איך ליהנות מטרנד העל בשוק הפרסום העולמי?
שוק הפרסום העולמי נמצא בעיצומה של מהפכה מבנית ארוכת טווח וכמו במקרים רבים, הרוח הגבית למהפכה היא טכנולוגיה. בעבר הלא מאוד רחוק, רוב הוצאות הפרסום בעולם היו הופנו לפלטפורמות כמו טלוויזיה ליניארית, רדיו ופרינט. את מקומן של פלטפורמות אלו תפסו היום פלטפורמות דיגיטליות, שנשלטות על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות. ה-Mega Trend הזה התחיל לפני כעשור ונמשך ביתר שאת בשנים האחרונות, כשמגפת הקורונה לא בלמה את המגמה, כפי שניתן לראות בגרף למטה.
ההסבר למהפכה בשוק הפרסום טמון במילה אחת – Targeting, או האפשרות להגדיר בצורה מדויקת את קהל היעד לפרסומת. לפני מספר שנים, כשחברה רצתה להשיק קמפיין למוצר חדש, היא רכשה פרסומות בפריים טיים בטלוויזיה והציבה שלטי חוצות במקומות מרכזיים. צורות פרסום אלו עבדו במידה מסוימת, אבל הן גם היו מאוד בזבזניות ולא מספיק יעילות. לצורך הדוגמא, חברה שרצתה להשיק קמפיין חדש לחיתולים, הייתה צריכה להוציא סכומים גבוהים על פרסומות כדי לקבל גישה למספר גבוה ככל האפשר של צופים, מתוך הערכה שמתוך צופים אלו, היא גם תצליח להגיע לקהל היעד שמעניין אותה – הורים צעירים. כיום, עם הפלטפורמות הדיגיטליות הקיימות, יש המון דרכים לאפיין את קהל היעד, כך שאותה חברת חיתולים יכולה לקבוע שאת הפרסומת שלה יראו רק הורים צעירים, עם אפשרות להגדיר גם את הגיל, מקום המגורים ואפילו רמת ההכנסה שלהם. כלומר, ה-Targeting של הפלטפורמות הדיגיטליות הוא מאוד מדויק ואפקטיבי.
שוק הפרסום העולמי הופך לדואופול
עד לפני כמה שנים, שוק הפרסום העולמי היה מאוד מפוזר. כל ערוץ טלוויזיה, עיתון ותחנת רדיו מכרו את שטחי הפרסום הרלוונטיים אליהם, כך שאפילו חברות המדיה הגדולות בעולם לא שלטו על חלקים מהותיים בשוק. כל זה השתנה בשנים האחרונות, עם המעבר לכלי פרסום דיגיטליים, כאשר לפי מספר הערכות, כ-60% מהוצאות על פרסום דיגיטלי הולכות ל-2 חברות – גוגל ופייסבוק/אינסטגרם, כשגם אמזון מתחזקת בהדרגה, אבל עדיין קטנה משמעותית מאחיותיה הגדולות (רק בתחום זה). הסיבה המרכזית לכך היא שפלטפורמות אלו מצליחות להשיג את המידע הרב והמדויק ביותר על המשתמשים שלהן ולכן, שואבות באופן טבעי את כספי הפרסום הגדולים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי נמצא בעיצומה של טלטלה, שנובעת משינויים במדיניות הפרטיות של אפל וגוגל. אפל הודיעה שבמערכת ההפעלה iOS14 היא תבצע שינויים במדיניות ה-IDFA שלה. ה-IDFA (ראשי תיבות של Identifier For Advertisers) הוא בעצם סוג של תעודת זהות של כל משתמש באינטרנט. מבחינת מפרסמים, זהו כלי חזק מאוד. למה? אם משתמש נכנס לאתר מסוים ולא ביצע Log In (כלומר – האתר לא יודע עליו כלום), אבל במקביל הוא מחובר לפייסבוק/גוגל/פלטפורמה אחרת, האתר יכול לפנות לאותה פלטפורמה ולהציע לאותו משתמש את המוצר שהוא מחפש באתר שלו דרך פרסומת. פרסומת כזאת תהיה בדרך כלל עם החזר גבוה (ROI) יחסית. כחלק מהשינוי שעליו הודיעה אפל, היא תאפשר למשתמשים לבחור אם ברצונם לחשוף את ה-IDFA שלהם או לא, בדומה לאפשרות לחסום Cookies כיום (תחת תקנת ה-GDPR). במקביל, גם בגוגל הודיעו על החמרה במדיניות הפרטיות, עם איסור לשימוש ב-Third Party Cookies, כלומר ממידע על משתמשים שהגיע ממקורות שאינם של Google, ברכישת פרסומות.
ההשפעה של השינויים במדיניות הפרטיות של אפל וגוגל מעסיקה את טובי מוחות הפרסום העולמי בחודשים האחרונים. להערכתנו, חברות הפרסום הדיגיטלי הגדולות ייפגעו במידה מסוימת מהשינויים, אך פחות מחברות אחרות. הסיבה לכך היא שגוגל, פייסבוק ואמזון מייצרות את רוב המידע על המשתמשים שלהן בעצמן ומסתמכות פחות על מידע שמתקבל מצד שלישי. לכן, אנו מאמינים כי חברות אלו, שהובילו את מהפכת הפרסום הדיגיטלי בשנים האחרונות, ימשיכו להיות המנצחות גם אחרי שינויי האבטחה האחרונים.
