אמיר אקשטיין
צילום: יח"צ
טור

העתיד לפי צוקרברג: מפת הדרכים של פייסבוק ל-2017

מנהל מחלקת הסושיאל ב-Go מנתח את עיקרי כנס המפתחים השנתי של פייסבוק. "המרכיב המרכזי בכל המוצרים החדשים שהציג צוקרברג היא המצלמה - זו שלטענתו הופכת להיות הפלטפורמה המורחבת הראשונה של המציאות המדומה"
אמיר אקשטיין | (3)

באחרונה נערך הכנס השנתי של פייסבוק, ה- F8. כנס למפתחים שבו פייסבוק חושפת עדכונים עתידיים בפלטפורמה ומציגה לראשונה את מפת הדרכים (ה-Road Map) של החברה לשנה הקרובה.

השנה ניכרו שינויים בכנס לעומת שנים קודמות, שכן פייסבוק ציינה עשור ליציאתה לציבור ועברה שלב - מעשור של דגש על בניית קשרים אישיים בין אנשים לעשור של דגש על בניית קהילות. המרכיב המרכזי בכל המוצרים החדשים שהציג צוקרברג היא המצלמה - זו שלטענתו הופכת להיות הפלטפורמה המורחבת הראשונה של המציאות המדומה. 

AR / VR

בהקשר זה, שני עולמות טכנולוגיים צפויים לתפוס מרכזי בעתיד הקרוב של פייסבוק -  ושלנו: הראשון הוא ה-AR עולם ה- Augmented Reality, או מציאות רבודה בעברית - טכנולוגיה בה משולבים אלמנטים וירטואליים עם עולם המציאות בזמן אמת ובאופן המאפשר לנו לתקשר איתם. כיום, טכנולוגיה זו מוכרת לנו בעיקר בסנאפצ'אט או במסנג'ר של פייסבוק, שם אפשר להוסיף אלמנטים שונים על גבי תמונות או וידאו קיימים.

העולם השני, ה-VR הוא ה-Virtual Reality, או בעברית מציאות מדומה - טכנולוגיה המשתמשת בעזרים כמו משקפי מציאות מדומה כדי ליצור תמונה או סביבה, המשכפלות את המציאות הקיימת.

ראש בראש בסנאפצ'ט

כחלק מעולמות טכנולוגיים אלה, החזון של פייסבוק מעודד את השימוש במובייל קומרס – הנגשת מסחר אלקטרוני לכף ידם של המשתמשים באמצעות טלפונים חכמים. זאת, כחלק מהמגמה שמובילה החברה, ושמטרתה להשאיר את הגולשים בתוך הפייסבוק לכל צרכיהם, ועכשיו בעיקר באמצעות המסנג'ר והבוטים. פייסבוק גם דוחפת קדימה את עולמות ה-VR כפלטפורמה המייצרת נדל"ן חדש בסביבה הוירטואלית שלנו, וככזו, מציעה גם הזדמנויות חדשות לעולם הפרסום. לצד אלה, פייסבוק פותחת חזית ראש בראש מול המתחרה סנאפצ'ט בעולמות ה-AR ושמה בפוקוס את המצלמה כפלטפורמת ה-AR הראשונה, תוך יצירת פילטרים חדשים ואפשרות להוסיף עצמים וירטואלים בתלת-מימד. אגב, שעות ספורות לפני הכנס הודיעה סנאפצ'ט כי מעתה ניתן יהיה להוסיף באמצעותה אובייקטים בתלת מימד לסרטונים בפלטפורמה.

על רקע זה, השימושים העיקריים שהציגה פייסבוק ל-AR כוללים הצגת מידע ואינפורציה דוגמת הדרכת כיוונים והודעות מילוליות (Information), הוספה של חפצים וירטואליים דיגיטליים (Digital Objects) ושדרוג של ווידאו קיים כמו הוספת פילטרים של מסכות שונות כשמצלמים את הפנים (Enhancements).

