סטארבקס
צילום: טוויטר

הרווח הנקי של סטארבקס נחתך בחצי - למה המניה עולה?

כוס הקפה נשפכה על המשקיעים אבל הם מגיבים בסלחנות; הרווח הנקי ירד ב-47% והסתכם ב-558 מיליון דולר 

מנדי הניג | (5)
נושאים בכתבה סטארבקס בתי קפה

רשת בתי הקפה סטארבקס Starbucks Corp 2.15%   חוותה ברבעון האחרון את אחת התקופות הקשות בתולדותיה בשנים האחרונות. הרווח הנקי לבעלי המניות נחתך כמעט בחצי והסתכם ב־558.3 מיליון דולר – ירידה של 47% לעומת הרבעון המקביל. גם הרווח התפעולי ירד משמעותית ל־918.7 מיליון דולר, לעומת 1.4 מיליארד, כששיעור הרווחיות נשחק מ־21% ל־13.3%.

למרות צמיחה של 4% בהכנסות לרמה של 9.45 מיליארד דולר – מעט מעל תחזיות האנליסטים – הנתונים הפנימיים מדאיגים. זהו הרבעון השישי ברציפות שבו נרשמת ירידה במכירות זהות (same-store sales) בארה"ב. לפי הדו"ח, המכירות בצפון אמריקה ירדו ב־2%, בעיקר בשל ירידה של 3% בכמות העסקאות. בארה"ב לבדה נרשמה ירידה של 4% במספר העסקאות, אף שלקוחות בודדים הוציאו יותר פר הזמנה.


סטארבקס ממשיכה להתמודד עם שינויי העדפות בקרב צרכנים ועם תחרות מצד שחקנים חדשים בשוק המשקאות הקרים ומוצרי החלבון. עם זאת, המנכ"ל והיו"ר, בריאן ניקול, שומר על טון אופטימי: "עשינו את העבודה הקשה. ב־2026 נשיק גל חדש של חדשנות, נשפר את השירות ונחזיר את סטארבקס למה שהיא צריכה להיות – חוויה מעוררת השראה", אמר.


התאוששות בסין, מהלכים אסטרטגיים, ושינויים תרבותיים

בניגוד לשוק האמריקאי, דווקא השוק הסיני – מנוע הצמיחה המשני של החברה – רשם תוצאות חיוביות. המכירות הזהות עלו ב־2%, והעסקאות זינקו ב־6%. החברה מדווחת על התעניינות מצד כ־20 שותפים מקומיים, שעשויים לסייע בהתרחבות מעבר לערים הגדולות. "אנחנו מחויבים לשוק הסיני ומתכוונים להישאר בו בטווח הארוך", ציין ניקול.


במהלך הרבעון נוספו 308 סניפים חדשים נטו, והמספר הכולל חצה את רף 41 אלף הסניפים – מהם 53% בבעלות ישירה ו־47% בזיכיון. במקביל, סטארבקס השיקה פיילוט למודל שירות חדש בשם "Green Apron Service" ב־1,500 סניפים בארה"ב, שנועד לשפר את זמני ההמתנה ולייעל את עבודת הצוותים. המודל צפוי להיות מוטמע ברמה ארצית כבר באוגוסט. כיום, לפי החברה, 80% מההזמנות נמסרות תוך פחות מ־4 דקות – יעד שהוגדר במקור לסוף 2024.


בתפריט, החברה מרחיבה את ההיצע עם משקאות חלבון עם קצף קר, קפה קלוי כהה, משקאות מבוססי קוקוס, ומזון ללא גלוטן ועשיר בחלבון – שפותחו בשיתוף עם צוותי הסניפים, ולא באופן חד-צדדי כבעבר. "הימים שבהם פיתחנו מוצר מהמטה ושלחנו אותו לשטח בתקווה שיסתדר – נגמרו", אמר ניקול.


בתחום הניהולי, סטארבקס שיגרה מסר ברור לעובדיה: החל מאוקטובר, עובדי המטה יידרשו להגיע למשרד 4 ימים בשבוע (במקום 3 כיום), ומנהלי צוותים יחויבו לעבור לסיאטל או טורונטו בתוך שנה – אחרת יוצע להם מסלול פרישה מרצון עם מענק חד-פעמי.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם עיצוב הסניפים עובר ריענון. החברה מתכננת מודל חנות חדש עם 32 מקומות ישיבה וחלון דרייב-ת׳רו, שמוזיל את עלות ההקמה ב־30% לעומת הדגם הקיים. חנויות שפעלו כ"שירות עצמי בלבד" עוברות התאמה מחדש או נסגרות.


