פרדי אבוקרט קליל
צילום: יחצ
ראיון

התוכנית של קליל - רכישת חברות, הקמת מפעלים, גיוס עובדים

פרדי אבוקרט מנכ"ל קליל על רכישת חברות: "אנחנו נמצאים בתהליכים מתקדמים של איתור חברות; על הקמת מפעל חדש, על גיוס עובדים נוספים, על העלאת המחירים בעקבות מחירי האלומיניום ועל השנה הטובה (בזכות השיפוצים) והאופטימיות להמשך

סתיו קורן |

חברת קליל -0.32% דיווחה על דוחות טובים לרבעון הרביעי של 2020. הרווח עלה ל-13.5 מיליון שקל ברבעון הרביעי, בהשוואה ל-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח הנקי נבע בעיקר מהצמיחה בהכנסות שנבעו מהשיפור ברווחיות, הרווח הנקי בשנת 2020 כולה הסתכם ב-49.3 מיליון שקל, בהשוואה ל-53.3 מיליון שקל בשנת 2019, ירידה של 7.5% שנובעת גם מהכנסות מימון בשנת 2019.  בהינתן שווי החברה - כ-720 מיליון שקל, קליל נסחרת במכפיל רווח של כ-14.  

"האמת שהיה לנו רבעון שלישי ורביעי מוצלחים, אחרי רבעון שני מאוד לא פשוט לאחר שתפסה אותנו הקורונה" אומר פרדי אבוקרט מנכ"ל קליל. "אחרי המכה שחטפנו יחד עם כל הענף, הצלחנו להתאושש ולהתאים את עצמנו למצב. הדבר המרכזי שעזר לנו להתאושש הוא הביקוש לשיפוצים, ואנחנו כחברה נתנו לזה מענה מאוד טוב. הצלחנו למכור הרבה כמו שניתן לראות ברבעון הרביעי; כחברה ישראלית שמייצרת בארץ יש לנו אפשרות להגיב הרבה יותר מהר לתנודות השוק".

מה התחזיות לשנה הקרובה אצלכם? 

"אנחנו פותחים מפעל תריסים חדש, מפעל שנשקיע בו קצת יותר מ-20 מיליון שקל, שבעצם ייתן לנו את האפשרות לפני סוף השנה הזאת לייצר לא רק את התריסים עצמם, אלא מערכת שלמה הכוללת תריס, ארגז ומנוע כיחידה אחת – דבר שיתן לנו יתרון. מדובר על תריסים שמיועדים לשוק הבניה הרוויה. מה שזה אומר שבמהלך השנה נמשיך להגדיל את כמות העובדים בצורה משמעותית. אנחנו גם נכנסים לתהליך של בניית מצבעה חדשה לפרופילים כדי שנוכל למכור בעתיד יותר פרופילים ממותגים, צבועים תוצרת קליל ולשפר את כל השרשרת ואת המוצר הכולל שאנחנו מספקים ללקוחות".

האם אתם מתכוונים להתרחב?

 "זה לא סוד שלקליל יש קופת מזומנים גדולה, אנחנו נמצאים בתהליכים מתקדמים של איתור חברות ואני מאוד מקווה שנוכל לדווח על הדברים בהקדם, אנחנו בבחינה מעמיקה של דברים משלימים – חשוב לי להדגיש שהפוקוס הוא בארץ, אנחנו לא מכוונים להתרחבות בחו"ל, אנו מתמקדים בהשקעות בארץ מתוך אסטרטגיה של צמיחה והגדלת נתח שוק".

מחירי האלומיניום הם בסיס לקביעת מחירי חומרי הגלם שלכם, ובתקופה האחרונה מחירי האלומיניום נמצאים במגמת עליה. איך אתם מתמודדים עם זה? האם תעלו מחירים?  

"בסך הכל התמודדנו מאוד יפה עם התנודות במחירי האלומיניום במהלך 2020, בגדול מה שנקרא אתה מרוויח משהו אתה מפסיד משהו. מרוויחים מכאן ומפסידים ממקום אחר, וזה בסדר בסוף זה מתאזן. שני דברים משמעותיים מאוד קרו השנה, הדבר הראשון הוא ששער הדולר ירד מה שהשפיע בסופו של דבר על המחיר בשקלים, והמחיר בשקלים היה מתון יותר ביחס לדולר. והדבר השני שבסיום של 2020 ראינו שמחיר האלומיניום ממשיך לעלות, ולצערי נאלצנו לעלות מחירים – זה משהו שאני פחות אוהב לעשות אבל אין ברירה, העלנו את המחירים עבור מוצרים שנתחיל לייצר באפריל השנה".

קיים גידול במספר העובדים בחברה בסוף שנת 2020 ביחס לשנה שעברה, האם זה אומר שאתם נערכים לתקופה טובה יותר?

"בהחלט. אני אופטימיסט מטבעי, אנחנו מגייסים עובדים כחלק מהתוכנית האסטרטגית וכחלק מתהליך הצמיחה. לאחרונה גייסנו מנהל חווית לקוח כדי לשפר בצורה משמעותית את האינטראקציה של הצרכנים מולנו. בנוסף, גייסנו מנהל דיגיטל, אנחנו הולכים לבנות אתר חדש לקליל, שיצא לפועל במהלך השנה הקרובה כדי לשפר גם את התקשורת עם הלקוח. כשהיו סגרים תקשרנו עם הלקוחות באופן יצירתי, פתחנו את היכולת לתת ייעוץ וליווי של לקוחות בזום, וערכנו וסיורים וירטואליים באולם התצוגה שלנו, ובסך הכל זה עבד טוב".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

התייקרות ההובלות שהגיעו מחו"ל השפיעו על הרווחיות שלכם?

"לא. ההתייקרות של ההובלות משפיעות על יבואנים, בעיקר על מי שמייבא מסין. אנחנו קונים את חומרי הגלם בישראל וזה אחד מהיתרונות של חברה ישראלית. עם זאת, זה כן השפיע בקטנה על קטגוריית האביזרים שלנו, אבל לא משהו שהשפיע משמעותית על הרווחיות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.