העתיד לפי צוקרברג: מפת הדרכים של פייסבוק ל-2017
באחרונה נערך הכנס השנתי של פייסבוק, ה- F8. כנס למפתחים שבו פייסבוק חושפת עדכונים עתידיים בפלטפורמה ומציגה לראשונה את מפת הדרכים (ה-Road Map) של החברה לשנה הקרובה.
השנה ניכרו שינויים בכנס לעומת שנים קודמות, שכן פייסבוק ציינה עשור ליציאתה לציבור ועברה שלב - מעשור של דגש על בניית קשרים אישיים בין אנשים לעשור של דגש על בניית קהילות. המרכיב המרכזי בכל המוצרים החדשים שהציג צוקרברג היא המצלמה - זו שלטענתו הופכת להיות הפלטפורמה המורחבת הראשונה של המציאות המדומה.
AR / VR
בהקשר זה, שני עולמות טכנולוגיים צפויים לתפוס מרכזי בעתיד הקרוב של פייסבוק - ושלנו: הראשון הוא ה-AR עולם ה- Augmented Reality, או מציאות רבודה בעברית - טכנולוגיה בה משולבים אלמנטים וירטואליים עם עולם המציאות בזמן אמת ובאופן המאפשר לנו לתקשר איתם. כיום, טכנולוגיה זו מוכרת לנו בעיקר בסנאפצ'אט או במסנג'ר של פייסבוק, שם אפשר להוסיף אלמנטים שונים על גבי תמונות או וידאו קיימים.
העולם השני, ה-VR הוא ה-Virtual Reality, או בעברית מציאות מדומה - טכנולוגיה המשתמשת בעזרים כמו משקפי מציאות מדומה כדי ליצור תמונה או סביבה, המשכפלות את המציאות הקיימת.
ראש בראש בסנאפצ'ט
כחלק מעולמות טכנולוגיים אלה, החזון של פייסבוק מעודד את השימוש במובייל קומרס – הנגשת מסחר אלקטרוני לכף ידם של המשתמשים באמצעות טלפונים חכמים. זאת, כחלק מהמגמה שמובילה החברה, ושמטרתה להשאיר את הגולשים בתוך הפייסבוק לכל צרכיהם, ועכשיו בעיקר באמצעות המסנג'ר והבוטים. פייסבוק גם דוחפת קדימה את עולמות ה-VR כפלטפורמה המייצרת נדל"ן חדש בסביבה הוירטואלית שלנו, וככזו, מציעה גם הזדמנויות חדשות לעולם הפרסום. לצד אלה, פייסבוק פותחת חזית ראש בראש מול המתחרה סנאפצ'ט בעולמות ה-AR ושמה בפוקוס את המצלמה כפלטפורמת ה-AR הראשונה, תוך יצירת פילטרים חדשים ואפשרות להוסיף עצמים וירטואלים בתלת-מימד. אגב, שעות ספורות לפני הכנס הודיעה סנאפצ'ט כי מעתה ניתן יהיה להוסיף באמצעותה אובייקטים בתלת מימד לסרטונים בפלטפורמה.
על רקע זה, השימושים העיקריים שהציגה פייסבוק ל-AR כוללים הצגת מידע ואינפורציה דוגמת הדרכת כיוונים והודעות מילוליות (Information), הוספה של חפצים וירטואליים דיגיטליים (Digital Objects) ושדרוג של ווידאו קיים כמו הוספת פילטרים של מסכות שונות כשמצלמים את הפנים (Enhancements).
פייסבוק משתמשת בטכנולוגיה הסורקת באמצעות המצלמה את המסך שהגולש רואה לפניו, מאפיינת כל אחד מהאובייקטים שהיא סורקת, וכך מזהה את האובייקט העומד מולה ואילו פילטרים ואפקטים וירטואלים ניתן להוסיף לו. דוגמאות לכך כוללות השארת פתקים וירטואליים על המקרר, הצגת אומנות וירטואלית על קירות ריקים (כאלה שרואים רק באמצעות הטלפון) והוספת חפצים וירטואלים בסמוך לחפצים אמיתיים (כגון הוספת אדים לספל קפה, הקמת משחקים וירטואלים על השולחן בחדר ההמתנה, הוספת פרחים וירטואלים לעציצים, ועוד).
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
בשורה התחתונה, פייסבוק פועלת להנגיש את ה-AR באמצעות המצלמה שכולנו משתמשים בה היום ולא רק באמצעות Headsets של Oculus , משקפי המציאות המדומה של פייסבוק. כפועל יוצא, בעתיד הלא רחוק כולנו נוכל להשתמש במצלמה שבטלפון החכם כדי ליצור ולחוות מציאות רבודה.
חזית נוספת שהציגה פייסבוק נוגעת ל-Facebook Spaces. מדובר באפליקציה, המאפשרת לגולשים לבלות עם חבריהם במרחב וירטואלי. הנחת המוצא כאן היא ש-VR הוא העתיד של הסושיאל ושל האינטראקציות החברתיות. לצורך כך, פייסבוק מייצרת אווטאר - דמות וירטואלית שעד כה שימשה את הגולשים בעיקר בעולמות הגיימינג באמצעות תמונות המשתמש, ותוך מתן אפשרות לעצבן בהמשך. במרחב הזה, הגולשים יוכלו לנהל שיחות עם גולשים אחרים, לצפות ולחלוק סרטונים ב-360 ולחלוק חוויות במרחב הווירטואלי.
עוד הודיעה פייסבוק על פיצ'רים חדשים בתכנת המסנג'ר המפורסמת שלה. אלה כוללים גילוי קל יותר של בוטים חדשים דרך ה-Home Screen, כמו גם הוספת אפשרויות ליותר מבן אדם אחד לייצר אינטראקציה עם עסקים ושירותים - למשל , האפשרות לנגן שירים שיתנגנו בלייב מאפליקציית Spotify או Apple Music מבלי לצאת מהמסנג'ר של פייסבוק.
פיצ'ר נוסף נוגע לעוזר הוירטואלי (M- Virtual Assistant). זה יוכל לסרוק את המלל של הגולשים בשיחות שהם מבצעים במסנג'ר ולהציע הצעות לשירותים שהוא יכול לסייע בהן. עד כה ההצעות היו מוגבלות יחסית - למשל, ביצוע תשלום דרך המסנג'ר (באמצעות Facebook Payments), יצירת סקר בפייסבוק, שיתוף המיקום עם גולשים נוספים, וכו'. כעת מרחיבה פייסבוק את היצע השירותים של העוזר והופכת אותם לישימים ושימושיים עוד יותר. לדוגמא, גולשים המשוחחים ביניהם על ארוחת ערב, יקבלו מהעוזר הצעה להזמין דרך אתר שליחויות.
לבסוף, פייסבוק הציגה את ה-Developer Circles - פורומים וירטואליים, שיאפשרו למפתחים, סטארט-אפיסטים ומייצרי אפליקציות ומוצרים לחלוק רעיונות ולסייע זה לזה. פייסבוק כמובן תהנה כך ממידע מוקדם על מוצרים חדשים, העשויים להניב לה הכנסות בהמשך.
הכותב הוא מנהל מחלקת מדיה חברתית בסוכנות Go לפרסום דיגיטלי
- 3.סקירה מרשימה (ל"ת)אמנון 25/04/2017 16:54הגב לתגובה זו
- 2.גם חתיך וגם חכם (ל"ת)יערה 24/04/2017 18:21הגב לתגובה זו
- 1.אלוף! (ל"ת)שרון 24/04/2017 15:56הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
