העתיד לפי צוקרברג: מפת הדרכים של פייסבוק ל-2017
באחרונה נערך הכנס השנתי של פייסבוק, ה- F8. כנס למפתחים שבו פייסבוק חושפת עדכונים עתידיים בפלטפורמה ומציגה לראשונה את מפת הדרכים (ה-Road Map) של החברה לשנה הקרובה.
השנה ניכרו שינויים בכנס לעומת שנים קודמות, שכן פייסבוק ציינה עשור ליציאתה לציבור ועברה שלב - מעשור של דגש על בניית קשרים אישיים בין אנשים לעשור של דגש על בניית קהילות. המרכיב המרכזי בכל המוצרים החדשים שהציג צוקרברג היא המצלמה - זו שלטענתו הופכת להיות הפלטפורמה המורחבת הראשונה של המציאות המדומה.
AR / VR
בהקשר זה, שני עולמות טכנולוגיים צפויים לתפוס מרכזי בעתיד הקרוב של פייסבוק - ושלנו: הראשון הוא ה-AR עולם ה- Augmented Reality, או מציאות רבודה בעברית - טכנולוגיה בה משולבים אלמנטים וירטואליים עם עולם המציאות בזמן אמת ובאופן המאפשר לנו לתקשר איתם. כיום, טכנולוגיה זו מוכרת לנו בעיקר בסנאפצ'אט או במסנג'ר של פייסבוק, שם אפשר להוסיף אלמנטים שונים על גבי תמונות או וידאו קיימים.
העולם השני, ה-VR הוא ה-Virtual Reality, או בעברית מציאות מדומה - טכנולוגיה המשתמשת בעזרים כמו משקפי מציאות מדומה כדי ליצור תמונה או סביבה, המשכפלות את המציאות הקיימת.
ראש בראש בסנאפצ'ט
כחלק מעולמות טכנולוגיים אלה, החזון של פייסבוק מעודד את השימוש במובייל קומרס – הנגשת מסחר אלקטרוני לכף ידם של המשתמשים באמצעות טלפונים חכמים. זאת, כחלק מהמגמה שמובילה החברה, ושמטרתה להשאיר את הגולשים בתוך הפייסבוק לכל צרכיהם, ועכשיו בעיקר באמצעות המסנג'ר והבוטים. פייסבוק גם דוחפת קדימה את עולמות ה-VR כפלטפורמה המייצרת נדל"ן חדש בסביבה הוירטואלית שלנו, וככזו, מציעה גם הזדמנויות חדשות לעולם הפרסום. לצד אלה, פייסבוק פותחת חזית ראש בראש מול המתחרה סנאפצ'ט בעולמות ה-AR ושמה בפוקוס את המצלמה כפלטפורמת ה-AR הראשונה, תוך יצירת פילטרים חדשים ואפשרות להוסיף עצמים וירטואלים בתלת-מימד. אגב, שעות ספורות לפני הכנס הודיעה סנאפצ'ט כי מעתה ניתן יהיה להוסיף באמצעותה אובייקטים בתלת מימד לסרטונים בפלטפורמה.
על רקע זה, השימושים העיקריים שהציגה פייסבוק ל-AR כוללים הצגת מידע ואינפורציה דוגמת הדרכת כיוונים והודעות מילוליות (Information), הוספה של חפצים וירטואליים דיגיטליים (Digital Objects) ושדרוג של ווידאו קיים כמו הוספת פילטרים של מסכות שונות כשמצלמים את הפנים (Enhancements).
פייסבוק משתמשת בטכנולוגיה הסורקת באמצעות המצלמה את המסך שהגולש רואה לפניו, מאפיינת כל אחד מהאובייקטים שהיא סורקת, וכך מזהה את האובייקט העומד מולה ואילו פילטרים ואפקטים וירטואלים ניתן להוסיף לו. דוגמאות לכך כוללות השארת פתקים וירטואליים על המקרר, הצגת אומנות וירטואלית על קירות ריקים (כאלה שרואים רק באמצעות הטלפון) והוספת חפצים וירטואלים בסמוך לחפצים אמיתיים (כגון הוספת אדים לספל קפה, הקמת משחקים וירטואלים על השולחן בחדר ההמתנה, הוספת פרחים וירטואלים לעציצים, ועוד).
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
בשורה התחתונה, פייסבוק פועלת להנגיש את ה-AR באמצעות המצלמה שכולנו משתמשים בה היום ולא רק באמצעות Headsets של Oculus , משקפי המציאות המדומה של פייסבוק. כפועל יוצא, בעתיד הלא רחוק כולנו נוכל להשתמש במצלמה שבטלפון החכם כדי ליצור ולחוות מציאות רבודה.
חזית נוספת שהציגה פייסבוק נוגעת ל-Facebook Spaces. מדובר באפליקציה, המאפשרת לגולשים לבלות עם חבריהם במרחב וירטואלי. הנחת המוצא כאן היא ש-VR הוא העתיד של הסושיאל ושל האינטראקציות החברתיות. לצורך כך, פייסבוק מייצרת אווטאר - דמות וירטואלית שעד כה שימשה את הגולשים בעיקר בעולמות הגיימינג באמצעות תמונות המשתמש, ותוך מתן אפשרות לעצבן בהמשך. במרחב הזה, הגולשים יוכלו לנהל שיחות עם גולשים אחרים, לצפות ולחלוק סרטונים ב-360 ולחלוק חוויות במרחב הווירטואלי.
עוד הודיעה פייסבוק על פיצ'רים חדשים בתכנת המסנג'ר המפורסמת שלה. אלה כוללים גילוי קל יותר של בוטים חדשים דרך ה-Home Screen, כמו גם הוספת אפשרויות ליותר מבן אדם אחד לייצר אינטראקציה עם עסקים ושירותים - למשל , האפשרות לנגן שירים שיתנגנו בלייב מאפליקציית Spotify או Apple Music מבלי לצאת מהמסנג'ר של פייסבוק.
פיצ'ר נוסף נוגע לעוזר הוירטואלי (M- Virtual Assistant). זה יוכל לסרוק את המלל של הגולשים בשיחות שהם מבצעים במסנג'ר ולהציע הצעות לשירותים שהוא יכול לסייע בהן. עד כה ההצעות היו מוגבלות יחסית - למשל, ביצוע תשלום דרך המסנג'ר (באמצעות Facebook Payments), יצירת סקר בפייסבוק, שיתוף המיקום עם גולשים נוספים, וכו'. כעת מרחיבה פייסבוק את היצע השירותים של העוזר והופכת אותם לישימים ושימושיים עוד יותר. לדוגמא, גולשים המשוחחים ביניהם על ארוחת ערב, יקבלו מהעוזר הצעה להזמין דרך אתר שליחויות.
לבסוף, פייסבוק הציגה את ה-Developer Circles - פורומים וירטואליים, שיאפשרו למפתחים, סטארט-אפיסטים ומייצרי אפליקציות ומוצרים לחלוק רעיונות ולסייע זה לזה. פייסבוק כמובן תהנה כך ממידע מוקדם על מוצרים חדשים, העשויים להניב לה הכנסות בהמשך.
הכותב הוא מנהל מחלקת מדיה חברתית בסוכנות Go לפרסום דיגיטלי
- 3.סקירה מרשימה (ל"ת)אמנון 25/04/2017 16:54הגב לתגובה זו
- 2.גם חתיך וגם חכם (ל"ת)יערה 24/04/2017 18:21הגב לתגובה זו
- 1.אלוף! (ל"ת)שרון 24/04/2017 15:56הגב לתגובה זו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.