שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

הרוצח השקט: הסגרים בסין פוגעים בחברות בינלאומיות בכל הגלובוס

סין הפכה לאחד משווקי היעד החשובים בעולם לחברות בינלאומיות, ובמקביל עדיין משמשת כ"מפעל של העולם"; הסגרים הנמשכים בסין עתידים לפגוע באופן משמעותי בחברות רבות, כשתשומת הלב של המשקיעים נמצאת במקום אחר
גיא טל | (5)

עיקר תשומת הלב בנוגע לירידות השווקים מופנית אל האינפלציה והריבית, אך ברגע נמצאת בעיה נוספת - סין עדין נוקטת במדיניות אפס קורונה שמביאה לסגרים בחלקים נרחבים של המדינה. בין השאר העיר שנגחאי שהיא מרכז פיננסי ומרכז ייצור גדול נמצאת תחת סגר מזה שבועות. על פי CNN לפחות 31 ערים בסין נמצאות בסגר מלא או חלקי. הסגרים והמגבלות משפיעים בצורה כזו או אחרת על 214 מיליון בני אדם. 

הסגרים הללו פוגעים בייצור מצד אחד ובצריכה מצד שני בכל רחבי סין, את הריקושטים מתחילים לחוש בכל העולם, במיוחד חברות ששמות דגש על התרחבות בינלאומית שסין הפכה להיות שוק יעד משמעותי מאד עבורן, וכאלה התלויות בייצור הסיני. 

החשיבות הכפולה של סין כיצרנית וצרכנית בא לידי ביטוי במצב הנוכחי. "תאהב את זה או לא, אך בנקודה זו, אם אתה חברה בנלאומית, קרוב לוודאי שסין היא עבורך שוק הצרכנים הגדול ביותר או השני בגודלו" אומר בן קוונדר, מנהל חברת יעוץ על השווקים הסינים, "קרוב לוודאי שזה גם בסיס היצור הגדול ביותר שלך, או שהוא מספק לך כמות גדולה של רכיבים חיוניים". 

סין כצרכנית

בשנים האחרונות הפכה סין לשוק הצרכנים הגדול ביותר במגוון תעשיות, החל ממוצרי יוקרה ועד מכוניות. כל זה נעצר באחת בחודש האחרון כשהצרכנים הסינים או לא יכולים או לא ממש נמצאים במצב הרוח המתאים למסעי קניות.

"אם נדבר בכנות, הצרכנים כרגע לא ממש דואגים בנוגע לקניית ליפסטיק או קפה, הם הרבה יותר מודאגים בנוגע לאיך להשיג את הצרכים הבסיסיים" אומר קוונדר ממקום מושבו בשנגחאי המסוגרת. בהתחלה נרשמו קשיים אפילו בהשגת מצרכי מזון. כעת המצב משתפר אך אנשים עדיין מרוכזים במשלוחי מצרכי הבסיס ולא בעריכת "שופינג". גם בערים שלא נמצאים תחת סגר ישנה הדאגה שזה יגיע בקרוב, וכצעדי מנע מתרכזים באגירה של מצרכי מזון וכדו'.  

חברת אסתי לאודר ESTEE LAUDER CO INC THE ציינה את הסגרים בסין ואת המלחמה באוקראינה כשתי "הרוחות הנגדיות המשמעותיות" שגרמו לה להנמיך את התחזיות לביצועיה במשך השנה. כעת היא צופה צמיחה של בין 7% ל-9% במכירות השנתיות בהשוואה ל-13% עד 16% בתחזית קודמת. הגורמים הם הפסקת הפעילות ברוסיה ואוקראינה וכן נפילה של 4% במכירות במזרח שנגרמו על ידי סין, לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה. חברות מוצרי יוקרה אחרות נפגעות בצורה דומה. קרינג, החברה האם של גוצ'י ובוטגה ונטה מסרה בחודש שעבר שישנה ירידה דרסטית בתנועה בחנויות החברה ואתגרים לוגיסטים שנגרמים מהסגרים. 

חברות אחרות פשוט מסרבות לתת תחזיות. סטארבקס STARBUCKS שדיווחה על תוצאות הרבעון בשבוע שעבר לא סיפקה כנהוג צפי הכנסות לששת החודשים הקרובים כשהמנכ"ל הווארד שולץ אומר שזו הפעולה האחראית היחידה נוכח אי הוודאות: "התנאים בסין הם כאלה שבאופן מעשי אין לנו שום אפשרות לחזות את הביצועים שם במחצית השנה הקרובה" אמר בשיחה עם המשקיעים לאחר הדוחות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חברות רבות נוספות תלויות יותר ויותר בשנים האחרונות בסין כיעד צריכה ומכירות מרכזית. כך לדוגמה, אפל APPLE וטסלה TESLA INC שמות דגש על המכירות בסין מדי רבעון. בדוחות של הרבעון הבא יוכלו המשקיעים להבין בצורה ברורה יותר את המשמעות של הסגרים האלו בעבורן.

