WEBS: איך מבצעים מחקר מילות מפתח לקידום?
מחקר מילות מפתח לקידום הוא אחד הצעדים הראשונים והבסיסיים של עבודת קידום אתרים. יחד עם זאת, בעלי אתרים שרוצים להתקדם לבד לא תמיד מבינים את החשיבות של המחקר או כיצד לבצע אותו בצורה נכונה. בדיוק עבורם כתבו המומחים של חברת הקידום WEBS את הכתבה הבאה.
מה זה בכלל מילות מפתח?
אתם בוודאי כבר יודעים שמרגע שגולש מקליד ביטוי מסוים בגוגל, קצר או ארוך, נכנס לפעולה אלגוריתם. מה זה אלגוריתם? זוהי למעשה סדרה של פעולות שמבוצעות אחת אחרי השנייה וכל אחת מהן מיועדת (במקרה הזה) לבחון משהו. למשל, האלגוריתם של גוגל בודק את איכות האתר מבחינת ותק, כמות כניסות, מהירות טעינה, זמני שהייה ונטישה ועוד פרמטרים רבים. השקלול של כל הפרמטרים האלו קובע איזה אתר נחשב לטוב ואיכותי ולכן יגיע למקומות הגבוהים יותר.
יחד עם זאת, הסינון הבסיסי הוא בהתאם למה שהגולש בעצם מחפש. לדוגמא, אם גולש הקליד בגוגל את הביטוי "עורך דין פלילי בתל אביב", הרי שאתר של חנות פרחים, גם אם הוא הטוב ביותר בעולם, לא יהווה תוצאה רלוונטית. במילים אחרות, אתם צריכים לגרום לאלגוריתם של גוגל להבין במה האתר שלכם עוסק, כדי שבכלל יהיה רלוונטי לפעילות האלגוריתם. ואת זה עושים באמצעות מילות מפתח רלוונטיות, למשל "חנות פרחים", "זרי פרחים", "עורך דין " וכן הלאה, המשובצות באתר בעמודים השונים ובתכנים השונים.
אז למה בכלל צריך מחקר מילות מפתח?
על פניו, אין צורך במחקר מילות מפתח שכן הדבר מובן מאיליו: אתם רק צריכים להבין במה האתר שלכם עוסק ולשבץ מילים וביטויים רלוונטיים. ואולם, הדברים אינם כה פשוטים כפי שזה נשמע. בואו ניקח לדוגמא חנות המוכרת טלפונים ניידים ומוצרי סלולאר נלווים. בעלי האתר סבורים שרק צריכים להכניס לתכנים מילים כמו "טלפון סלולרי" או "אייפון" אולם מדובר במילים שיכולות להיות בעייתיות. מדוע?
ראשית, מפני שיכול מאוד להיות שיש עליהן תחרות גדולה מצד שחקנים חזקים, ועם הרבה מאוד אתרים. המשמעות היא שאם הולכים רק על המילים האלה או דומות להן, למרות שהן משקפות את פעילות העסק יהיה קשה מאוד להתקדם איתן בתוצאות החיפוש האורגניות. שנית, המילים האלו די כלליות. אין בהן בעיה מיוחדת מבחינת תיאור האתר עבור גוגל, אבל מה אם רוצים לקדם מוצרים ספציפיים כמו אייפון 11, או שירות ספציפי כמו מעבדת סלולרי ברמת גן? כלומר, מה שחסר לנו כאן הוא הגדרה יותר מדויקת שתעזור למי שמחפש את המוצר/השירות המסוים להגיע דווקא אל האתר שלכם. יש לכך משמעות גדולה מאוד: מי שמחפש באופן כללי מידע על טלפונים ניידים אינו בהכרח מתכוון לקנות אותם, ואילו מי שמחפש מבצע על מכשיר ספציפי כבר מפגין סיכויים הרבה יותר גבוהים להיות לקוח משלם.
כדי להימנע משימוש במילים תחרותיות מאוד, צריך לכאורה לבחור בביטויים פחות מדויקים ורלוונטיים, אבל כפי שראינו זוהי בעיה כי האתר לא יופיע לעיני הגולשים שבאמת מתעניין בשירות/במוצר שלכם. מה שעוד אפשר לעשות, לכאורה, הוא לבחור במילים שעדיין קשורות לתחומי העיסוק שלכם, אם כי באופן יותר עקיף, אבל הסכנה היא שתבחרו במילה שיש עליה כל כך מעט חיפושים עד שהיא כמעט לא אפקטיבית.
אם כן, ברור שההחלטה על מילות המפתח שיהיו באתר צריכה להתבסס על נתונים מדויקים ככל האפשר, על הבנה של משמעותם, ועל היכרות עם הפעולות שכן ניתן לעשות על מנת לפתור את האתגרים שלעיל. יש פתרונות!
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
מה אנחנו רוצים ממילת מפתח?
