"מדד סנטו" לא יוצא לחופשה - אבל בדק את חברות התעופה
נקודת המוצא: הישראלים אוהבים לטוס
נתב"ג מעולם לא היה עמוס יותר מנוסעים נלהבים שעושים את דרכם לחופשת הקיץ המיוחלת. המספרים והנתונים מדברים בעד עצמם: מכון סמית ערך בינואר השנה סקר בקרב 500 ישראלים ושאל אותם על הרגלי התיירות שלהם. התברר כי 60% יצאו לחופש לפחות פעם אחת ב-2015, 28% מבני ה-50 פלוס טסו פעמיים או יותר באותה שנה, 39% עד גיל 29 טוענים כי תאילנד הוא היעד המועדף עליהם, ואילו רק 7% יעדיפו לטוס להודו. בלי המחקרים והמספרים החופשה שלנו היא צורך בסיסי. בעולם של שווק באינטרנט שבו כולם רוצים למלא את הצורך של הגולש, יציאה לחופשה היא בגדר סיבה למסיבה.
* ביוטיוב של אל על מדובר במספר הצפיות הכללי בכלל הסרטונים
זאת לא הכמות אלא האיכות?
פעילות הפייסבוק של חברת אל על לא פחות ממדהימה. הפוסטים מועלים שם אחת ליום ואף מספר פעמים ביממה. העוגן האקטואלי משחק שם תפקיד מרכזי – הוא משרה אווירה של פעילות חיה, עדכנית ובעיקר ציונית (למרות שהחברה רשמית כבר אינה "החברה הלאומית", שזה הדבר היפה ביותר שראיתי בדף. יש פעילות גולשים ערה, התייחסות לאירועים לאומיים ובינ"ל ואינטראקציה אמיתית עם הגולש. אל על, בדרכה שלה, מספרת את סיפור המותג מבלי להציג לנו פוסטים שיווקיים ומסרים אגרסיביים של "בואו לקנות". היא עובדת בפירוש על פי השיווק החדש.
התוכן המעניין מביא את הגולש בסופו של יום להמרה אמיתית. היא אף השכילה והכניסה את צוות העובדים וההנהלה לפעילות הדף, ועל ידי כך יצרה עוד חיבור אותנטי. עליי, בכל אופן, זה עבד! אל על, כל הכבוד!
זמן התגובה של החברה (בתגובות) לפוסטים ולהודעות באינבוקס מצוין ועומד על כמה שעות בודדות עד 24 שעות.
גם השחקנית הצעירה בחבורה, UP - חברת הלואוקוסט של אל על, מעלה בערך פוסט אחד ביום בפייסבוק שלה ושומרת על אווירה קלילה וצעירה, בדיוק כמצופה ממנה – ובהתאם לקהל היעד שלה בין היתר. ניסיתי לראות תוך כמה זמן יענו לי – וקיבלתי תשובה בתוך שניות!!! שאפו ענק!!!
הדף בנוי מכל המרכיבים של זירה שיווקית יעילה, כמו פוסטים הקוראים לפעולה, מידע אינפורמטיבי ועובדות לרווחת הגולשים, המון אינטראקציה עם הלקוחות העתידיים ותכנים שגרמו לי על מחשבות לארוז מזוודה ולטוס עוד הערב! מחלקת המדיה החברתית עושה שם עבודה מצוינת וזה ניכר ברחבי הרשת.
ערוץ האינסטגרם של UP: עמוד האינסטגרם של החברה הוא בדיוק כמו הדף העסקי - לא נופל בנראות שלו מהמותגים המובילים בעולם, עם תמונות אווירה והשראה ראויים לשבח.
מתוך ערוץ האינסטגרם של up
ואחרי 2 ההפתעות המשמחות של אל על ו-UP, נתקלנו באכזבה. דף הפייסבוק של ארקיע דל מאוד והרבה פחות ססגוני מ-2 המתחרות. הפוסטים מתפרסמים מדי יום ורובם מפנים לאתר בצורה אגרסיבית מדי לטעמי. לא מצאתי מספיק פוסטים שמספרים את הסיפור בצורה אחרת. המותג עסוק - באמצעות הפייסבוק - בלמכור ללא הרף בכל צורה ודרך, דבר שגרם לי להשתעמם מהר מאד ואף לצאת מהדף. יש מעט פעילות גולשים – וכן, ציפיתי להרבה יותר - ומעבר לכך התמונות מהקמפיין האחרון רדפו אחריי גם לכאן... ולא, אני לא רוצה לטוס לזנזיבר!
למכור למכור למכור
זמן ההמתנה בארקיע והמענה לתשובות הוא עד שעה, זמן מצוין למותג בסדר גודל שכזה. אגב, שימו לב איך ענתה נציגת הצ'אט של ארקיע ללקוחה שהתלוננה על זמן המענה, למרות שבסך הכל הייתה מרוצה. חשוב לזכור חברות יקרות - להבדיל משירות הלקוחות של פעם, התשובות בפייסבוק נשארות לתמיד, אז תדאגו לתשובות ראויות יותר.
