מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

יצרנית המכוניות החשמלית פארדי מגיעה לנאסד"ק בשווי של 3 מיליארד דולר

תעשיית המכוניות החשמליות בסין פורחת והמשקיעים בוול סטריט יותר ממוכנים להשקיע בחברות לייצור רכבים חשמליים האם פארדי תהיה ניו החדשה שעלתה 1200% אחוז בשנה?                                                                                                                                                                                      
אלמוג עזר | (2)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

Faraday Future, חברת רכבים חשמליים, בדרך לוול סטריט על ידי הנפקת SPAC. צפי ההנפקה של החברה עומד על 3.4 מיליארד דולר. סכום יחסית צנוע לענף הרותח ביותר כיום בניו יורק, כך שהרשו לנו לחזות כי החברה לא תישאר בשווי כזה לאורך זמן, תחת ההנחה כמובן שהמאניה תימשך. 

פאראדי פיוצ'ר היא חברת סטארט-אפ אמריקאית המתמקדת בפיתוח כלי רכב חשמליים. החברה נוסדה ב-2014 על ידי איש העסקים הסיני ג'יה יונטינג (Jia Yueting). החברה מצטרפת לשחקנים אחרים בענף שבחרו בסידור SPAC כדי להצטרף לנאסד"ק בינם פיסקר וניקולה קורפ (NIKOLA CORPORATION). על פי הנהלת פאראדי, העסקה נתמכת בהשקעה פרטית של 775 מיליון דולר. סימול החברה בוול סטריט יהיה FFIE.

יצרנית הרכב הסינית ג'ילי אמורה להיות משקיעת עוגן בהנפקה הפרטית. סין הופכת להיות שחקנית משמעותית בתחום הרכבים החשמליים. ניו, NIO INCחברה סינית לרכבים חשמליים, כבר נסחרת בשווי שוק של 90 מיליארד דולר, בעוד היא עדיין מציגה הפסדים ב-EBITDA של מיליארד דולר על הכנסות של 2 מיליארד דולר.  מניית ניו עלתה 1200% שנה לאחור.  

הרצון של פארדי להגיע לוול סטריט מגיע לאחר שמובילת התחום,  טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) פרסמה את הדוח הרבעוני והציגה הכנסות רבעוניות של 10.7 מיליארד דולר. צמיחה של 46% לעומת התקופה המקבילה. טסלה בעיקר מציגה לתחום מה הוא גודל הפוטנציאל למסירת מכוניות והערכות שווי גבוהות. . 

החברה מסרה כי ההכנסות צמחו ״בין השאר, מצמיחה משמעותית במסירות הרכב״, החברה דיווחה על כ-180,667 כלי רכב שנמסרו, צמיחה של כ-61% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אשר הונעו על ידי זינוק של 75% במכירות דגם 3. מחיר מכירה של רכב ממוצע ירד בכ-11% משנה לשנה, כאשר תמהיל הרכבים היוקרתיים מתחלף. 

פאראדיי מתכנן להקים בסיס חדש בסין ולגייס את ג'ילי כדי להגדיל את משלוחי הרכבים. 

התחזקות משמעותית של סין עלולה להיות מבחן ראשון למדיניות החוץ של ג'ו ביידן. השבוע הוא כבר רמז כי הממשל האמריקני יסגור חוזים עם חברות מכוניות חשמליות שמיוצרות באמריקה. 

הנפקות SPAC הפכו לדרך הפופולארית לחברות המבקשות לצאת להנפקה עם פיקוח רגולטורי רך יותר וודאות גבוהה יחסית לגבי הערכת שווי בעת ההנפקה לעומת הנפקות מסורתיות יותר. בשלב הראשון, ספאק צובר נכסים נזילים והמחיר שלו מתקבע לפי שווי המזומן. בשלב השני יש הודעה על מיזוג ואז מעריכים לפי איזה שווי החברה תונפק וכמה היא צפויה לעלות בהנפקה, בשלב הזה הספאק מתאים את עצמו לצפי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אייל 29/01/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
    למי שייתן הסבר מה צריך לעשות כדי להשתתף בהנפקות בארהב , אלוהים יגמול בחסד רב.
  • 1.
    לרון 29/01/2021 09:08
    הגב לתגובה זו
    לא צריך כ"כ הרבה כלי רכב מכל סוג שנית,החשמליות עולות הרבה והעולם נהייה עני,בקיצור טרנד!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.