הפדיחה התחבורתית של עיריית ת"א נבלמה בוועדת הערר המחוזית
ועדת הערר המחוזית עצרה היתר לבית ספר בכיכר המדינה עד שהוועדה המקומית תציג תוכנית מפורטת לפתרונות תחבורתיים, בשל החשש לביטחונם של התלמידים
הגדלים המתוכננים בכיכר המדינה, ובסמוך אליהם - בית הספר (הדמיה: חברת ברקת)
.
תוכנית של עיריית תל אביב להקמת בית ספר בכיכר המדינה, נתקלת במכשול רציני – בשל מה שנראה כמעיין רשלנות של הוועדה המקומית. לביזפורטל נודע כי ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, דחתה את ההיתר שנתנה הוועדה המקומית לפרויקט בית הספר שנבנה בימים אלו בכיכר, והתנתה אותו עד לאחר שזו תמציא תוכנית תנועה חדשה. "הוועדה המקומית תבחן כי בתוכנית התנועה מגונים כלל המרכיבים שפירטנו, בטרם אישור הבקשה להיתר", קבעה ועדת הערר, שהוסיפה כי "בהיתר הבנייה ייקבע כי תנאי לאכלוס בית הפר יהיה אישור רשות תמרור ואגף התנועה בעירייה כי תוכנית הסדרי התנועה בוצעה".
ועל מה מדובר? באוגוסט 2021 אישרה ועדת המשנה של הוועדה המקומית את תוכנית העיצוב האדריכלי לבית ספר יסודי, אולם ספורט ומרכז קהילתי בחלקה המערבי של כיכר המדינה, כחלק מתוכנית הענק להקמת מגדלי מגורים במקום. באוקטובר החליטה רשות הרישוי של הוועדה המקומית על הוצאת היתר לחפירה ודיפון הכולל עוגנים זמניים. בדצמבר אישרה רשות הרישוי של הוועדה המקומית בקשה להיתר בניה להקמת מבנה בן שש קומות מעל מרתף, עבור בית ספר יסודי המכיל 18 כיתות אם, כיתות חינוך מיוחד, אולם ספורט תת קרקעי וחללים נוספים, בחלקו הצפוני של הכיכר, ומבנה שנאים דו-מפלסי בחלקו הדרומי.
מספר דיירים המתגוררים בכיכר המדינה, הגישו ערער נגד הוועדה המקומית וחברת עזרה וביצרון בשל הענקת היתר לבית הספר ברחוב ה' באייר 75. באמצעות עורכי הדין אמיר דנוס עו"ד שירלי גרוס, ביקשו המערערים להתייחס לכמה סוגיות, בהן ההחלטה לאשר את תוכנית העיצוב, וההחלטה של רשות הרישוי לאשר את היתר הבנייה לבניית בית הספר.
- השינוי בדירות 4 חדרים: נתניה מזנקת; ת"א חצתה את רף ה-4 מיליון
- "מחירי השכירות במרכז עולים, חוץ מאשר בדירות הקטנות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוגע לתוכנית העיצוב, טענו המערערים כי בתוכנית העיצוב נפלו פגמים משום שהיא מסכנת את ביטחון התלמידים. הם טענו כי אישורה נעשה בהעדר נספח תנועה מפורט המתייחס למגבלות כיכר המדינה, תוך כדי התעלמות מהנחיות משרד התחבורה ביחס לדרישות תכנון הסדרי תנועה בקרב מוסדות חינוך, ותוך התעלמות מהנחיות משרד התחבורה ביחס לדרישות תכנון הסדרי תנועה בקרב מוסדות חינוך, והשיא - תוך התעלמות מכך שבית הספר נמצא במעגל תנועה אליו מתחברות שבע זרועות ושהכניסה הרגלית אליו היא מתוך צומת. המערערים טענו כי לא הוכח כלל שקיימת נחיצות לבית ספר נוסף באזור הזה וציינו כי במרחק קצר משם נבנה בית ספר "ארנון".
.
עו"ד שירלי גרוס (צילום: רונן מחלב)
.
המערערים טענו כי הקמת מבני הציבור בחלקה הצפוני של הכיכר מהווה הרס שלה ושינוי באופייה. אחת המערערות, איריס שאו, טענה במהלך דיון בוועדת הערר ביוני השנה, כי "בשלושה מגדלים שיקומו, מתווספים עוד 650 משפחות, כל משפחה - זה אנשים מאד עשירים שיהיו להם לפחות שתי מכוניות וזה יתווסף לתנועה הנוראית שיש בכיכר המדינה. בנוסף לזה, יש אמבולנסים שכל הזמן מביאים חולים לאיכילוב ואוטובוסים בלי סוף. גם בלי שלושת המגדלים, האזור בכאוס מוחלט. אם יתווספו לזה עוד ילדים, זה יהיה בלתי אפשרי אני לא יודעת כמה ילדים צריכים למות על מנת שייקחו את זה ברצינות".
