קמעונאות ב-2019
צילום: iStock

אמזון דיווחה על "מכירות היסטוריות", בשאר החברות זה נראה אחרת

המניות של קוהל'ס, ג'יי סי פאני, מייסיז' ובד בת' אנד ביונד צונחות ברקע לנתוני המכירות בעונת החגים האחרונה בארה"ב. במקביל, אמזון טענה כי המכירות בעונת החגים האחרונה שברו שיאים. אמזון "הורגת" את המתחרות הוותיקות?
עמית נעם טל | (5)

מניית אמזון (סימול:AMZN) זינקה לקראת סוף דצמבר ברקע להודעת החברה כי המכירות בעונת החגים שברו שיאים (לכתבה המלאה). עם זאת, כעת נראה שעונת החגים האחרונה בארה"ב הייתה הרבה פחות מוצלחת לחברות האחרות. 

מניית קוהל'ס (סימול:KSS), רשת בתי הכל בו למכירת אביזרי ביגוד והלבשה, מאבדת כעת ביותר מ-9% לשווי שוק של 7 מיליארד דולר בלבד ברקע לדיווח החברה כי המכירות בעונת החגים האחרונה ירדו ב-0.2% ביחס לעונת החגים של 2018 (שהייתה גם חלשה יחסית). בחברה מציינים כי חטיבת הלבשת הנשים של החברה העיבה על התוצאות. 

גרף מניית קוהל'ס בשנים האחרונות: ירידה חדה בשנתיים האחרונות

במקביל, מניית ג'יי סי פאני (סימול:JCP) שנמצאת בשנים האחרונות בקשיים פיננסיים רבים, יורדת כעת ב-12% ומשלימה צניחה של יותר מ-99% מהשיא שקבעה ב-2008. החברה מדווחת כי המכירות בעונת החגים הנוכחית בחנויות הזהות רשמו ירידה של 7.5% והמכירות המתואמות ירדו ב-5.3%. 

בנוסף, חברת L Brands, חברת האם של מותג וויקטוריה סיקרט, דיווחה כי המכירות בעונת החגים הנוכחית הסתכמו ב-3.9 מיליארד דולר, לעומת מכירות של 4.07 מיליארד דולר. המכירות בחנויות הזהות רשמו ירידה של 3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

אתמול דיווחה חברת מייסיז' (סימול:M) כי המכירות בעונת החגים הנוכחית רשמו ירידה של 0.7% ביחס לשנה הקודמת, אך נציין כי החברה ציפתה לתוצאות חלשות יותר. 

נציין כי דיווחים אלו מצטרפים לדו"חות חלשים במיוחד של חברת בד בת' אנד ביונד (לכתבה המלאה). 

נציין כי אמזון עדיין לא פרסמה נתונים רשמיים בנוגע למכירות בעונת החגים, אלא רק "דיווחים לא רשמיים של מקרובים". כך או אחרת, התמונה המצטיירת עבור חברות קמעונאות רבות אחרות נראית רע. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צצ 10/01/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    הרשתות בארה"ב בבעיה והמלחמה מול אמזון אבודה לאחר סגירה של 400 חנויות מייסיס ועוד 350 בJCP הם ימשיכו בסגירת חנויות ופיטורים אדירים .
  • 3.
    שיתחילו למכור אונליין במחירים אטרקטיביים (ל"ת)
    די לשחיתות 10/01/2020 00:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דירה = קורת גג 09/01/2020 23:51
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    שלמה גרינברג צדק. (ל"ת)
    כהנא 09/01/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
  • חחח... 10/01/2020 00:44
    הגב לתגובה זו
    שמזכירים לו את זה ב"ניתוחים" שלו - הוא מצנזר את התגובה. פרשנים מלשון הפרשות אחוריים.
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 25%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


תרופות
צילום: pixbay
הטור של גרינברג

משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון

חברת Skye Bioscience, שהודיעה לאחרונה כי נכשלה בניסוי השני בתרופה להשמנת יתר ומנייתה התרסקה בהתאם, היא רק דוגמה אחת לאופן שבו וול סטריט ומשקיעיה מתייחסים לחברות חלום. במקרה שלה, נראה כי החלום לא נגוז לגמרי אלא רק מתעכב, ואולי זה דווקא הזמן לאסוף. וגם: כך עברה כריית המינרלים הנדירים מארה"ב לסין, ולמה היא כעת בדרך חזרה



שלמה גרינברג |

בסוף השבוע שעבר שוב הרגיזו הסינים את הנשיא טראמפ כאשר בבוקר יום חמישי הודיע משרד המסחר הסיני, במפתיע, על מערך חדש של הגבלות יצוא על אוסף של מינרלים נדירים שהם קריטיים לשימושים בסוללות לרכבים חשמליים, במערכות קירור למרכזי נתונים ולכל מיני שימושים חשובים בחלל ובאלקטרוניקה. למחרת פרסם הנשיא פוסט זועם באתר ה-Truth Social שלו, ובו הודיע שהוא מבטל את פגישתו עם נשיא סין שי ואיים בהעלאה "מאסיבית" נוספת של המכסים השונים שכבר הטיל על סין בעבר. 

את מה שקרה למדדי המניות כתוצאה מהתגובה של הנשיא אפשר לראות במפת המסחר היומית של יום שישי שעבר בניו יורק. סל מניות המינרלים הנדירים, ה-REMX, שמאז תחילת אפריל השנה עלה ב-130% וביום ה' שעבר שבר את שיא כל הזמנים שלו, 76.65 דולר, איבד ביום ו' כ-10% מערכו ומדדי המניות כולם ירדו בעוצמה שהביאה רבים למסקנה ש"הבועה מתרסקת".

אלא שבמהלך סוף השבוע נקט הנשיא צעדים של הרגעה, מה שהביא את ה-REMX לעלייה חדה של 14% ואת מניית חברת הכרייה והעיבוד הגדולה בארה"ב בתחום המינרלים הנדירים, MP, לעלייה של 21.3%. המדדים נרגעו גם הם.

חשיבות המינרלים הנדירים עולה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ולמרות שאין מחסור במינרלים האלו הם הפכו לבעיה רצינית של כמה ממגזרי התעשייה האמריקאית. הסיבה היא שבשנות ה-80, אז הובילה ארה"ב את הכרייה והעיבוד של המינרלים גלובלית, הגיעה התעשייה למסקנה, בדיוק כפי שקרה בתעשיית המוליכים למחצה, שעדיף להתמקד ברמות הרווחיות של התעשייה כיוון ששלב הכרייה של המינרלים כמו שלב היציקה של המוליכים למחצה היה "יקר מדי ולא רווחי". 

מסקנה זו הובילה את העברתם של שני השלבים של התעשיות האלו למיקור חוץ בעולם השלישי, ובעיקר לסין שאימצה בשמחה את המהלך הזה וכיום מספקת למעלה מ-90% של המינרלים שלאחר הכרייה, בדיוק כפי שטייוואן השתלטה על למעלה מ-80% של יציקת המעגלים בתעשיית השבבים.