הנאסד"ק נחתם ללא שינוי: אי.סי.אי עלתה ב-3.3%

הנאסד"ק ירד קלות ב-0.02% ל-1,961 נק'. הדאו-ג'ונס איבד 0.43% ל-10,340 נק'. ג'נרל-מוטורס קרסה ב-5.5% על רקע הפחתת דירוג האשראי. ניייס הוסיפה 1.3%. אלווריון עלתה ב-2.87%. סופרקום איבדה 60% - הוצאה ממכרז הדרכונים של ארה"ב
שרון שפורר |

בוול-סטריט סיימו האינדקסים המובילים של ניו-יורק ללא שינוי משמעותי מהרמות בהן פתחו את המסחר. לאורך רוב שעות היום התנהל המסחר במגמה שטוחה, כאשר לקראת סופו נרשמו ירידות שערים, בעיקר לאור הירידה החדה במניות ג'נרל-מוטורס ש"חטפו" הפחתת דירוג מענקית הדירוג, S&P. אולם ירידות אלו נמחקו לקראת תום היום, בעיקר לאור נתוני התעסוקה השבועיים החיוביים שפורסמו לפני פתיחת המסחר היום. מחר יפורסמו נתוני התעסוקה לחודש אפריל, לאחר שבחודש שעבר קבלו המשקיעים נתונים שליליים ביותר מכיוון שוק העבודה האמריקני.

מדד הנאסד"ק ירד היום קלות ב-0.02% ל-1,961 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס איבד 0.43% ל-10,340 נקודות, זאת כאמור בעיקר לאור הירידה החדה במניות ג'נרל-מוטורס.

מאקרו

כמדי שבוע, גם היום התפרסם היקף תביעות האבטלה החדשות לשבוע (מדד הג'ובלס קליימס). משרד העבודה האמריקני מסר כשעה טרם הפתיחה (15:30, שעון מקומי) שבשבוע האחרון נספרו 333 אלף פניות חדשות לקבלת דמי אבטלה, עלייה של 13 אלף מעל לצפי אך עדיין בטווח, הצפי בשוק היה להיקף תביעות של 320 אלף, בטווח שבין 300 ל-340 אלף. כמו כן נזכיר שזה השבוע השני של עליות. בשבוע שעבר זינקו התביעות ב-21 אלף והתייצבו על 320 אלף. לאחר שלושה שבועות רצופות של ירידות.

עוד פורסם בטרם פתיחת המסחר שיעור הפריון בכלכלה האמריקנית שצמח ב-2.6%, כלומר ב-0.6% יותר מהצפי, לאחר שהצפי היה לגידול של 2% אך עדיין בטווח שנע בין 1% ל-2.8%. עוד נתון שפורסם היה היקפי עלויות העבודה, אילו התייקרו ב-2.2%, תוספת של כ-0.2% מעל הצפי. אך גם כאן, עדיין בטווח התחזיות שבין 0.5% ל-3.1%.

כשעה לאחר הפתיחה פרסמה חברת המחקר והדירוג S&P את אינדקס המכירות הקמעונאיות שלה לאפריל. לצד גידול במכירות מוצרי יוקרה ומוצרים המיועדים לנוער נרשמה באפריל ירידה במכירות הדיסקאונט זאת בעיקר לאור העליה במחירי הבנזין.

הפחתת דירוג לג'נרל-מוטורס

ענקית הרכב האמריקנית, ג'נרל-מוטורס קבלה היום מכה כואבת במיוחד. יממה לאחר שהמניה זינקה בכ-16% לאור הצעת הרכש שפרסם המשקיע קירק קרוקריאן, הודעה היום חברת דירוג האשראי, S&P, כי היא מפחיתה את דירוג החוב של החברה לרמת "אג"ח זבל". ההודעה דרדרה את המניות ב-5.46%.

ענקית המחשבים המכונה ביג-בלו, חברת IBM (סימול IBM) הודיעה בתום המסחר אמש כי היא מתכננת פיטורי עובדים בחטיבות האירופאיות שלה. החברה שוקלת לקצץ כ-4% מכח האדם, או 13,000 משרות, למרות שהמניה פתחה בעליה קלה חתמה את המסחר בירידה של 1.75%.

הישראליות: דוחות ECI למבחן השוק

בקרב הישראליות מניות חברת ECI טפסה ב-3.32%, לאחר שדיווחה על התוצאות שלה ברבעון הראשון של 2005. החברה דיווחה על שיפור בפעילות שלה. מדוחות החברה עולה כי הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-10.4 מיליון דולר, או 9 סנט למניה בדילול מלא, זאת לעומת הפסד נקי של 1.2 מיליון דולר או 1 סנט למניה ברבעון הראשון של 2004 ורווח נקי של 8.9 מיליון דולר או 8 סנט למניה ברבעון הרביעי אשתקד. הרווח למניה עמד בהתאם לצפי האנליסטים לחברה.

בשורה העליונה, ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-145 מיליון דולר, גידול של 35% לעומת 108 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2004 ו-4% לעומת 140 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2004. יצויין כי זהו הרבעון השביעי ברציפות בו מדווחת החברה על גידול בהכנסות.

חברת הטלקום על רשתות IP ווקלטק, ירדה ב-1.9%.

אמש פרסמה החברה דוחו"ת מהם עולה כי ההכנסות עמדו על 1.1 מיליון דולר ברבעון, בהתאם לעת המקבילה אשתקד. ההפסד של החברה הצטמצם ל-2.2 מיליון דולר מול 3.4 מיליון דולר, או הפסד של 15 סנט למניה מול הפסד של 22 סנט למניה בעת המקבילה אשתקד.

מניית נייס המשיכו את המגמה מאמש, לאחר שעלתה בכ-7% עלתה היום המניה ב-1.3% . החברה דיווחה אתמול על ההכנסות של 66.1 מיליון דולר ברבעון החולף ולמעשה המריאה במהלך המסחר בוול סטריט ב-6.82%.

אלווריון אשר פרסמה אמש דוחו"ת מאכזבים תקנה את הירידות שרשמה אתמול והיא עלתה ב-2.87%. בסיכום דוחו"ת הרבעון הראשון של השנה הצליחה החברה לעקוף את תחזיות הרווח אך לא עמדה בתחזיות ההכנסה.

סופרקום קרסה ב-60%. היום דווחה החברה למשקיעים, כי קבלה ממשלת ארה"ב התרעה, כי היא צפויה להפסיק את השתתפותה בשלב המכרז השלישי בפרויקט הדרכון האלקטרוני. ישראלית נוספת אשר מתמודדת במכרז, און-טרק, נסחרה בירידה של 1%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".