יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

כל מה שצריך לדעת לקראת הדוחות הראשונים של ריוויאן

יצרנית הרכבים החשמליים תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר, לראשונה מאז ההנפקה הראשונית, את תוצאות הרבעון השלישי שלה; לקראת האירוע, שורה של אנליסטים החלו לסקר את מניית החברה עם מחיר יעד ממוצע של 134 דולר - אפסייד של 16.5%
איתן גרסטנפלד | (2)

יצרנית הרכבים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN) אשר הונפקה לאחרונה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, תפרסם היום לאחר נעילת המסחר את תוצאותיה הרבעוניות. האנליסטים, אשר הביעו עד כה אופטימיות, ממשיכים לספק תחזיות ורודות עבור החברה ומסמנים את הסיכונים האפשריים.

במסגרת פרסום תוצאות החברה, הראשונות מאז ההנפקה בנובמבר, היא צפויה להכריז על הקמת מפעל שני, בג'ורג'יה. לקראת הפרסום, החלו בשבוע שעבר, שורה של אנליסטים בוול סטריט, לסקר את מניית החברה, כאשר רובם העניקו לה המלצת "קנייה", לצד כמה המלצות "החזק". מחירי הידע בהמלצות נעו בטווח שבין 104 דולר ל-165 דולר למנייה, כשהממוצע עומד על 134 דולר, כ-16.5% מעל מחיר המנייה הנוכחי.

בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו (להצבעה לחצו כאן)

האנליסטים, צופים שהחברה תציג הפסד רבעוני של 1.33 דולר למניה, בעוד שהמכירות צפויות להגיע לכ-926.4 מיליון דולר. בחודש שעבר, צפתה החברה כי הכנסותיה יעמדו על כ-1 מיליון דולר לצד הפסד תפעולי של בין 745-795 מיליון דולר, והפסד נקי של בין 1.21-1.28 מיליארד דולר, בשורה התחתונה. עם זאת, האנליסטים סבורים כי המשקיעים יתרכזו בכל עדכון או שינוי בתוכניות החברה, ובמיוחד בהתקדמות בייצור רכבים, משלוחים לצרכן ודיווחים על אודות הזמנות מקדמיות.

בסך הכל, האנליסטים בוול סטריט מעריכים כי היא עומדת בפני כאבי גדילה מסוימים, ביניהם הם צופים שהיא תנווט בהצלחה ותבסס את עצמה כמתחרה ראויה לטסלה וחברות אחרות בתחום. "למרות שעדיין נותרו סיכונים, אנו מאמינים שלריוויאן יש את כל התכונות המרכזיות להיות 'האחת' כחלק מתיק ה-EV שלך", כתב אדם ג'ונלי, אנליסט של מורגן סטנלי בסקירה שפרסם בשובע שעבר. ג'ונלי העניק למנייה מחיר יעד של 147 דולר למניה, המהווה אפסייד של 17.5% על מחיר המנייה הנוכחי. 

הזמנות

בחודש שעבר, עדכנה החברה כי היא מחזיקה בצבר הזמנות של 55,400 רכבי R1T ו-R1S (המשאיות החשמליות שפיתחה) מלקוחות בצפון אמריקה, אותם בכוונתה לספק עד סוף 2023. חברת AMAZON שהיא בעלת העניין הגדולה ביותר בריוויאן (20%), הזמינה מראש 100,000 טנדרים חשמליים, אשר יסופקו עד 2025. עם זאת, במורגן סטנלי מעריכים שסכום ההזמנה של אמזון עשוי "להיות גבוה משמעותית לאורך זמן", כשכל עלייה בנתון עשויה להיות חיובית עבור מניית החברה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם הכל כל כך טוב וכולם ממליצים מדוע ירדה לשפל חדש ? (ל"ת)
    דניאל 17/12/2021 09:57
    הגב לתגובה זו
  • ירדה לתפוס תנופה חחחח (ל"ת)
    . 19/12/2021 10:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.