פרוטוקול הפד: עד כמה רציני הבנק המרכזי בנוגע להורדות הריבית?
פרוטוקול הפדרל ריזרב שפורסם היום מפגישת ועדת השוק הפתוח הפדרלית מציג כי פקידי הפד מאמינים כי הריבית הגיעה לשיא למחזור הנוכחי של הידוק המדיניות המוניטרית, אם כי פעולות הבנק המרכזי בכל הקשור למדיניותו תלויות באופן בו כלכלת ארה"ב תתפתח בחודשים הקרובים.
לפי הפרוטוקולים כמעט כל פקידי הפד צופים כי שיעור הקרנות הפדרליות יסיים את 2024 נמוך יותר בהתחשב במגמות הדיסאינפלציה האחרונות. מספר פקידים ציינו כי עדיין קיימת רמה גבוהה של חוסר וודאות וסירבו להוריד מהשולחן את האפשרות להעלות שוב ריבית בהמשך. "המשתתפים חושבים כי הריבית הנוכחית נמצאת או קרובה לשיא למחזור ההידוק הנוכחי, בנוסף, המשתתפים מדגישים כי מדיניות הפד תלויה בכיצד הכלכלה תתפתח", נכתב בפרוטוקול.
חברי הפד לא נתנו אינדיקציה למתי עשויות להגיע הפחתות הריבית הצפויות, כאשר כמה חברים אף ציינו כי הנסיבות עשויות להתפתח בצורה כזו שתצדיק את השארת הריבית בטווח של 5.25%-5.5% למשך זמן ארוך יותר. "המשתתפים הדגישו את החשיבות של שמירה על גישה זהירה ומבוססת נתונים לקבלת החלטות בנוגע למדיניות המוניטרית ואישרו כי ראוי שהמדיניות תישאר מגבילה למשך זמן מה עד שהאינפלציה תרד בברור בצורה ברת קיימא", נכתב בפרוטוקול.
בפד מאמינים כי הנתונים הכלכליים מראים כי 11 העלאות הריבית אותן יישם הפד מאז מרץ 2022 משפיעות כמו שהתכוונו על האטת הביקוש וצינון שוק העבודה ויסייעו להחזיר את האינפלציה ליעד ה-2% במהלך הזמן. "רוב המשתתפים ציינו כי הם מצפים שהמדיניות המגבילה של הוועדה תמשיך לרכך את הוצאות משקי הבית והעסקים ותסייע לקדם הפחתות נוספות באינפלציה במהלך השנים הבאות", נכתב. עם זאת, בעוד האינפלציה נמצאת בירידה, היא עדיין מעל היעד של 2% של הפד. לפחות חלק מבכירי הפד ממשיכים לראות סיכון כי ההתקדמות לעבר התייצבות מחירים תיעצר לפני שהבנק המרכזי ישיג את יעדו.
- בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגישתו האחרונה של הפד
לאחר 11 העלאות ריבית ושלוש הפסקות הפד' בפגישתו האחרונה החליט להשאיר פעם נוספת את הריבית כשהייתה על 5.25% - 5.5%. הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות. הבנק המרכזי אותת אז כי הוא מתכוון להקל במדיניותו בשנה הבאה, אך ישאיר את הדלת פתוחה לאפשרות של ריביות גבוהות יותר בזמן שהפד ממשיך לפעול בניסיון להביא את האינפלציה ליעד ה-2%. לפי תחזית הריבית החציונית של הפד, בסוף השנה הנוכחית הריבית תעמוד על 5.4%, בסוף 2024 הריבית תרד כבר ל-4.6%, ב-2025 תרד ל-3.6% וב-2026 תגיע כבר ל-2.9%.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