היו בעיות בקו...
חברת הטיסה האחרונה היא ישראייר. החברה מקפידה להעלות בדף הפייסבוק שלה פוסטים בקצב של אחד ליום שמזמינים אותנו, הגולשים, להצטרף לאחד המבצעים או הדילים הנמצאים כרגע באוויר. לעומת זאת, לא נתקלתי בפוסטים הקוראים לפעולה והתערבות מצד הגולשים.
התכנים והאופי של הפוסטים די חזרו על עצמם: פורמט של עובדה על יעד מסוים ואז הצעת רכישה. בעידן כה מטורף בו או צורכים מאות תכנים שיווקיים ביום בכל צורה שהיא, הדבר אינו יעיל מפאת חוסר הגיוון שבו. בנוסף, היו חסרות לי תמונות של לקוחות אותנטיים, המלצות וכיוצא באלה.
זמן המענה של ישראייר עומד על מספר שעות, זהו פרמטר מצוין לעמוד בו לנוכח העובדה שרוב הפניות מעודדות סגירת הזמנה והגולש הפוטנציאלי מחפש לא רק אצל המותג המדובר אלא בחברות נוספות במקביל.
מי הכי יפה בעיר?
נתחיל עם המותג הוותיק ביותר – אל על. נדמה כבר שנאמר עליו הכל. מה כבר יש למותג כזה לחדש לנו הגולשים? האם אל על שמה דגש על נושא השיווק האינטרנטי ואיך? האם הנוכחות החברתית שלה, בדיוק כמו העוצמה של פריסת המדיה המסורתית שלה, באה לידי ביטוי?
אתר האינטרנט של אל על עמוס בכל טוב ומסודר בצורה מדהימה, סדר, ארגון ולוגיקה נכונה שוררים בכל פינה בה ביקרתי באתר. סרגל הכלים המרכזי, אם תרצו קראו לו "הגוגל הפרטי של אל על", עושה את מלאכת החיפוש לקלה ופשוטה - כל הכבוד!
גם שירות הלקוחות של המותג לא נסתר מן העין, ומספק תפריט הסברים מלא ועשיר לשאלות נפוצות, נהלי ביטול וכדומה.
ככה משווקים היום את מדד ההמלצה
נעבור לישראייר וארקיע, שבמשך שנים היו מזוהות בעיקר עם הטיסות לאילת, אבל הן כבר לא מזמן לא רק בקטע הזה. האתר של ישראייר נראה מיושן, לא חדשני ולא מגוון דיו על מנת לגרום לי להישאר יותר מכמה דקות בודדות. לאחר כמה שניות מרגע הכניסה לאתר, עולה האופציה המיושנת והמעצבנת של השארת פרטים. מעבר לכך האתר מכירתי מאד ללא שום שירות בעל ערך מוסף, שיעניק לגולשים את החשק להישאר באתר בדומה לשירות הטיפים של אל על. גם הכפתורים החברתיים שלו לא מושכים את העין וניכר שאין שום שימוש במדיה החברתית על מנת לעודד מכירה, לחזק את המותג או ליצור אינטראקציה.
בעידן בו אפליקציית "בוא נעוף" מחזיקה מאות אנשים במתח כל יום רביעי, יכנסו הגולשים לאתר ישראייר רק מחוסר ברירה במקרה של מחסור בטיסות או לצורך השוואת מחירים. האתר עומד בחוק הנגישות ומבחינה טכנית גם הוא מבצע רימרקטיניג (שיווק מחדש).
אתר מיושן. ישראייר (צילום: Getty images Israel)
בנוגע לארקיע, הרי שהוא עוד פחות טוב למעשה רביעי ברשימת החברות, ומכמה סיבות: טיסות לחו"ל מפורטת באתר כאילו מדובר ברשימה שמית של יומן בית ספר, הוא מסודר ומאורגן בצורה מיושנת, לא סקסית ולא מושכת בעליל. הבאנרים מ-2 צדי האתר עם מיתוג הדיילים המזמינים אותנו הגולשים "להצטרף אליהם" לזנזיבר או כל יעד אחר, רק עצבנה אותי יותר ויוצרת את ההפך הגמור. לא חבל? ובכלל, המיתוג והנראות של הבאנרים הצדדיים יצרו אצלי את האנטגוניזם כי הם לא אוטנטיים. נקודה.
בעידן שבו משפיעני רשת וחובבי ריאליטי משתכרים מפרסום של פוסט המשווק מוצר, ארקיע לא יכולה לפרסם תמונה של "דיילת שבעת רצון". זה הכי שנת 2006.
לסיכומו של עניין, מדובר באתר אינפורמטיבי ללא ערך מוסף שיסייע לגולש ויעניק לו חשק לחזור בשנית וחבל. ועוד משהו: לא ראיתי שהאתר עומד בחוק הנגישות - דבר שבימים אלה קריטי ברמת החוק, ובעיקר בבחינת הנגישות של קהל לקוחות לא קטן. שווה שהחבר'ה במחלה הדיגיטלית יבדקו את הנושא .