פינטרסט – גן עדן למפרסמים
עד עכשיו עסקנו בסיבות שגורמות לפלטפורמות הפרסום הדיגיטליות הגדולות להיות דרך טובה להיחשף ל-Mega Trend של מעבר לפרסום דיגיטלי. פלטפורמה דיגיטלית אחרת, וקצת פחות מוכרת, היא פינטרסט (סימול: PINS) שבמידה מסוימת, מהווה את הפלטפורמה האידיאלית עבור מפרסמים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
פינטרסט היא רשת חברתית שהוקמה ב-2009, על ידי בן סילברמן, עובד לשעבר בגוגל. פינטרסט היא רשת הממוקדת בלייף סטייל וצריכה, ונראית כמו "לוח השראה" של רעיונות. הרשת מבוססת על ויזואליות ומהות השימוש בה הוא חיפוש השראה לצריכה. התדמית של פינטרסט היא של פלטפורמה מאוד נקייה, כמעט ללא תוכן פוליטי ועם המון חיוביות. לכן, בתקופות של שיח פוליטי אגרסיבי (למשל – סביב מערכות בחירות), תקציבי פרסום "נודדים" למקומות א-פוליטיים, כמו פינטרסט.
לפי סקרי משתמשים שבוצעו, כ-50% מזמן השימוש בפינטרסט מוקדם לחיפוש או רכישת מוצרים, לעומת עד 20% ברשתות חברתיות אחרות. בנוסף, בשונה מברשתות חברתיות אחרות, סקרים מראים שמשתמשי פינטרסט לא רק שלא מתנגדים לפרסומות, אלא מקבלים אותן בברכה ומוצאים בהן ערך. כמו כן, בפינטרסט יש נוכחות גבוהה במיוחד של 3 קהלי יעד שמאוד מעניינים מפרסמים – צעירים, נשים ובעלי הכנסה גבוהה. המשמעות מנתונים אלו היא ברורה - פינטרסט היא גן עדן למפרסמים.
מעבר ליתרונות המבניים שלה, פינטרסט נמצאת במומנטום עסקי יוצא דופן. בשל היותה פלטפורמת פרסום, החברה נפגעה מאי הוודאות הכלכלית שליוותה את התפרצות נגיף הקורונה, וברבעון השני של 2020 קצב הצמיחה שלה הואט ל-4%. מאותה נקודה, החברה נהנית משיפור משמעותי וברבעון הרביעי של 2020 דיווחה על הכנסות של 706 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 76%, ביחד עם מרווח EBITDA של 42%, הגבוה בהיסטוריה של החברה. התחזית של פינטרסט לרבעון הראשון של 2021 היא לצמיחה של כ-70% בהכנסות. נכון לסוף 2020, לפינטרסט יש 459 מיליון משתמשים חודשיים, צמיחה שנתית של 37%.
למרות הצמיחה הגבוהה, פינטרסט נמצאת בשלבים ראשוניים מאוד של מוניטאזציה, כלומר של יצירת הכנסות מבסיס המשתמשים שלה. בשוק האמריקאי, שמהווה 85% מהכנסות החברה, ההכנסה הממוצעת למשתמש (ARPU) היא רק אחוזים בודדים מהכנסה זאת אצל פייסבוק. גם אם מתחשבים במשך השימוש החודשי הממוצע בפינטרסט לעומת פייסבוק/אינסטגרם, ההערכה היא שפינטרסט נמצאת ב"מוניטיזציית חסר" של כ-50%. מחוץ לארה"ב, פינטרסט נמצאת בשלבים ראשוניים עוד יותר של מוניטאזציה וברוב המדינות (כולל בישראל), אין עדיין פרסומות בפלטפורמה. רק 15-20% מההכנסות של פינטרסט מגיעות מחוץ לארה"ב, בעוד בפייסבוק מספר זה נע סביב ה-50%.
המומנטום העסקי המצוין של פינטרסט, והאטרקטיביות הגבוהה של הפלטפורמה למפרסמים, לא נעלמו מעיני משקיעי וול סטריט. מניית פינטרסט עלתה ב-350% בשנה האחרונה והיא נסחרת כעת ברמות תמחור הגבוהות משמעותית משל פלטפורמות הפרסום הדיגיטליות הגדולות – גוגל ופייסבוק. אנחנו מאמינים שלמרות פערי התמחור, פינטרסט היא אפשרות מעניינת להיחשף לטרנד מעבר תקציבי פרסום לפלטפורמות דיגיטליות, בשל היתרונות המבניים שיש לה, הצמיחה הגבוהה והאפשרות להגביר את המוניטיזאציה בשנים הקרובות.
- 1.חיים 10/03/2021 17:53הגב לתגובה זולפי הפירסומים במדיה יום יום הכל גואה ולא במיליונים כפי שהיה פעם אלא במיליארדים אז למה קרנות הגמל שלי בבית ההשקעות שנחשב טוב עולות רק חצי אחוז לחודש וזה במקרה הכי טוב

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
