רשות המסים
צילום: רשות המסים

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%

המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם

מנדי הניג | (9)

בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.

המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.

הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.


הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.

הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.

הכסף מגיע מהחברות ומהבורסה

את עיקר העלייה מובילים המסים הישירים - מסים שמשולמים על רווחים, שכר ונכסים - שעלו ב -12% לעומת ספטמבר הקודם, וב -9% במצטבר מתחילת השנה. המספרים הללו מעידים על רווחיות גבוהה של המגזר העסקי ועל שוק עבודה יציב.

ההכנסות ממס הכנסה מעצמאים וחברות הסתכמו ב -10.9 מיליארד שקל, לעומת 9.2 מיליארד שקל אשתקד - עלייה ריאלית של 15%. בגבייה מעצמאים נרשמה קפיצה של 21%, ואצל החברות - עלייה של 13%. העלייה הבולטת ביותר מגיעה מענף הפיננסים, שם נרשם גידול של 29% במקדמות המס ששילמו החברות.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגאות בשוק ההון גם היא עזרה לקופה. ניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132%, וההכנסות הכוללות ממיסוי על רווחי הון הגיעו ל-1.2 מיליארד שקל - לעומת 0.8 מיליארד שקל בלבד בספטמבר הקודם. ההסבר פשוט: יותר עסקאות, יותר רווחים, יותר מסים.


מיסוי מקרקעין: עסקה אחת גדולה הזניקה את המס שבח

בתחום הנדל"ן נרשמה עלייה מתונה של 7% בהכנסות ממיסוי מקרקעין, שהסתכמו ב -1.5 מיליארד שקל. עיקר העלייה נבע ממס שבח - שגדל ב -23% והגיע ל -0.6 מיליארד שקל בעוד שמס הרכישה ירד ב -1% ועמד על 0.9 מיליארד שקל. האוצר מציין כי חלק ניכר מהעלייה במס שבח נובע מעסקת מכירת קרקע גדולה שבוצעה בסוף 2022, כלומר מדובר בהכנסה חד-פעמית.

לעומת המסים הישירים, ההכנסות ממסים עקיפים  - אלה שמשולמים על צריכה, כמו מע"מ ומס קנייה - ירדו ב -4% לעומת השנה שעברה, והסתכמו ב -18.1 מיליארד שקל. האוצר מסביר שהירידה נובעת ממספר קטן של ימי עבודה בספטמבר בשל החגים, מיבוא חלש יחסית ומהחזרי מע"מ גבוהים מהרגיל ששולמו לפני החג.

הכנסות ממע"מ נטו עמדו על 13.5 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 1% לעומת ספטמבר שעבר (לאחר נטרול הקדמת יבוא כלי רכב בדצמבר הקודם). במקביל, מע"מ הייצור המקומי דווקא עלה ב -15%, אך ההחזרים קפצו ב -45% - כך שבסך הכול הגבייה נטו נותרה נמוכה מהצפוי. מס הקנייה על יבוא עלה ב -9% ל -2.1 מיליארד שקל, בעיקר בזכות גידול במכירת כלי רכב, בעוד שהכנסות מבלו הדלק ירדו ב -4% ל -2.4 מיליארד שקל.

ההתאוששות היא ברמת החברות ולא אצל הצרכנים

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, ההכנסות הכוללות ממסים עלו ב -6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בכל זאת הרכב הצמיחה חשוב לא פחות מהמספרים עצמם: רוב הגידול נובע מחברות, שווקים פיננסיים ונכסים ולא מצריכה פרטית. הציבור עדיין קונה פחות, מייבא פחות ומשלם פחות מסים על דלק ומוצרים.


אם קצב הצמיחה הזה יימשך גם בחודשים הקרובים, המשמעות היא שהמדינה תסיים את השנה עם גבייה עודפת משמעותית אבל גם עם פער גדול יותר בין המגזרים.



תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    העיקר עושים לי ביקורת רב שנתית סתם להמציא כסף (ל"ת)
    אנונימי 21/10/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 21/10/2025 18:58
    הגב לתגובה זו
    כלומר מגזר לא יצרני שנהנה מכשל שוק ופערי ריבית לעומת ירידה המיסים שמבטאים צריכה כלומר פוגעים במנועי צמחיה
  • 6.
    קשקוש 18/10/2025 05:38
    הגב לתגובה זו
    כתבו כאן בכתבה כמה שטויות במיץ עגבניות מי הכתיב לכתב את התוכן זה לא כתב זה שופר חה חה חה .
  • 5.
    אנונימי 17/10/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    566 עובדי ה מעמ אשר עולים למדינה 340000000 שלוש מאות ארבעים מיליון שח שכר בלבד ללא הטבות .חוץ מאלה עובדי מס ההכנסה ..עוד ליצנים ..מנהל רשות המיסים תבדוק. את עצמך כמה אתה עולה למדינה..אתה והילדים שלך .. ואחר כך תבא להתחשבן עם הטייח המסכן ועובד בבניין ובמסעדנות ...
  • 4.
    גמליאל 16/10/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    לאזרחים התמימים שמשלמים מסים למרות הידיעה הקשה כי מרבית הכסף זורם למימון האברכים החרדים הפרזיטים שמסרבים לשרת בצהל.
  • 3.
    אטיאס יעקב 16/10/2025 15:40
    הגב לתגובה זו
    הכתב שכח לציין שהקפאת הריבית 6 אחוז ואי הורדתו תורמת במישרין לעליה בהכנסות המדינה ריבית גבוהה מיסים ישירים ועקיפים גבוהים יותר
  • אנונימי 16/10/2025 16:32
    הגב לתגובה זו
    לכן אסור להוריד ריבית פגיעה בהכנסות המדינה אינפלציה נדלן משכנתאותציבור לוקחי המשכנתאות יסבול תקופה קצרה.
  • 2.
    חיים בבועה. הציבור בקריסה מיוקר המחייה שרק עולה 20 שנה ללא סיבה חוץ מהון שלטון (ל"ת)
    יובל 16/10/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בצלאל 16/10/2025 14:10
    הגב לתגובה זו
    httpswww.bizportal.co.ilgeneralnewsarticle20022539
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.