תל אביב
צילום: יח"צ

עיריית תל אביב מקדמת פינוי-בינוי של 320 יח"ד על גבול רמת גן

מדובר בקול קורא ליזמים לפרויקט השני שמקודם על ידי העירייה בשיתוף התושבים, במיזם שהושק בסוף 2019. הפרויקט יכלול 4 בניינים של עד 8 קומות ומגדל בן 23 קומות
ארז ליבנה | (10)

לאור תלונות חוזרות ונישנות – גם מצד יזמים, אבל בעיקר מצד תושבים – לגבי התמורה שהם מקבלים בפרויקטים של התחדשות עירונית, בהם תמ"א 38 ופינוי-בינוי, בדצמבר 2019 עיריית תל אביב הודיעה על צעד חדשני בתחום ההתחדשות העירונית. העירייה, באמצעות עזרה וביצרון, החברה העירונית להתחדשות עירונית – כן, מלא עירונית – יחד עם התושבים החלו לקדם פרויקטים עצמאית.

 

העירייה בעצם אירגנה את בעלי הדירות ותכננה את התב"ע וכעת מחפשים יזם לפרויקט. בימים אלו מפורסמת להתנגדויות התב"ע לפרויקט פינוי-בינוי ברחוב תקוע בשכונת נווה אליעזר בדרום-מזרח העיר. במקביל לפרסום להתנגדויות, פורסם "קול קורא" ליזמים שירצו להציע הצעות לביצוע הפרויקט.

 

לפי הודעת העירייה הבניינים המיועדים לפינוי ממוקמים ברחוב תקוע 11-33, כשכיום קיימות 96 יח"ד בארבעה בנייני רכבת ישנים. אלה יהרסו וייבנו מחדש בסטנדרט בנייה חדש ועדכני. התכנון החדש כולל ארבעה בניינים בבנייה מרקמית של עד 8 קומות ומגדל גבוה בן 23 קומות. סל הכול ייבנו כ-320 דירות חדשות.

 

הצעת הבסיס המינימלית מהיזמים היא תוספת של 12 מטרים, חניה ומרפסת. כמו כן, התכנית כוללת שדרה ירוקה לרווחת התושבים, אשר תקשר בין שתי גינות קיימות ותאפשר מרחב ירוק ציבורי. תכנון התב"ע בוצע ע"י מיכל יוקלה מסטודיו מיא אדריכלים.

 

מדובר בפרויקט שני מסוג זה שמובילה עיריית תל-אביב יפו באמצעות חברת עזרה ובצרון. ל"קול הקורא" בפרויקט הראשון ברח' לה-גוורדיה הוגשו 16 הצעות שונות, ובימים אלו נמצאים נציגי הדיירים במשא ומתן עם שתי חברות לבחירת היזם הזוכה. התמורות בהצעות השונות נעות בין הצעת הבסיס המינימלית של תוספת 25 מטרים ועד מעל ל-60 מטרים לדירה. יצוין כי תב"ע זו אושרה טרם אישור מסמך המדיניות של עיריית תל-אביב-יפו.

 

חברת הבת של עיריית תל אביב-יפו, עזרה ובצרון, האמונה על קידום ההתחדשות העירונית בעיר, נכנסה לפרויקט לאחר נסיונות הדיירים לקדמו בעצמם. במסגרת המודל, עזרה ובצרון מארגנת את הדיירים ומקדמת את התכנית עד לאישורה הסופי. במקרה הזה, עזרה ובצרון הצליחה לקדם את תכנון התב"ע בקצב מהיר חסר תקדים. תוך שנתיים מהתחלת הפרויקט אושרה התכנית להפקדה ופורסמה להתנגדויות השבוע.

 

מנכ"ל חברת עזרה ובצרון, אלי גינזברג, ציין כי "במקרים רבים התושבים עמדו מול יזמים מבולבלים וחסרי אונים. הכניסה שלנו, כגורם עירוני, לשלב הראשון של הפרויקט מייצרת אמון וביטחון לתושבים, מחד, ומאידך, וודאות ליזמים. אלו מאפשרים הקלה משמעותית בהתקדמות הפרויקט".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

סמנכ"לית להתחדשות עירונית בעזרה ובצרון, אדר' גיליה ברגר קוליץ: "זהו פרויקט שני שיוצא לדרך, והניסיון מראה שכאשר בונים משהו יחד, עירייה וקהילה - זה מייצר תוצאות. המודל החדש הופך את היוצרות בכל הקשור לקידום התחדשות עירונית, ובעיקר מאפשר לדיירים הליך בטוח והוגן בליווי גורם ללא מטרות רווח.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ענת 07/07/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
    ממתינים לפינוי בינוי ברחוב צוקרמן בכפר שלם, יש יזם שמוכן לקחת את הפרוייקט וממתין לאישור העיריה. כמה שנים נחכה לאישור ?
  • 6.
    נועם 07/01/2021 06:03
    הגב לתגובה זו
    ראש עיר פח שמונע את התמא מהתושבים
  • ב 07/02/2021 07:00
    הגב לתגובה זו
    בתמא משמרים ומשפצים את הבניין בפינוי בינוי/ תמא 2 הורסים את הבניין
  • 5.
    כל הכבוד לעיריית תל אביב (ל"ת)
    ערק- תושב רמת גן 17/11/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
  • גפן 06/12/2020 00:47
    הגב לתגובה זו
    ותביא לאסון חברתי גדול.
  • 4.
    ניר 17/11/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    כמי שמתגורר בלה גווארדיה, התמורה שנקבל היא 12 מ' בלבד
  • עוד שקר של עזרה ובצר 13/12/2020 06:20
    הגב לתגובה זו
    למה להטעות ככה את הציבור??? בתקוע העירייה לא אירגנה את הדיירים. זה עזרה וביצרון ש"אירגנה" אותם. דוחפים להם מסחר בכול פינה ,הפקעת החצרות הפרטיות. הכול בתמורה 12 מ"ר עלובות. איזה יופי שאפשר לעשוק את הדיירים. הכול על חשבונם.
  • 3.
    מה האינטרס הכלכלי 16/11/2020 16:56
    הגב לתגובה זו
    האם מעורבות העיריה מבטיחה תמורה מקסימאלית לבעלי הדירות ? או להפך
  • 2.
    אני 16/11/2020 15:31
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אף אחד כבר לא יחתום לכם. לקחתם 70 דירות ובנייתם 270. למה צריך פי 4? לא מספיק לבנות עוד 20 דירות? אתם גובים על זה מליונים ושמתם את האנשים עם המרפסות על הכביש על האוטובוסים.
  • 1.
    דודו 16/11/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    נו תתחילו ברמת החייל עולי הגרדום מוכן לעזור 0546470567
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.