פייסבוק משתמשת בטכנולוגיה הסורקת באמצעות המצלמה את המסך שהגולש רואה לפניו, מאפיינת כל אחד מהאובייקטים שהיא סורקת, וכך מזהה את האובייקט העומד מולה ואילו פילטרים ואפקטים וירטואלים ניתן להוסיף לו. דוגמאות לכך כוללות השארת פתקים וירטואליים על המקרר, הצגת אומנות וירטואלית על קירות ריקים (כאלה שרואים רק באמצעות הטלפון) והוספת חפצים וירטואלים בסמוך לחפצים אמיתיים (כגון הוספת אדים לספל קפה, הקמת משחקים וירטואלים על השולחן בחדר ההמתנה, הוספת פרחים וירטואלים לעציצים, ועוד).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשורה התחתונה, פייסבוק פועלת להנגיש את ה-AR באמצעות המצלמה שכולנו משתמשים בה היום ולא רק באמצעות Headsets של Oculus , משקפי המציאות המדומה של פייסבוק. כפועל יוצא, בעתיד הלא רחוק כולנו נוכל להשתמש במצלמה שבטלפון החכם כדי ליצור ולחוות מציאות רבודה.

חזית נוספת שהציגה פייסבוק נוגעת ל-Facebook Spaces. מדובר באפליקציה, המאפשרת לגולשים לבלות עם חבריהם במרחב וירטואלי. הנחת המוצא כאן היא ש-VR הוא העתיד של הסושיאל ושל האינטראקציות החברתיות. לצורך כך, פייסבוק מייצרת אווטאר - דמות וירטואלית שעד כה שימשה את הגולשים בעיקר בעולמות הגיימינג באמצעות תמונות המשתמש, ותוך מתן אפשרות לעצבן בהמשך. במרחב הזה, הגולשים יוכלו לנהל שיחות עם גולשים אחרים, לצפות ולחלוק סרטונים ב-360 ולחלוק חוויות במרחב הווירטואלי.

עוד הודיעה פייסבוק על פיצ'רים חדשים בתכנת המסנג'ר המפורסמת שלה. אלה כוללים גילוי קל יותר של בוטים חדשים דרך ה-Home Screen, כמו גם הוספת אפשרויות ליותר מבן אדם אחד לייצר אינטראקציה עם עסקים ושירותים - למשל , האפשרות לנגן שירים שיתנגנו בלייב מאפליקציית Spotify או Apple Music מבלי לצאת מהמסנג'ר של פייסבוק.

פיצ'ר נוסף נוגע לעוזר הוירטואלי (M-  Virtual Assistant). זה יוכל לסרוק את המלל של הגולשים בשיחות שהם מבצעים במסנג'ר ולהציע הצעות לשירותים שהוא יכול לסייע בהן. עד כה ההצעות היו מוגבלות יחסית - למשל, ביצוע תשלום דרך המסנג'ר (באמצעות Facebook Payments), יצירת סקר בפייסבוק, שיתוף המיקום עם גולשים נוספים, וכו'. כעת מרחיבה פייסבוק את היצע השירותים של העוזר והופכת אותם לישימים ושימושיים עוד יותר. לדוגמא, גולשים המשוחחים ביניהם על ארוחת ערב, יקבלו מהעוזר הצעה להזמין דרך אתר שליחויות.

 

לבסוף, פייסבוק הציגה את ה-Developer Circles - פורומים וירטואליים, שיאפשרו למפתחים, סטארט-אפיסטים ומייצרי אפליקציות ומוצרים לחלוק רעיונות ולסייע זה לזה. פייסבוק כמובן תהנה כך ממידע מוקדם על מוצרים חדשים, העשויים להניב לה הכנסות בהמשך.

 

הכותב הוא מנהל מחלקת מדיה חברתית בסוכנות Go לפרסום דיגיטלי 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סקירה מרשימה (ל"ת)
    אמנון 25/04/2017 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם חתיך וגם חכם (ל"ת)
    יערה 24/04/2017 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלוף! (ל"ת)
    שרון 24/04/2017 15:56
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.