סין כיצרנית

זה לא כל כך נעים לראות מפעל סגור. למרות מאמצי הממשל הסיני להגדיל את חלק הצריכה בכלכלה הסינית, שנושא פרות, סין היא עדיין גם "המפעל של העולם". כעת היא סגורה, וזה ממש לא נעים להרבה חברות ברחבי הגלובוס שמסתמכות על הייצור הסיני באופן מלא או חלקי. 

ישנה אומנם מגמה להוציא ייצור מסין בשנים האחרונות בעקבות מלחמת הסחר שהתפתחה בימי הנשיא לשכבר דונלד טראמפ בין סין לארצות הברית. עדיין, חלק גדול מהייצור העולמי מתבצע בסין. 

אפל APPLE הודיע בחודש שעבר על הפסדים גדולים הקשורים לבעיות ייצור הנובעות מסין. לדברי החברה מכירותיה ברבעון הקרוב עלולות להיפגע בסכום של בין 4 ל-8 מיליארד דולר. האשמים בפגיעה הזו הם ההגבלות בסין והמחסור העולמי ברכיבים. טים קוק אמר שהבעיות של אפל נמצאות בעיקר באזור שנגחאי היכן שמרוכזים כמה ממפעליה של אפל. 

ענקית טכנולוגיה נוספת הודיעה כי היא מושפעת מהסגרים בסין. לדברי מיקרוסופט MICROSOFT הייצור של מחשבי Surface וקונסולות המשחק Xbox עלול להיפגע קשות בתוצאות הרבעון הבא. פגיעה נוספת במיקרוסופט נובעת מהעבודה שחלק גדול מהייצור העולמי של מחשבים אישיים נעשה בסין, ואלו, כידוע, משתמשים במערכת ההפעלה של מיקרוסופט ורבים מהם אף בחבילת התוכנות המשרדיות אופיס. 

אמזון AMAZON , ענקית טכנולוגיה נוספת, נפגעת מבעיות המשלוח שנובעות מהסגר, כשגם הייצור של חלק גדול מהמוצרים הנמכרים בחנות המקוונת שלה מקורם בסין. בדוחותיה האחרונים מסרה החברה כי "התעריפים של משלוחים דרך האויר ודרך הים ממשיכים להיות מעל אלו של המחצית השניה של השנה שעברה, שהם מצד עצמם כבר היו גבוהים בהרבה מאשר בתקופה שלפני הקורונה. 

תעשיה שכבר נקשרה עם הסגרים מספר פעמים בעבר היא תעשיית הרכב. VOLKSWAGEN A G ORD ,  TOYOTA MOTOR CORP ו TESLA INC - כולם עצרו ייצור במפעלים במדינה לכמה שבועות לפחות. כל החברות המשיכו מאז את הייצור, אולם סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שטסלה ככל הנראה תאלץ לעצור שוב את הייצור, הפעם בגלל בעיות רכיבים. קשה כעת להעריך את ההשפעה על דוחות טסלה אבל אין ספק שהיא תהיה משמעותית בגובה כמה מיליארדי דולרים בהכנסות. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברק 10/05/2022 17:54
    הגב לתגובה זו
    הממשל שם בפאניקה ומנסה ממש להשתיק הכל, אבל יש מצב שבגלל המשברים שרצים שם כרגע איכות החיים של הרבה אנשים שם נפגעה ברמה כזאת שהם רעבים ללחם ושהתחילו שם מהומות, אחד מהבלוגרים העלה תיאוריה שהסגרים נועדו להרגיע את התושבים על מנת שהמהומות לא יתפשטו ושהקוביד זה התירוץ למערב...
  • 4.
    זה יגמר תוך 2 עד 3 שבועות ואז בום למעלה (ל"ת)
    זיו 10/05/2022 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ומתי הסגרים יסתיימו מה הצפי 10/05/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    ומתי הסגרים יסתיימו מה הצפי
  • 2.
    פיזדץ 10/05/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    יוקר מחיה,התחממות גלובלית,קורונה,סלמונלה.... תענוג
  • 1.
    אסף 10/05/2022 15:33
    הגב לתגובה זו
    כגון אנרגיה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.