סטארבקס נסחרת כעת לפי שווי של 107 מיליארד דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-3.5% מתחילת השנה וב-24% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ותמכור סוכר דקלים ותמרים ב140 בלי סוכר מצרי או אמריקאי או תירס. למהנדסים רוסים ופולנים (ל"ת)
    ליטאי 30/07/2025 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ליטאי 30/07/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    תפטר את כל העובדים מתעשיית המלונות וחתונות בחברה דא ויטממה ציצקי באל.בלי שום פיצוי מחר כל מנהלים בכירים ותיקח להם תמניות בגדו ברוטשילד.
  • 3.
    עם חלב טבעי מהמשק נמזג מהמלצר לכוס עם כוסות מחרסינה לא צבועה מנכל ויצוסקי. (ל"ת)
    ליטאי 30/07/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליטאי 30/07/2025 22:42
    הגב לתגובה זו
    בלי כיסאות בחוץ סניפים ראשונים בהרצליה לעובדי הייטק ומשרדי רוח.
  • 1.
    אנונימי 30/07/2025 21:12
    הגב לתגובה זו
    עוגות עבשות לפוזאים.כנסו לחנויות הנוחות של תחנות דלק מכונות קפה חדישות שליש מחיר.
לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?

החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה

אדיר בן עמי |

מניית אורקל Oracle Corp -1.94%  מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.


בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.


חוזקה כי מדובר בכמות עבודה חסרת תקדים שיכולה להציב את אורקל בשורה אחת עם אמזון ומיקרוסופט בתחום הענן. החולשה: כמעט שני שלישים מהחוזים האלה תלויים בלקוח אחד בלבד, OpenAI, חברה שעדיין מחפשת מימון כדי לעמוד בקצב ההתחייבויות שלה.


במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.


ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי

כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.

הרובוט ההומנואידי של אקספנג, IRON. קרדיט: רשתות חברתיותהרובוט ההומנואידי של אקספנג, IRON. קרדיט: רשתות חברתיות

מניית אקספנג מזנקת בעקבות הצגת IRON, הרובוט ההומנואידי החדש

יצרנית הרכב החשמלי הסינית אקספנג הפתיעה את המשקיעים באירוע הבינה המלאכותית השנתי שלה, כשחשפה את IRON, רובוט הומנואידי בעל מראה ותנועה אנושיים במיוחד; המניה זינקה ביותר מ־15% בהונג קונג ו־16% בניו־יורק, והיא ממשיכה לטפס בטרום המסחר בוול סטריט, על רקע ציפיות למעבר האסטרטגי של החברה מעולם הרכב אל תחום הרובוטיקה החכמה

רן קידר |
נושאים בכתבה אקספנג

מניית אקספנג Xpeng Motors 7.8%   זינקה ביום שלישי בשיעור של עד 15% במסחר בהונג קונג ומעל 16% בוול סטריט, לאחר שהחברה חשפה את הרובוט ההומנואידי החדש שלה בשם IRON, במסגרת אירוע הבינה המלאכותית השנתי “AI Day: Emergence”. החברה, הנחשבת לאחת המובילות בגל החדש של יצרניות הרכב החשמלי בסין, הציגה לראשונה דגם מתקדם המדמה תנועה אנושית ברמה חסרת תקדים, מה שהוביל את מנכ"ל אקספנג להצהיר כי “זהו הרובוט האנושי ביותר שנוצר עד כה”.

לדברי המנכ"ל, הי שאופנג, הרובוט IRON נועד לדמות תנועות, הליכה והבעות גוף אנושיות באופן מלא, ובכך לאפשר איסוף “נתונים אנושיים ריאליים” לשיפור מערכות AI ולימוד מכונה. “אם מבנה הרובוט שונה מדי ממבנה של בני אדם, לא נוכל ללמוד התנהגות אנושית בצורה אמיתית,” הסביר.

הרובוט החדש הוא חלק מאסטרטגיה רחבה של אקספנג להתרחב מעבר לעולם הרכב החשמלי, ולהתמקד ברובוטיקה, רכב אוטונומי ותחבורה אווירית אנכית (eVTOL). החברה הודיעה כי היא מתכננת להתחיל ייצור סדרתי של IRON כבר ב-2026, מה שמהווה את אחד הצעדים הראשונים לכניסה מסחרית לעולם הרובוטים ההומנואידים.

באירוע ההשקה סיפר שאופנג כי במהלך החזרות להצגה, חלק מהעובדים שאלו “האם יש בן אדם אמיתי בתוך הברזל?”,  עדות לרמת הדמיון המרשימה שבין המוצר לאדם. סרטוני ההדגמה שהוצגו באירוע הפכו ויראליים ברשתות החברתיות בסין, ועוררו התלהבות בקרב משקיעים ומשתמשים כאחד.


               אקספנג חושפת שאין בנאדם מתחת למעטה. קרדיט: רשתות חברתיות

אחד האנליסטים הסביר כי אקספנג ממצבת את עצמה כשחקנית חדשנית בתחומי הבינה המלאכותית והרובוטיקה, עם פוטנציאל לחדור לשווקים חדשים מעבר לרכב החשמלי, בהם רובוטי שירות, רכב אוטונומי, ומערכות שבבים ל-AI”. לדבריו, “אם אחד מהתחומים הללו יצליח, ערך החברה עשוי להכפיל את עצמו בטווח של שנים ספורות”.