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הטענות על נחיצותו של בית הספר נדחו על ידי ועדת הערר, שקבעה כי "בחירת מיקום בית הספר נעשתה באופן ראוי וסביר... לאחר הליך בירור מקיף לבחירת מיקום מיטבי לבית ספר, מתוך מטרה לתת מענה לצורך בתוספת כיתות לימוד שנדרשות עבור האוכלוסייה הגדלה בעיר".
שמאי המקרקעין אוהד דנוס (אחיו של עו"ד אמיר דנוס, א"כ) אמר באותו דיון ביוני כי "הדרך היחידה לפתור את הקונפליקט היא לא להקים פה את בית הספר". לדבריו, "כשאתה מגיע לנתב"ג, יש כאלה אנשים שעומדים בצד בצורה מסוכנת. זה יהיה התשריט של כיכר המדינה. לא יעזור רמזור או צומת. תאונות יש היום ויהיו הררה יותר. לדעתי הרב ילדים יהיו מעורבים בהם".
ובכן, חלק מהטענות של המערערים לגבי ההיבטים התחבורתיים, שהוצגו המהנדסת אריאלה אושפיז, אכן נפלו על אוזניים כרויות. "לטעמנו", ציינה ועדת הערר, "הקמת בית ספר יסודי בתחום כיכר המנקזת לתוכה שני צירי רוחב ראשיים של העיר, טומנת בתוכה פוטנציאל לבעיות בטיחות. המשמעות היא תנועה מוטורית חוצה בנפחי תנועה גבוהים ובמגוון רחב של אמצעי תחבורה, רכבים פרטיים, אופנועים, אוטובוסים, משאיות, רכבי אספקה ושירות, וקונפליקט גבוה עם הולכי רגל החוצים מהמדרכות לכיוון הכיכר. התמודדות תלמידים בגילאי יסודי אל מול כלל הקונפליקטים האלה אינה פשוטה, טומנת בתוכה כאמור פוטנציאלית לבעיות בטיחות, וחייבת תכנון מהודק של המרחב מסביב לכיכר. לפיכך נדרשת לראות שבמסגרת היתר הבנייה ניתן מענה מספק לבטיחות התלמידים".
עוה"ד אפרת דון-יחיא סטולמן, יו"ר ועדת הערר מחוז תל אביב, קבעה כי הוועדה המקומית נדרשת לספק בתוך שבוע את תוכנית הסדרי התנועה, ובהם מועדי לביצוע התיקונים בתוכניות. עוד נקבע כי על מנת לוודא שעד למועד פתיחת בית הספר, שצפוי להיות לא לפני קיץ 2024, יתקיימו הסדרי התנועה שיבטיחו את בטיחות הילדים - יש להוסיף להיתר הבנייה תנאי שקובע כי יש צורך באישור רשות תמרור ואגף התנועה בעירייה לתוכנית הסדרי התנועה.
- 9.פולני פלמוני 23/11/2022 14:52הגב לתגובה זוזה פה...בלב תל הביב...
- 8.ניב 18/08/2022 00:11הגב לתגובה זואיפה בדיוק ילמדו הילדים של 650 המשפחות החדשות?
- 7.אוהד מנור 14/08/2022 19:40הגב לתגובה זועירית תא רק רואה את ההשבחה והכסף אין פה מחשבה לרגע על התלמידים בתכנון הזה יהרגו תלמידים שינסו לחצות כבישים ובטח יגברו התאונות סביב הכיכר שכן הישראלים מאוד מקפידים על בטיחות בדרכים ולא מגיעים על השער להוריד ילדיהם
- 6.אמא נורמלית 14/08/2022 00:09הגב לתגובה זולתושבים, הם מעדיפים לבנות עוד מגדלים, להרוס את הנוף, ליצור עוד בעיות בצפיפות אוכלוסין שכבר קיימת שם.. אני לא מסתובבת באיזור הזה שנים..
- 5.איזה גודל של מגדלים. כיכר המדינה תאבד את כל האופי שלה (ל"ת)איכס 13/08/2022 21:52הגב לתגובה זו
- 4.מתגעגעת לטבע אמיתי ב 12/08/2022 08:15הגב לתגובה זומדינה של מפלצות בטון מכוערות ועוד זמן לא רב, כבר לא נראה אור שמש...
- 3.י. 10/08/2022 18:53הגב לתגובה זוחלםםםם
- 2.אור 10/08/2022 16:49הגב לתגובה זותעשה את העבודה פרויקט במיליארדים 2022 איפה המנהור איפה הקישוריות באמצעות גשרים.. אבסורד
- חלמאות 12/08/2022 09:45הגב לתגובה זוברור. תוריד את האנשים למנהרות מסריחות משתן ללא תאורה טבעית שיש בה הומלסים וסוטים והתאורה שם תמיד לא נעימה ואת המכוניות תשאיר למעלה. אולי הפוך? אולי הגיע הזמן להוריד את המכוניות למנהרות ואת הרחוב להשאיר להולכים הרגל?
- 1.יובל 10/08/2022 16:27הגב לתגובה זוהרסת את העיר

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.
מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.
אילו ערים נמצאות ברשימה?
ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.
לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.
- זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות.