לפני שנסביר כיצד מבצעים מחקר מילות מפתח לקידום, נסכם את מה שאנחנו רוצים מהן: אנחנו רוצים מילים שיהיו רלוונטיות לעיסוק, למוצרים ולשירותים של העסק שאותם מעוניינים לקדם. אנחנו גם רוצים שאלו יהיו מילים לא מאוד תחרותיות אבל שיהיו מספיק אטרקטיביות ומוקלדות על ידי גולשים. כלומר, אנו מחפשים מילים וביטויים עם איזון בין רלוונטיות גבוהה, אטרקטיביות טובה ותחרות סבירה.
את המטרה הזו משיגים בעזרת כלי החיפוש שנתאר מייד. אבל עוד לפני כן אתם צריכים לשבת ולחשוב על האתר שלכם ועל תחומי הפעילות שלו, ולשים דגש על התחומים שאותם אתם רוצים לקדם. כעת צריך לבחור מילים וביטויים רלוונטיים ולהתחיל לחשוב על כמה חלופות. לדוגמא, ייתכן שעל הביטוי "ייעוץ עסקי" יש תחרות גדולה מאוד אולם אם נשנה את הביטוי ל- "ליווי עסקי" נקבל תוצאה שהיא עדיים אטרקטיבית וזוכה לביטויים רבים, אבל לא הכי תחרותית בתחום. כמו כן ניתן להשתמש במילים וביטויים כמו "עסק במשבר", "תוכנית לעסק", "יועצים מומלצים" וכן הלאה. זאת אומרת שעבור כל תחום עיסוק שלכם יכולים להיות ביטויים רלוונטיים רבים, ומתוכם יש לבחור באלו שנותנים את האיזון הטוב ביותר.
עכשיו אתם בוודאי שואלים את עצמכם: אבל איך בכלל אפשר לדעת איזו ביטוי מבוקש ותחרותי, ובאיזו מידה? בדיוק בנקודה זו עומדים לרשותכם כלים ייעודיים למחקר מילות מפתח.
כלים למחקר מילות מפתח לקידום
ישנם מספר כלים מרכזיים ברשת המופעלים לעיתים על ידי חברות מנועי החיפוש ולעיתים על ידי אחרות, חלקם חינמיים וחלקם כרוכים בתשלום. מכיוון שמנוע החיפוש של גוגל הוא הפופולארי ביותר בישראל (ובעולם) במידה עצומה בהשוואה לאחרים, נתמקד בכלים הבאים. קודם כל, יש את מתכנן מילות המפתח של גוגל, או באנגלית Google Keyword Planner. הכלי הפופולארי הזה מאפשר לכם בשלב הראשון להכניס מילות מפתח שעליהן חשבתם. מדובר במילים הבסיסיות ביותר שרלוונטיות לתחום העיסוק/המוצר/השירות כמו "עורך דין" או "חנות סלולרי" או "יועץ עסקי". לאחר שתזינו את הנתונים תקבלו באופן מיידי מספר אפשרויות חילופיות וזאת על מנת לענות על הצרכים שתיארנו לעיל. כלומר, יהיו לכם כעת לא מעט אפשרויות לבחירה אשר לגביהן גם תקבלו מידע מדויק ממתכנן מילות המפתח של גוגל.
לדוגמא, תוכלו לקבל את אומדן תנועת הגולשים עבור כל ביטוי ומילה, לקבל את מידה התחרות עליהם, לראות כמה פעמים בממוצע הקלידו גולשים את המילה הזו במנוע החיפוש של גוגל, ועוד. לאחר שתסקרו את הרשימה הזו בוודאי גם תקבלו רעיונות נוספים למילים משלכם, שלגביהן המערכת לא נתנה נתונים. תוכלו בהחלט להזין את המילים שלכם ולקבל את הסטטיסטיקה הרלוונטית. תוכלו למשל לקחת את המילה הראשית שהוצעה ולבצע עליה שינויים מסוימים לקבלת מילות מפתח חדשות, ותוכלו לשלב בין רשימות שונות של מילות מפתח כדי לייצר מילים וביטויים חדשים.
יחד עם זאת, מכיוון שלמתכנן מילות המפתח של גוגל יש גם מגבלות מבחינת דיוק הנתונים ושלמותם, כדאי שלא להסתמך אך ורק עליו. למעשה הוא מיועד למי שמתכוון לבצע או כבר נמצא באמצע קמפיין ממומן בגוגל, ולכן יש גם לפתוח תחילה חשבון בגוגל אדוורדס. זאת אומרת שהוא פחות מכוון למטרה של קידום אורגני אלא לצרכי פרסום, דבר המתבטא גם בסוג הנתונים המופיעים בו, אולם למרות זאת מקדמי אתרים רבים משתמשים בו באופן קבוע.
