דרך החישוב לקביעת שומה של נהג מונית

דיון שומה נקבע לנהג מונית בגין השנים 2010-2007. הנישום עבד בחלק מהשנים שבנדון ללא תחנת מוניות. הכנסותיו נבעו מנסיעות באשראי ומנסיעות על פי מונה. מפקח המס מחשב את מחזור הכנסותיו בכל אחת מהשנים באופן הבא:

לצורך חישוב מספר הק"מ שנסע עם הפעלת מונה (כולל נסיעות פרטיות וסרק) הוא מחלק את סך הכנסותיו מנסיעות באשראי במקדם של 2.5 ש' - לטענתו מדובר במקדם שרשות המסים (מס הכנסה) נוהגת להשתמש בו לצורך חישוב הכנסה לק"מ בגין נסיעות באשראי - התוצאה נותנת את סך הק"מ מנסיעות באשראי.

מסך הק"מ שנסעה המונית באותה שנה מפחית המפקח את סך הק"מ שנסעה המונית בנסיעות באשראי, ומתוצאה זו מפחית נסיעות פרטיות ונסיעות סרק - לטענתו על פי הנחיות רשות המסים (מס הכנסה). התוצאה נותנת את מספר הק"מ שהיו בחיוב מונה.

את התוצאה שהתקבלה מכפיל המפקח בהכנסה לק"מ שלקח בצורה מדגמית מארבע חשבוניות שונות (שתיים מתחילת השנה ושתיים מסוף השנה), וכך הוא מקבל מחזור נסיעות על פי מונה. על פי המפקח, מחזור ההכנסות לכל שנה יהיה סך ההכנסות מאשראי שהיו בפועל + סך ההכנסות על פי מונה שחושבו כאמור לעיל.

השאלות:

1. האם קיימים תימוכין משפטיים לאופן חישובו של המפקח (לחישוביו השונים שפורטו לעיל כגון אופן חישוב מחזור ההכנסות על פי מונה)?

2. מהו אחוז נסיעות הסרק שנהוג לקחת על פי החוק ו/או הנחיות מס הכנסה/פסקי דין, וכיצד מחשבים אותו (הן לנהג מונית הפועל במסגרת תחנה והן לנהג מונית שאינו פועל במסגרת תחנה)?

3. האם קיימות הנחיות בדבר ההכנסה לק"מ של נהג מונית בנסיעה על פי מונה?

עו"ד קובי כהן משיב:

קביעת ההכנסה של נהג המונית על פי תחשיב כלכלי עקב "תוצאה עסקית בלתי סבירה" כאשר פנקסי נהג המונית לא נפסלו, מטילה את חובת ההצדקה להוצאת השומה על פקיד השומה. על פקיד השומה להראות את הטעמים לאי קבלת דיווחי הנישום.

עם זאת, נטל השכנוע שהשומה אינה מוצדקת מונח לפתחו של הנישום - אם קיבל בית המשפט את הטעמים שבגינם התוצאה העסקית בלתי סבירה, או אם נפסלו פנקסי נהג המונית. חישוב השומה לפי מיטב השפיטה מתבצע על פי תדריכים כלכליים של רשות המסים (מס הכנסה). בניית השומה על פי תדריך כלכלי ותוך התאמות לנסיבות המיוחדות של כל נהג מונית אושרה לא אחת על ידי בתי המשפט.

דרך החישוב שבה השתמש המפקח על פי הנתונים בשאלה היא דרך חישוב מקובלת שאושרה לא אחת בפסיקה (בסטיות קטנות על פי הנסיבות הפרטניות של הנישום וכפי שיפורט בהמשך). אחוז נסיעות הסרק כפי שהתקבל בכמה פסקי דין על פי נתונים סטטיסטיים הוא בין 30%-20%, על פי הנסיבות הייחודיות של כל נהג.

בדרך כלל נהג ללא תחנה יתקרב לגבול העליון (30%). לא קיימת הנחיה בנוגע להכנסה לק"מ של נהג מונית בנסיעה על פי מונה והיא מחושבת בצורה מדגמית, אם כי מקובל כי המדגם שנלקח יהיה מהותי ורחב יותר (וינוע בין מאה חשבוניות ועד כאלף חשבוניות במקרים מסוימים). להבדיל, בנסיעות באשראי יש מקדם קבוע על פי תדריכים כלכליים.

המשיב - עו"ד בתחום המסים. לשעבר פקיד שומה וממלא תפקידים בכירים ברשות המסים. בין היתר מנהל היחידה לפירוקים. כיום ממשרד ברזילי, כהן - עורכי דין

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רו" ח 24/09/2011 18:44
    הגב לתגובה זו
    לאור פסיקה אחרונה , אלפי נהגים ימצאו עצמם מחוץ לענף, מה שיוביל בהכרח לקריסת מחירי הזכויות הציבוריות
  • 1.
    אנונימי 20/09/2011 21:06
    הגב לתגובה זו
    הנני נהג מונית זאת עבודה למזוכיסטים קשה, מסוכנת, ובשורה תחתונה לא מתגמלת. ובנוסף ים של מוניות שמתחרות על כל נוסע, בקיצור שומר נפשו שיברח.
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

כתב אישום חריג הוגש נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס

עוזי גרסטמן |

יועץ מס מזייף מסמכים. רואה חשבון עוזר ללקוח להונות את רשויות המס. עורך דין מלמד לקוח איך לשקר לשופטים. מקצועות "מכובדים", נמצאים בשנים האחרונות במדרון תדמיתי תלול. אין כבוד - כנראה שהכל כסף. המקרה הבא לא נעים לאוזן הישראלית - לזייף ולהגיד שאתה במילואים כדי לברוח מחובה ציבורית, מהתמודדות עם חובות. זה ניצול ציני של המצב בארץ, אבל רשות המסים יודעת לאתר את המתחזים.  

רשות המסים הגישה כתב אישום חריג נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס.

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה כתב אישום נגד ימין, יועץ מס בן 45 מחדרה, בגין זיוף מסמכי מילואים והונאת רשות המס במהלך מלחמת חרבות ברזל. על פי כתב האישום, ימין, שנקלע לחוב מס שבח בעקבות עסקת מקרקעין שביצע בדצמבר 2018, הגיע להסדר פריסת תשלומים עם משרדי מיסוי מקרקעין בחדרה ביוני 2023. כשלא עמד בהסדר, הוטלו עיקולים על חשבונות הבנק והנדל"ן שלו בדצמבר 2023. כלומר, מדובר על יועץ מס שחייב מס לרשות המס. הוא הגיע להסדר פריסה עם הרשויות, וכדי לא לשלם זייף שהוא במילואים. 

יש כאן אולי עיוורון, מצוקה גדולה, אבל מה הוא חשב לעצמו - שרשויות המס לא יודעות להצליב נתונים עם מאגרי המידע בצבא? 


כתבה מעניינת - חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.