רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

"הבנק המרכזי לא יכול לתמוך במטבע המקומי ע"י הורדה של הרזרבות"

ההידרדרות הכלכלית בטורקיה מחריפה, כאשר ע"פ הערכות בשוק, הבנק המרכזי לא יכול עוד למכור דולרים לנוכח מצב רזרבות המט"ח של המדינה. הבנק המרכזי ביטל היום הנפקת REPO לשבוע הקרוב
עמית נעם טל | (14)

ברקע למתיחות בין ארה"ב לסין, שמובילה ללחץ של הדולר בכל השווקים המתעוררים, הסיטואציה הכלכלית בטורקית ממשיכה להידרדר במהירות, כאשר הבנק המרכזי נותר חסר אונים מול הלחץ על המטבע המקומי.

הלירה הטורקית מאבדת כעת 0.8% ומשלימה נפילה של 4.8% ב-4 ימי המסחר האחרונים. בסה"כ, משלימה הלירה הטורקית נפילה של קצת יותר מ-18% מתחילת 2018, וזאת לאחר קריסה של יותר מ-40% במהלך 2018. 3 גורמים עיקריים מחזירים את הלחץ על הכלכלה בימים האחרונים: הגורם הראשון הוא ההודעה של וועדת הבחירות בטורקיה על ביטול תוצאות הבחירות הקודמות לרשויות המקומיות באיסטנבול, וביצוע של בחירות חדשות (לכתבה המלאה). הגורם השני הוא הסנקציות של ארה"ב על איראן בנוגע לייצוא הנפט במדינה, דבר שצפוי לפגוע עוד יותר בכלכלה המקומית ולעלות את מפלס הלחץ עם ארה"ב. גורם נוסף שמשפיע הוא המתיחות בין סין וארה"ב, שגורמת לירידה חדה בימים האחרונים בערכו של היואן, דבר שמשפיע על כלל השווקים המתעוררים.

3 הגורמים הנ"ל מהווים טריגר לקריסה בימים האחרונים, אך הבעיה העיקרית של הכלכלה הטורקית היא התנפחות סקטור הבנקאות לממדים מפלצתיים בשנים האחרונות. התפתחות בועת האשראי בעשור האחרון גרמה ליחס ההלוואות/פיקדונות לרדת לרמה של 20.5% בלבד. בחודשים האחרונים ניסו הבנקים הממשלתיים במדינה לתמרץ את הכלכלה לקראת הבחירות האחרונות, והגדילו אף יותר מתן ההלוואות במטרה לתמרץ את הכלכלה, דבר שהפך אותם לפגיעים עוד יותר. הבנק המרכזי יכול לתמוך בבנקים המקומיים בסיטואציה הנוכחית, אך המשמעות היא לחץ נוסף על הלירה, והמשקיעים מבינים זאת.

הדולר מול הלירה בשנים האחרונות: הקריסה במטבע המקומי נמשכת

הירידה בימים האחרונים מגיעה למרות שהבנק המרכזי התערב במסחר ע"י מכירת של דולרים, אך ע"פ הערכות הערב בשווקים, אופציה זו עומדת להסתיים עבור הבנק המרכזי לנוכח רזרבות המט"ח האפסיות של המדינה.

בתוך כך, הבנק המרכזי דחה היום את הנפקה ה-REPO לשבוע הקרוב, מהלך שהיה אמור להזרים כסף ללווים במדינה (אך במקביל ללחוץ עוד יותר על הלירה). המהלך פוגע כצפוי בבנקים במדינה, כאשר מדד הבנקים במדינה (סימול:XBANK) נופל ב-1.9% ומשלים ירידה של מעל 20% בחודש וחצי האחרונים.

מדד הבנקים בטורקיה בחודשים האחרונים: 2018 חוזרת על עצמה בשוק הטורקי

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ישראל 12/05/2019 08:14
    הגב לתגובה זו
    רק השבוע פיטרו את כל העובדים בישראל והעבירו את חרסה לשם. וגם בסופר כל יום צצים מוצרים תוצרת טורקיה במקום שנחרים אותם
  • 10.
    גם אצלנו 10/05/2019 20:40
    הגב לתגובה זו
    גם פה ביבי מנסה לכופף את החוק והדמוקרטיה העיקר להישאר בשלטון. ובהמשך ימיט עלינו אסון ונהפוך להיות בדיוק כמו טורקיה.
  • שמאלן.ממורמר. (ל"ת)
    פיני 12/05/2019 10:16
    הגב לתגובה זו
  • איציק 11/05/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה שלנו בגלל ביבי בין החזקות בעולם וזה הסיבה שבוחרים בו שוב ושוב!!! העם לא מטומטם אלא חכם מאוד!!! עם טיפשים כמוך באמת היינו במצב של טורקיה!!! מוטב לחשוב לפני שכותבים שטויות!!!
  • מושלם בשביל הגנבים והנוכלים (ל"ת)
    ממי 12/05/2019 06:15
  • 9.
    ג'ק 10/05/2019 19:30
    הגב לתגובה זו
    טורקיה לפניו היתה בפריחה ושגשוג , מערבית ומשוחררת מחלומות הסולטן . המסקנה כתובה על הקיר של הארמון המגלומני המושחת שלו .
  • 8.
    תסתכלו בגרפים 10/05/2019 18:15
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו בגרפים - הלירה במצב טוב מול הדולר מאשר בשנה שעברה. גם מדד הבנקים בצמב יותר טוב. אז על מה כל המהומה?
  • 7.
    משה 10/05/2019 17:33
    הגב לתגובה זו
    הבחור דפוק מיסודו הייתה לו תיירות נהדרת ויצוא מוצרים טוב אבל אם הראש פגום כלום לא יעזור ככה זה במדינות של רודנים
  • 6.
    יוניבו אינטרקיור 10/05/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
    רק ככה יבינו שארדואן הוא נזק גדול לטורקיה.ככה יתמרדו נגדו וסופו היהיה בסופו של קדאפי
  • 5.
    סלוק 10/05/2019 05:04
    הגב לתגובה זו
    טרורויסט אמיתי
  • 4.
    דיקטטור מנוול הסוף הגיע כולי אושר (ל"ת)
    לירן 09/05/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בני 09/05/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
    כמו שביטל הבחירות .
  • 2.
    רוני 09/05/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    ארדואן תומך טירור בחליפה.
  • 1.
    זה פשוט עושה לי טוב אין מילים רק שימשיך כך התרסקות . (ל"ת)
    המעניש 09/05/2019 17:41
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: