וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

וול סטריט נצבעה באדום על רקע הודעת מנוצ׳ין- נאסד״ק ירד ב-0.8%

סטיבן מנוצ'ין הודיע כי יהיה קשה להעביר תוכנית סיוע לכלכלה לפני הבחירות; ניסוי של אלי לילי לתרופה לקורונה נעצר; פייזר הודיעה על התקדמות בניסוי של חיסון; וולס פארגו נפלה בכ-6%, BAC נפלה בכ-5.3%, NIO זינקה בכ-22.6%, ננוקס עלתה בכ-9.3%, אנלייבקס נפלה בכ-4.5%, מדיגוס נפלה בכ-12%
מערכת Bizportal | (6)

לאחר פתיחה חיובית עבר המסחר בניו יורק עבר לירידות שערים וכך הוא נסגר, זאת לאחר שסטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקאי, אמר שיהיה קשה להעביר תוכנית סיוע כלכלי לפני הבחירות. האמירה של מנוצ'ין לא מפתיעה אך כשהחשש מכאוס לאחר הבחירות כל-כך גדול, המשקיעים חוששים שייקח הרבה זמן להעביר סיוע לכלכלה כשהבלגן הפוליטי חוגג.

במקביל, אלי לילי נאלצה לעצור ניסוי לתרופה לקורונה לאחר שג'ונסון & ג'ונסון עצרה אף היא ניסוי בשל בעיות בתהליים עבודה שיוצרים סיכון לנסיינים. בגזרת החדשות הטובות, פייזר הודיעה שתתחיל בקרוב לבדוק את החיסון שפיתחה על ילדים, בהתאם לאישור שקיבלה מה-FDA. בנוסף, בוול סטריט חוששים כי לא יוכרזו תמריצים פיסקליים נוספים מצד הקונגרס.

מדדים בוול סטריט  

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%   

נאסד"ק -0.21%    

  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

"לטראמפ יש 2 דרכים לנצח - אחד זה ברבור שחור"

אלון פנקס, מי שהיה קונסול ישראל בניו יורק בתחילת המילניום, הוא אחד מבכירי הפרשנים בישראל לזירה האמריקאית. לראשונה הוא מתראיין כאן בביזפורטל, כשכרגע, לפי הערכתו – המנומקת מאוד – על פי המגמה המסתמנת מהסקרים, לטראמפ יש רק 2 דרכים לנצח בבחירות, לאור השוני המהותי בין הסקרים הנוכחיים לבין 2016. (לכתבה המלאה)

קיראו עוד ב"גלובל"

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי היקף האשפוזים בארה"ב נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז ה-29 באוגוסט. ברקע לדברים, שני ניסויים בתרופות לקורונה הופסקו תוך יממה - אלי לילי (LLY) השהתה טיפול בנוגדנים למחלה שנוצרה על ידי הזן החדש של הנגיף, יום לאחר שחברת ג'ונסון&ג'ונסון (JNJ) עצרה זמנית את הניסוי בחיסון שהיא מפתחת. מנגד, חברת התרופות האמריקנית פייזר (PFE) הודיעה שתתחיל בקרוב לבדוק את החיסון שפיתחה על ילדים, זאת בהתאם לאישור שקיבלה מה-FDA.

למרות שהפסקות כאלה בניסויים לתרופות אינם אירוע חריג, העניין הרב סביב מציאת תרופה וטיפולים למחלה שפקדה כ-38 מיליון איש ברחבי העולם ככל הנראה הגבירה את החרדות.

בנוסף, בוול סטריט חוששים כי לא יוכרזו תמריצים פיסקליים נוספים מצד הקונגרס לעסקים ולאמריקאים שנפגעו כתוצאה ממגבלות הקורונה.

האם בקרוב נהיה עדים למחסור עולמי בוויטמין D? השמועות והדיבורים על כך שהוויטמין החשוב הזה יכול לנצח את הקורונה, יכול בקלות להוביל להעלאת מחירים, ייצור מוגבר והתרסקות – בדיוק כמו שהיה השנה בשווקי הנפט עם מלחמת המחירים שהביאה את הנפט למחיר שלילי. (לכתבה המלאה)

הדו״חות הכספיים של היום

השבוע הראשון בו החברות מדווחות על תוצאותיהם הכספיות, מוקדש לבנקים הגדולים בארה״ב. הבנקים מדווחים על פגיעה בהכנסות מריבית בשל מדיניות ריבית אפס, שצפויה להמשך עוד שנים נוספות, אך ההכנסות משוק ההון ומאג״ח איזנו את המשוואה.

נקודת האור מגיעה מכיוון לא צפוי, לאחר שדיווחו על הפסדים של מיליארדים במהלך המחצית הראשונה של שנת 2020 כתוצאה מהפסדי אשראי, הבנקים מדווחים על הפרשות הרבה מתחת לצפי. הסיבה, התמיכה הכלכלית המאסיבית של הבנק המרכזי לצד ערבויות פדרליות.  (לכתבה המלאה)

בנק ההשקעות גולדמן זאקס  GOLDMAN SACHS GROUP  (סימול: GS) דיווח על רווח של 9.68 דולרים למניה ועל הכנסות של 10.78 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח של 5.37 דולרים למניה, על הכנסות של כ-9.19 מיליארד דולר. מניית החברה gk,v בכ-0.1%

בנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA CORPORATION (P  (סימול: BAC) דיווח על רווח של 51 סנט למניה, ועל הכנסות של 20.3 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח של 49 סנט והכנסות של 20.8 מיליארד דולר.

