בדיקת קורונה
צילום: Mufid Majnun/UNSPLASH

איזו מדינה יכולה להרוויח הכי הרבה מייצור החיסונים לקורונה?

המדינה השנייה המאוכלסת בעולם ייצרה 60% מהחיסונים בעולם עוד לפני המגפה. בדלויט סבורים שהמדינה יכולה להשלים את הפערים שנוצרו בשוק החיסונים ולייצר את מרבית החיסונים למדינות מתפתחות
ארז ליבנה |

עוד לפני שאושר ויוצר החיסון הראשון נגד הקורונה, ראשי ארגוני הבריאות בעולם הזהירו מפני חוסר השוויון שבהן מדינות עשירות יאגרו חיסונים על חשבונן של המדינות הפחות עשירות. זה קורה עכשיו. מדינות אוגרות ואוגרות חיסונים, בבחינת עניי עירך קודמים. או חולי עירך קודמים במקרה הזה. אם יימשך, המצב הזה עלול להשאיר לא מעט מדינות ללא מערך חיסוני ראוי לאורך זמן, מה שיגדיל את הפערים בשל היכולת של המדינות החזקות להתמודד עם המגפה, בעוד המדינות העניות, פשוטו כמשמעו, לא יוכלו להתמודד.

 

מי שיכולה להיות גורם מכריע במרוץ לחיסון הגלובלי, היא לא פחות מהודו. תת היבשת היא מעצמה של חיסונים ומסוגלת לייצר אותם בעלויות נמוכות יחסית למרבית מדינות העולם.

 

בדלויט מציינים שעוד לפני המגפה, המדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם אחרי סין – למעלה מ-1.3 מיליארד תושבים – ייצרה 60% מהחיסונים בעולם. לפי החברה, הודו יכולה כבר השנה להיות היצרנית השנייה בגודלה של חיסונים לקורונה. "עוד לפני המגפה, הודו כבר הייתה האב ייצור עבור חיסונים ובשל כך צפויה להיות שותפה אסטרטגית בהליך החיסון הגלובלי"

  

לפי הערכות האנליסטים בדלויט, הודו יכולה לייצר כבר השנה 3.5 מיליארד חיסונים, לעומת 4 מיליארד חיסונים שיכולה לייצר ארה"ב. החברות שם כבר עושות את הצעדים להגברת הייצור של החיסונים. "אנחנו מרחיבים את היכולות שלנו כדי לספק 700 מיליון מנות של החיסון קובקסין", מסרה החברה ההודית בהאראט ביוטק, שפיתחה חיסון מקומי יחד עם המועצה ההודית למחקר רפואי.

 

קובקסין אושר לשימוש חירום בהודו, אבל נתון לביקורת בשל חוסר השקיפות שבה פותח ואושר, וגם בגלל שלא דווח על % יעילות החיסון.

 

אבל זה לא החיסון היחיד שפותח שם. חיסון נוסף בשם קובישילד, שפותח בשיתוף אסטרה זנקה (AZN) ואוניברסיטת אוקספורד, גם קיבל אישור מזורז ומיוצר על ידי מכון סרום (SII). לפי רויטרס, SII מייצרת בכל חודש 50 מיליון חיסונים של החיסון החדש וצפויה להגביר את הייצור עד לכ-100 מיליון חיסונים כבר במארס הקרוב.

 

חברות נוספות בהודו חתמו על הסכמי ייצור עם ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) ואם קרן ההשקעות של רוסיה שפיתחה שם חיסון לקורונה – למרות שאלה עדיין לא קיבלו אישורים רגולטוריים בעולם, ובראשם על ידי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות בארה"ב.

 

"גם ללא ייצור של חיסונים מתוצרת עצמית, יכולות הייצור מספקות הזדמנות לשיתוף פעולה עם יצרני חיסונים אחרים, כדי שאלה יוכלו לעמוד בביקושים לחיסון, בעיקר בהודו עצמה ומדינות מתפתחות נוספות", כתבו אנליסטים בבנק ג'יי פי מורגן (JPM).

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.