פייזר
צילום: אתר החברה

פייזר עולה עד 2% לאחר שעקפה את הציפיות והעלתה את התחזית

החברה עקפה את הציפיות של וול-סטריט ברבעון השני ורשמה רווח למניה של 60 סנט על הכנסות של 13.3 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 46 סנט על הכנסות של קצת פחות מ-13 מיליארד דולר לרבעון
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה פייזר תרופות

ענקית התרופות פייזר PFIZER נסחרת בעליות שערים, לאחר שתחילה נסחרה בירידות למרות סימנים לכך שמאמצי ההתאוששות שלה לאחר מגיפת הקורונה עובדים. החברה העלתה את התחזית שלה ל-2024 ואמרה כי היא מצפה כעת לרווח למניה בטווח של 2.45-2.65 דולר, לעומת הצפי הקודם ל-2.15-2.35 דולר. הצפי בוול-סטריט הוא לרווח למניה של 2.36 דולר.

פייזר העלתה גם את תחזית ההכנסות שלה לטווח של 59.5-62.5 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 58.5-61.5 מיליארד. חלק מהעלייה בתחזיות נובעת מהעלייה בצפי החברה למכירות של התרופה נגד קורונה Paxlovid, עם התגברות מקרי ההידבקות בארה"ב. החברה צופה הכנסות לשנה שלמה מ-Paxlovid של 3.5 מיליארד דולר, לעומת הצפי הקודם של 3 מיליארד.

החברה עקפה את הציפיות של וול-סטריט ברבעון השני ורשמה רווח למניה של 60 סנט על הכנסות של 13.3 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 46 סנט על הכנסות של קצת פחות מ-13 מיליארד דולר לרבעון.

"זה היה הרבעון הראשון של פייזר בו היא הציגה צמיחה בהכנסות משנה לשנה מאז הרבעון הרביעי של 2022, אז הכנסות הקורונה הגיעו לשיא חדש", אמר סמנכ"ל הכספים של פייזר, דיוויד דנטון. מניית החברה איבדה 40% ב-2023 בעקבות קריסת הביקושים למוצרי הקורונה שגרמה לחברה לפספס את התחזיות שלה. 

לפי הודעת החברה בחודש מאי האחרון, פייזר נמצאת בעיצומן של שתי תוכניות נפרדות לחיסכון בעלויות. השלב הראשון יהיה להקטין את עלויות הסחורה, דבר שאמור לחסוך לחברה 1.5 מיליארד דולר עד סוף 2027. עם זאת, החברה תצטרך לספוג עלויות חד פעמיות שנרשמו בעיקר ב-2024 בסך של 1.7 מיליארד דולר. לפי סמנכ"ל הכספים, פייזר הציבה לעצמה כיעד לספק חיסכון של 4 מיליארד דולר בעלויות. 

דו"ח הרווחים מגיע מספר שבועות לאחר שהחברה הודיעה כי היא ממשיכה במאמצים בשוק הגלולות לירידה במשקל, הפעם עם גרסה חד יומית של דאנוגליפרון. פייזר הפסיקה בסוף השנה שעברה את הפיתוח של גרסת הפעמיים ביום של דאנוגליפרון בעקבות תופעות לוואי.

אלי לילי ELI LILLY & COMPANY ונובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S הצליחו לתפוס את התלהבות המשקיעים עם הזריקות לירידה במשקל שלהן. פייזר כעת מנסה להצטרף למסיבה, אבל יתכן מאוד שזה מעט מדי ומאוחר מדי. מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, אמר לאחר הדוחות כי החברה תערוך מחקרים עד סוף השנה במטרה לקבוע את המינון המתאים של דאנוגליפרון.

קיראו עוד ב"גלובל"

פייזר נסחרת כעת לפי שווי 177 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-13% מתחילת השנה ואיבדה 8% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הזדמנות גדולה לקניה. מאוד זולה לטעמי. (ל"ת)
    צרי 31/07/2024 06:36
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".