ארצות הברית
צילום: istock

סימנים ראשונים להתאוששות בשוק העבודה בארה"ב

החזרה לשגרה מתחילה לתפוס תאוצה בארה"ב ולראשונה מזה תקופה ניתן לראות סימנים מעודדים בשוק התעסוקה. יותר מ-40 מיליון תביעות ראשוניות לדמי אבטלה הוגשו ב-10 השבועות האחרונים. במקביל, נתון התביעות החוזרות ירד בחדות כאשר חלק מהעובדים חוזרים לשוק
עמית נעם טל | (8)

לאחר נתונים קטסטרופליים בחודשים האחרונים, שוק התעסוקה בארה"ב מתחיל להראות סימנים אופטימים במקביל להסרת ההגבלות במדינות רבות. הדרך לחזרה לשגרה עדיין ארוכה, אך ניתן לטעון בביטחון די גדול כי "הרע ביותר" מאחורינו. 

נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב עמד בשבוע האחרון על רמה של 2.12 מיליון תביעות, תוצאה חלשה במעט מהתחזיות המוקדמות ונתון גרוע בהסתכלות היסטורית אך מדובר בנתון הטוב ביותר ב-10 השבועות האחרונים. בסה"כ, יותר מ-40 מיליון תביעות חדשות הוגשו במהלך -10 השבועות האחרונים.

מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה: יותר מ-40 מיליון תביעות חדשות בשבועות האחרונים

במקביל, הנתון המעודד השבוע הוא נתון התביעות החוזרות לדמי אבטלה, שעמד 21.05 מיליון תביעות בלבד, נמוך בהרבה מהצפי בשוק שעמד על נתון של 25.7 מיליון תביעות. הנתון בשבוע שעבר עמד על 24.9 מיליון תביעות. המשמעות היא שחלק מהעובדים מתחילים לחזור לשוק (מהלך צפוי לנוכח הורדת ההגבלות). 

התביעות החוזרות לדמי אבטלה: ירידה חדה בשבוע האחרון

למרות הסימנים המעודדים, חשוב להזכיר כי הנתונים עדיין נראים רע מאוד. דו"ח התעסוקה לחודש אפריל הצביע על עלייה האבטלה לרמה של 14.6%, כאשר הצפי בשווקים הוא לנתון אבטלה של בערך 20% בחודש מאי (יפורסם בשבוע הבא) - מדובר בנתונים שלא נראו מאז השפל הגדול של שנות ה-30. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דודי 28/05/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    השוק יקרוס בנקודה שנחשוב שהכל כבר בסדר
  • 7.
    סומך על טראמפוש שידאג לחרבן את זה כהרגלו (ל"ת)
    דן 28/05/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה 28/05/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    הכל מתאושש חוץ מהבורסה בתל אביב נמצאת בהנשמה מאז הקורונה
  • 5.
    חי 28/05/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    10 מיליון תביעות אבטלה נוספות, סה"כ 40 מיליון מובטלים = שיא כל הזמנים.איך זה שיפור בדיוק???
  • 4.
    נו אז מה ? 28/05/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
    אבל צריך להסביר למה החוזים מחקו ירידות של אחוז ... הרי הציבור לא קונה את הבלוף והפד לא מפסיק לקנות מניות אבל רוצים שנחשוב שזה הציבור ...
  • 3.
    לעמית טל 28/05/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
    עניין של גודל ועוצמות המשבר..שינית פאזה ואתה סמןך לשולחנו ובירכיו של השרלטן האומלל מארצות הברית ואינת מבין היום את גודל המהלומה שהאיש ההזוי מכין לעולם..אנא חזור בך עמית שנזכור שהיית פעם מבין מעניין ברוע והסחי.
  • 2.
    א 28/05/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
    כותרת חיובית בביזפורטל. לא להאמין. אגב לאן נעלמה הכתבה הבומבסטית על הירידות החדות במסחר המוקדם בטוויטר ופייסבוק??
  • 1.
    רופא 28/05/2020 16:35
    הגב לתגובה זו
    מעל 100,000 מתים; כל יום 20,000 חולים חדשים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.