מה אני הייתי עושה? וכן - יש גם ניקוד
מהפכת המדיה החברתית בעולמות התעופה עשתה לנו, לקוחות הקצה, רק טוב. מחירי הטיסות ואופן השוואת המחירים באמצעות אתרי האינטרנט והאפליקציות חוללו מהפכה של ממש, פגעו במשרדי הנסיעות המסורתיים וזעזעו לחלוטין את הענף.
מצופה מהמותגים הבודדים הקיימים בישראל לנצל עד תום את המהפכה הזאת - ליצור נוכחות דיגיטלית בפריסה רחבה בהרבה יותר מכפי שקיימת היום, לצקת תכנים מעבר לפייסבוק כמו יוטיוב, לפתוח ערוצי סנפאצ'ט ולתת במה של כבוד לסיפורי הלקוחות. לא ראיתי כמעט בשום מותג התממשקות נאותה בין הפייסבוק לבין האתר ויתר הזירות וחבל.
בסופו של יום המרחק מהדיל הבא נמצא בלחיצת כפתור באפליקציות ייעודיות. ככל שהזמן חולף הטכנולוגיה מתפתחת לטובת הלקוח ועבורו. מותג שלא יבין זאת וישתמש בזירת הפייסבוק ויתר הזירות רק לשם "לוח מודעות דינמי", יאבד בוודאות לקוחות בדרך. טוב, זזתי לפרוק את המזוודה הווירטואלית שלי, אבי.
אבי סנטו הוא מומחה רשתות חברתיות ואסטרטג תקשורת דיגיטלית ומכירות, מרצה לשיווק ופרסום ובעלים של חברת הפרסום והמדיה חברתית 'אבי סנטו – ניו מדיה לעסקים'. רוצים לדבר איתו בפייסבוק? לחצו כאן
- 12.שלמה ארצי 29/07/2016 09:49הגב לתגובה זוומחליט שהוא מדד. כל אחד בלי עבודה נהיה מדדיסט. יאללה בכיף
- 11.שימו לב 27/07/2016 22:46הגב לתגובה זואיך מתנהלים? חברות? חברות מתנהלות. לא מתנהלים.
- 10.שלומי 26/07/2016 21:38הגב לתגובה זואבי סנטו הגדרת נכון את המצב
- 9.אילנית שמש 26/07/2016 14:34הגב לתגובה זוחייבת להגיד, אני עוקבת אחר המדדים שלך מזה תקופת מה. אני מאד נהנית מהניתוח המעמיק שלך, ההשוואה שלך בהחלט מאפשרת לנו, הצרכנים, את האפשרות להבין יותר לעומק, לקבל החלטה, לבחור. תודה לך. ממשיכה לעקוב אחריך אלוף. אילנית שמש.
- 8.שובל 26/07/2016 09:37הגב לתגובה זואני לפני מספר חודשים נתקענו יותר מ 100 איש כולל נשים בהריון כל הלילה עיכבו אותנו בשדה עם התירוץ שיש תקלה במטוס בסוף בכלל לא היה מטוס והיה בלאגן שלם חוצפה ארקיע!!!! הכי גרועים באירופה ובמזרח
- 7.חיים 25/07/2016 11:23הגב לתגובה זוחברה נפילה ולא שווה לטוס
- 6.עופר 25/07/2016 11:21הגב לתגובה זולא מומלץ מנסיון חברה ברמה נמוחה שירות גרוע . פשוט נפילה ולא שווה את הכסף
- 5.מדד סנטו 24/07/2016 17:27הגב לתגובה זואם ניהלת 2 עמודים של מסגריה אתה לא יכול לתת ביקורת לאחרים.
- אמיר 24/07/2016 20:02הגב לתגובה זולא הבנתי את הקשר של התגובה לכתבה. או שאתה עובד של אחת החברות עם ציון נמוך (ישראייר/ארקיע), או שאתה מנהל מסגריה כושל :) בכל מקרה בהצלחה עם הבנת הנקרא להבא חבר יקר
- 4.אבי סנטו 22/07/2016 14:04הגב לתגובה זובתור לקוח של ארקיע אני מרוצה מאוד מקווה שהאתר ישתפר
- 3.עוקבת 21/07/2016 22:52הגב לתגובה זוויש להם אחלה דברים שם.
- 2.ראובן הגאון 21/07/2016 21:26הגב לתגובה זופתאט
- 1.דויד 21/07/2016 18:47הגב לתגובה זואין ספק שחברות התעופה בישראל צריכות להבין שאפליקציות תופסות מקום של כבוד. רוב האנשים משווים מחירים לפני שהם מקבלים החלטת קניה. סנטו תיאר במדוייק את המצב ששורר היום בשוק הישראלי, מסכים עם כל מילה. דויד מת״א.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
