נדלן
צילום: istock

הבעיה החדשה של הפד': יצטרך לחזור להתערב בשוק ה-MBS

הפד' החל היום את תוכנית הרכישות שלו בשוק האג"ח הממשלתי עם רכישות של כ-7.1 מיליארד דולר, ובמקביל הזריק כ-75 מיליארד דולר בשוק הריפו. בחינה של מאזני הדילרים מאותת כי בעיה מתחילה להיווצר בשוק הנדל"ן בארה"ב. במוקדם או במאוחר, הפד' יהיה חייב לחזור לשוק זה 
עמית נעם טל | (10)

ביום שישי האחרון הפתיע הפד' את השווקים כאשר לא חיכה עד להחלטת הריבית הקרובה, והודיע על השקת תוכנית רכישות (QE) בשוק האג"ח הממשלתי בהיקף של 60 מיליארד דולר כבר מהשבוע הקרוב (בפועל התחילה היום). הסיבה המרכזית לפעולות הפד' האחרונות היא חוסר היכולת של הדילרים בארה"ב לממן את הנפקות הענק של הממשל האמריקני, בפרט כאשר השחקן המרכזי בשוק החליט להעדר בחודש האחרון (לכתבה המלאה). בחינת נוספת של מצב הדילרים בארה"ב מצביעה כי הפד' צריך להסתכל גם על שוק הנדל"ן האמריקני, ולהרחיב את תוכנית הרכישות שלו גם לשוק זה. 

רקע קצר

על מנת להבין את חשיבות מאזן הפד' לשוק המשכנתאות בארה"ב צריך להבין כיצד שוק המשכנתאות בארה"ב עובד. השלב הראשון בתהליך מתרחש בין הלקוחות לבנקים המסחריים, בתהליך לקיחת הלוואה פשוט שמוכר לכולם. אותם הלוואות יושבת בשלב זה במאזני הבנקים,  וכיוון שהבנקים צריכים לשמור על יחס הון, הם מוגבלים בכמות הלוואות שהם יכולים להעניק. הפתרון לבעיה הוא מכירה של תיק ההלוואות הקיים לגוף שלישי, במקרה זה סוכנויות אשראי (פאני מאי/פרדי מק/גי'ני מאי). כעת לבנקים יש הון חדש וניתן לייצר הלוואות חדשות. אותן חברות אשראי מקבצות מספר רק של הלוואות לאגרת חוב ומוכרת אותו למשקיעים השונים (אג"ח מגובה משכנתאות).

מה קרה ב-2008?

שוק הדיור האמריקני החל להידרדר במהירות, ופאני מאי/פרדי מק/ ג'יני מאי נתקעו עם תיק משכנתאות עצום, כאשר המשקיעים לא רצו לקנות אותו. התוצאה הייתה קריסה של 3 חברות אלו, והלאמתם ע"י הממשל האמריקני.

איך מאזן הפד' נכנס לתמונה?

בין 2008 ל-2014 ביצע הפד' 3 תוכנית רכישות בשוק האג"ח, שבמהלכן עלו אחזקותיו באג"ח מגובה משכנתאות לרמה של קרוב ל-1.7 טריליון דולר. הפד' הפעיל מחדש את שרשרת מתן ההלוואות בשוק, ותדלק מתן הלוואות נוספות בשוק. נציין כי הפד' ממשיך להתערב בשוק זה ע"י ביצוע השקעות מחדש.

שרשרת המימון בשוק המשכנתאות האמריקני: הפד' התניע מחדש את תהליך ההלוואות

שנתיים האחרונות: שילוב מסוכן

בשנתיים האחרונות החל הפד' לצמצם את מאזנו, כאשר חלק מהצמצום התבצע באחזקותיו בשוק האג"ח מגובה משכנתאות. בשנה האחרונה יורדות אחזקותיו של הפד' בשוק זה בקצב של עד כ-20 מיליארד דולר בחודש, כאשר מאז אוגוסט משקיע הפד' את הפדיונות משוק זה באג"ח הממשלתי, דבר שעוזר להפחית את הלחץ מצרכי המימון של הממשל האמריקני.

גורם נוסף שקריטי לשוק זה הוא הירידה החדה בריביות בשווקים. בסקר השבועי האחרון של חברת פרדי מק, הריבית הקבועה על משכנתא ממוצעת לתקופה של 30 שנה עומדת היום על 3.57%, לעומת ריבית של 5.1% בשנה שעברה. ירידת הריביות גרמה למשקי בית רבים לבצע מימון מחדש של ההלוואה (Refinance). תהליך זה גורם לעלייה בהלוואות שמוכרים הבנקים לסוכניות האשראי ועלייה בהנפקות האג"ח מגובה משכנתאות החדשות. 

השילוב של 2 גורמים אלו יוצר סיטואציה מאוד בעייתית בשוק המימון. מצד אחד הביקושים יורדים, ומנגד ההיצע גדל בצורה חדה.  מבט על מאזני הדילרים בארה"ב (שאחראים על הפצת אותן אגרות חוב) מצביע כי הם סופגים בשנה האחרונה את ההיצעים. האחזקות שלהם היום בשוק זה מגיעות לרמה הגבוה ביותר מאז המשבר הכלכלי ב-2008. 

פוזיציות הדילרים בארה"ב על אג"ח שמונפקות על ידי סוכנויות האשראי: הדילרים סופגים את ההיצע מאז שהפד' לא קונה בשוק

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    פשוט הזרמה של 60 מיליארד מורידה ריביות ומעלה את המניות (ל"ת)
    לילי 17/10/2019 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אין בעיה 17/10/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
    אנחנו באותה נקודה ובנוסף בועות נדלן ומניות.
  • 8.
    כריש 17/10/2019 08:29
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם כותב מאמרים מיותרים כאילו הוא בשנה א באונברסיטה יותר נכון מעתיק אותם מכל המאמרים שכתב השנה היה בכוון הפוך לכל מגמות השוק אז באמת תשלחו אותו הבייתה
  • 7.
    ברבור אפור 17/10/2019 06:36
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה ביותר.אילו היה מידע כזה ב 2007 הפסדי הון רבים היו נחסכים.כול הכבוד על מיקוד תשומת הלב מחדש בעניין.
  • 6.
    שא ברכה 17/10/2019 01:25
    הגב לתגובה זו
    אפשר גם להעשיר את קוראים באירועים כלכלים,ללא דרמות
  • 5.
    המתחזה 17/10/2019 00:47
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 4.
    בלתי נלאה. (ל"ת)
    חחחח 17/10/2019 00:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כותב::: - נכון ? צרף מסקנה! (ל"ת)
    fu,c 16/10/2019 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדפיסים ומעלים את הבורסה- אין בעיה (ל"ת)
    יוסי 16/10/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחלה כתבה 16/10/2019 22:03
    הגב לתגובה זו
    גם לשוק הנדלן גם לשוק הריפו גם לשוק אגח ממשלתי וגם וגם..... אחרי הכל אין בעיה להדפיס
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: