לא חביבת הקהל: מניית אפל הכי פחות אהודה בקרב קרנות הגידור

מניית ענקית הטכנולוגיה היא היחידה ממועדון "5 הגדולות" שלא נכללת בחמישיה הראשונה של קרנות הגידור
נועם בראל |

ענקית הטכנולוגיה, אפל, היא ללא ספק אחת מ-5 חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, יחד עם אמזון, פייסבוק, אלפאבית (גוגל) ומיקרוסופט, אך בניגוד לשאר חברותיה ל"מועדון ה-5", בקרנות הגידור היא פחות אהודה, ומגיעה רק למקום ה-11 ברשימת ההשקעות. 

על פי דו"ח שפרסמה גולדמן זקס, אשר סקרה את 50 המניות שמופיעות הכי הרבה ב-10 הראשונות בפורטפוליו של קרנות הגידור, אפל נמצאת כאמור רק במקום ה-11, כשהיא נמצאת ב-10 הראשונות ב-34 קרנות גידור בלבד. לשם השוואה, אמזון נמצאת ב-10 הראשונות ב-80 קרנות גידור, פייסבוק ב-70 קרנות גידור, אלפאבית ב-54 קרנות גידור ומיקרוסופט ב-52 קרנות גידור.

נציין כי, למרות שהיא מקבלת מעמד נמוך יחסית לשאר בקרנות הגידור, משקלה של אפל במדד ה-S&P 500 עדיין הגבוה בחבורה. 

סקטור הטכנולוגיה מוביל את הרשימה של גולדמן זקס עם 24% מהפורטפוליו, וזאת למרות המגמה בקרנות הגידור לצמצם את ההשקעה בסקטור הטכנולוגיה לטובת השקעה בביוטכנולוגיה ובחברות הפארמה.

ענקית הטכנולוגיה דיווחה בתחילת החודש על תוצאותיה לרבעון האחרון של 2017, כאשר השורה התחתונה הצביעה על חולשה במכירות מכשירי הסלולר של החברה. החברה מכרה במהלך הרבעון האחרון כ-77.3 מיליון מכשירי אייפון, נמוך מהצפי של האנליסטים שעמד על מכירות של 80 מיליון, ונמוך מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. 

למרות הירידה במספר המכירות, עדיין החברה קבעה שיא בהכנסות, שהסתכמו ב-88 מיליארד דולר. הדבר התאפשר עקב כך שהמחיר הממוצע של האייפונים שמכרה החברה עמד על 796 דולר, גבוה מהמחיר בשנה שעברה שעמד על 767 דולר. הרווח של החברה הסתכם ב-20.1 מיליארד דולר. 

בתוך כך, מכירות האייפד עלו ב-6% והסתכמו ב-5.9 מיליארד דולר. מכירות המק ירדו ב-5% ל-6.9 מיליארד, אפילו שהחברה פרסמה מוקדם יותר השנה גרסה חדשה. החברה מצפה להכנסות של 60-62 מיליארד דולר, נמוך מהצפי המוקדם של האנליסטים שעמד על הכנסות של 65.9 מיליארד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.