בנק ההשקעות וולס פארגו  Wells Fargo  (סימול: WFC) דיווח על רווח של 42 סנט למניה ועל הכנסות של 18.9 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח של 45 סנט למניה, על הכנסות של כ-18 מיליארד דולר.

מניות במרכז

מניית יצרנית הרכבים NIO NIO INC זינקה ב-22.6% על רקע פרסום נתוני מכירות הרכבים בסין. מכירות הרכבים בסין ממשיכות להתאושש מרמות השפל של משבר הקורונה וזינקו ב-12.8% בספטמבר לעומת צמיחה של כ-11.6% בחודש אוגוסט. מכירות הרכבים המונעים באנרגיות חדשות (NEV) זינקו ב-67.7% לרמה של 138 אלף. בבנק ההשקעות JP מורגן העלו את המלצתם למניה למשקל יתר ואת מחיר היעד הקפיצו יותר מפי 3 - מרמה של 14 דולרים לרמה של 40 דולר למניה - אפסייד של כ-85%.  

מניית מקדונלדס' MCDONALDS (סימול:MCD) עלתה ב-0.1% ושברה את שיא כל הזמנים, ונראה כי השינויים אותם ביצעה לאחרונה עושים לה רק טוב. האם הביצועים הטובים והעלייה במניה יימשכו. בשקט בשקט וללא כותרות מרעישות, מניית מקדונלד'ס שנסחרת תחת הסימבול MCD כמעט והכפילה את עצמה מהתחתית של חודש מרץ, ואף רשמה בשבוע שעבר שיא חדש. (לכתבה המלאה)

חברת התרופות האמריקנית פייזר PFIZER (סימול: PFE) הודיעה שתתחיל בקרוב לבדוק את החיסון שפיתחה על ילדים, זאת בהתאם לאישור שקיבלה מה-FDA. מדובר בפעם הראשונה שחברה תעבור לשלב זה בארצות הברית. החברה טוענת כי עד סוף 2020 תוכל להפיק 100 מיליון מנות חיסון. מניית החברה ירדה ב-0.1%

לפני שבוע הגישה חברת אלי לילי  LILLY ELI & CO  בקשה לאישור מזורז של קוקטייל הנוגדנים שפיתחה לטיפול בחולי קורונה, ושלטענתה, יכולים לסייע בהתמודדות של חולים במחלה ובהחלמה. שבעה ימים בסך הכול נדרשו ל-FDA, כדי לעצור את הניסוי בשל "בעיות בטיחות" (לכתבה המלאה). מניית החברה ירדה ב-1%

בגזרה הישראליות

חברת  נובה (US)  ירדה ב-0.4% לאחר שדיווחה על הרחבת ההנפקה הפרטית של אג"ח להמרה בהיקף של 150 מיליון דולר עליה דיווחה אתמול. במסגרתה, תעניק לרוכשים אופציה לרכישת אג"ח נוספות במהלך השבועיים שלאחר ההנפקה, בהיקף כולל של כ-22.5 מיליון דולר (לכתבה המלאה).  

חברת  רדהיל  (סימול: RDHL)  מפרסמת כי מנהל המזון והתרופות (FDA) העניק אישור ״תרופת יתום״ ל-RHB-20, תרופה המספקת טיפול כנגד חיידק שגורם לדלקות כרוניות בריאה. (לכתבה המלאה)

וזאת לאחר שהודיעה אתמול על שיתופי פעולה עם שתי חברות, המתמחות בייצור תרופות, באירופה ובקנדה על מנת להגביר את ייצור תרופת opaganib לטיפול בחולי הקורונה. התרופה של רדהיל נמצאת כעת בפאזה 2/3 בניסוי בינלאומי מזורז, וניסוי בשלב 2 בארה״ב (לכתבה המלאה).  מניית החברה נפלה ב-3%

מניית  מדיגוס (US)  נפלה בכ-12% לאחר שזינקה אמש בכ-53%, כשברקע  דיווחה החברה על אישור מאמזון להשקעה בבריטניה וב-4 מדינות באיחוד האירופאי. שלושה ימים אחרי שדיווחה על כניסה לתחום חדש - פעילות בתחום של מסחר אלקטרוני (לכתבה המלאה).

מניית   אנלייבקס (US)  נפלה בכ-4.5% לאחר שזינקה אמש ב-23%  בעקבות דיווח כי משרד הבריאות הישראלי אישר להתחיל בניסוי קליני שלב 2 ב-Allocetra לטיפול בחולי 19-COVID במצב קשה וקריטי. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טראמפ ייתן לבורסה לרדת? לא נראה (ל"ת)
    לפני הבחירות 15/10/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הנביא 15/10/2020 06:46
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שתעלה. מדגדגת בשיא שלה. אין סיבה שלא תפרוץ למעלה.
  • 3.
    הרווח הוא לא מפעילות אלא מאגח שהפד קונה. כלכלת רפאים (ל"ת)
    ממי 15/10/2020 00:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איצ100 14/10/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    המשך פגיעה קשה בשווקים.
  • כאמור...NASDAQ+ FTSE מתכנסים למחוזותייהם הנכונים!! (ל"ת)
    המשך 14/10/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה קורה שנועם טל שינה שמו למערכת. הוא היה טוב בשמו !! (ל"ת)
    . 14/10/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.