עוד כלים מומלצים למחקר מילות מפתח
כלי נוסף שיכול לעזור לכם במלאכה הוא Google suggest שגם הוא מהווה חלק אינטגראלי משירותי מנוע החיפוש. מדובר בתוכנה שפועלת גם בעברית כמובן, ובה תוכלו להכניס מילות וביטויי מפתח ולקבל רשימה מדורגת של מידת החיפוש והביקוש עבורם. הכלי נוח מאוד וחינמי וגם לא צריכים לפתוח חשבון אדוורדס. יחד עם זאת, אם תרצו לראות את הנתונים המדויקים אודות מידת התחרות והביקוש על המילים, ואת התשלום פר קליק עבורן, תצטרכו לפתוח חשבון "פרו" שכן כרוך בתשלום.
דוגמא אחרונה היא כלי שנקרא AnswerThePublicהמציג באופן גרפי רשימות של מילים וביטויים הקשורים למילות מפתח בסיסיות. לדוגמא, אם אתם בוחרים במילת מפתח בסיסי של "מכונות כביסה" הכלי הזה יכול לתת מגוון אפשרויות הקשורות לקניית מכונות כביסה, תיקון תקלות, תפעול שלהן, איפה קונים, ממי קונים, כמה עולה וכן הלאה. הכלי שמתבסס על הקלדות של חיפושי גולשים בגוגל אמנם אינו מדרג את המילים לפי מידת התחרות עליהן, אולם הוא בהחלט נותן הרבה רעיונות חדשים למילים ששווה לבדוק אותן בכלים האחרים.
האם לבצע מחקר לבד או בסיוע מקצועי?
אם לא היינו חושבים שאתם יכולים לבצע מחקר מילות מפתח לקידום לבד, לא היינו כותבים את הכתבה הזאת. גם גוגל חושבת שאתם יכולים לעשות זאת וגם חברות נוספות שמציעות כלים ידידותיים לשימוש. לא מדובר במשימה לגאונים והיא רק דורשת מכם לקרוא חומר בסיסי בנושא, לעשות חשיבה מקדימה ולאחר מכן לרוץ הלאה עם המחקר. יחד עם זאת, ברור שכמו בכל תחום מקצועי גם כאן יש חשיבות לניסיון, לכן חברה המתמחה בקידום אתרים יכולה לעשות את העבודה בצורה יותר מדויקת, וגם לעזור לכם להימנע מטעויות כמו שימוש בחיפושים נרחבים במקום ממוקדים בכלים של גוגל.
בנוסף, חברת קידום תעזור לכם להבין מה עושים עם מילות המפתח, כיצד והיכן לשלב אותן באתר, כמה פעמים יש להכניס אותן בכל טקסט, ולא פחות חשוב – כמה מילות מפתח אתם בעצם צריכים לאתר שלכם. מעבר לכך, חברת קידום גם תעזור לכם עם מקרים קצת יותר מורכבים, למשל ביטויי זנב ארוך, שלא כדאי בכלל לוותר עליהם. כאשר מדברים על מחקר מילות מפתח ועל שילובן באתר מתכוונים בעיקר למילים הבסיסיות, למשל "קידום אתרים", "בניית אתרים", "שירותי משלוחים" וכן הלאה. הכלים שדיברנו עליהם לעיל ואחרים מספקים מידע מדויק בעיקר על מילות חיפוש בסיסיות. יחד עם זאת, אסור לשכוח שרוב הכניסות לאתרים דרך גוגל מגיעות בעיקר מביטויי מפתח יותר ארוכים, כלומר כאלו המתחילים בשלוש מילים ומגיעים לארבע, חמש, שיש מילים ואפילו יותר. אז אל תשכחו אותם.
מה עוד צריך לדעת בשביל להתחיל לקדם את האתר?
יש אנשים המעוניינים לנסות ולקדם את האתר שלהם לבד, וחלקם גם מצליחים בכך לא רע. יחד עם זאת, אם אתם רוצים לחסוך את התשלום לחברת קידום אתרים כדאי שתהיו נכונים ללמידה של חומר חדש, להשקעת זמן במחקרים שונים (לא רק מילות מפתח), בביצוע פעולות של ניסוי וטעייה, ובכלל במעקב רצוף ויומי אחרי האתר והאפקטיביות של הפעולות שאתם מבצעים.
אם אתם רוצים לדעת עוד על הנושא תוכלו לקבל מידע נוסף אודות קידום אתרים באתר WEBS. מדובר בחברת קידום אתרים הפועלת כבר כעשור ופועלת באופן שונה למדי מהנהוג במחוזותינו. החברה נוקטת במדיניות ייחודית המאפשרת ללקוח לבחור מדי חודש בחודשו אם להמשיך ולקבל את השירות, או לפרוש ממנו, וזאת בניגוד לנוהג של החתמה על חוזים כובלים לשנה. כמו כן, בוובס לא מגבילים אתכם לגבי כמות מילות המפתח שעליהן ייערכו פעולות קידום, מה שיאפשר לכם לנצל את מלוא הפוטנציאל וההזדמנויות, וזאת בניגוד להגבלות הברורות שמטילות חברות אחרות.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
