רשות המסים
צילום: רשות המסים

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%

המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם

מנדי הניג | (9)

בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.

המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.

הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.


הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.

הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.

הכסף מגיע מהחברות ומהבורסה

את עיקר העלייה מובילים המסים הישירים - מסים שמשולמים על רווחים, שכר ונכסים - שעלו ב -12% לעומת ספטמבר הקודם, וב -9% במצטבר מתחילת השנה. המספרים הללו מעידים על רווחיות גבוהה של המגזר העסקי ועל שוק עבודה יציב.

ההכנסות ממס הכנסה מעצמאים וחברות הסתכמו ב -10.9 מיליארד שקל, לעומת 9.2 מיליארד שקל אשתקד - עלייה ריאלית של 15%. בגבייה מעצמאים נרשמה קפיצה של 21%, ואצל החברות - עלייה של 13%. העלייה הבולטת ביותר מגיעה מענף הפיננסים, שם נרשם גידול של 29% במקדמות המס ששילמו החברות.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגאות בשוק ההון גם היא עזרה לקופה. ניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132%, וההכנסות הכוללות ממיסוי על רווחי הון הגיעו ל-1.2 מיליארד שקל - לעומת 0.8 מיליארד שקל בלבד בספטמבר הקודם. ההסבר פשוט: יותר עסקאות, יותר רווחים, יותר מסים.


מיסוי מקרקעין: עסקה אחת גדולה הזניקה את המס שבח

בתחום הנדל"ן נרשמה עלייה מתונה של 7% בהכנסות ממיסוי מקרקעין, שהסתכמו ב -1.5 מיליארד שקל. עיקר העלייה נבע ממס שבח - שגדל ב -23% והגיע ל -0.6 מיליארד שקל בעוד שמס הרכישה ירד ב -1% ועמד על 0.9 מיליארד שקל. האוצר מציין כי חלק ניכר מהעלייה במס שבח נובע מעסקת מכירת קרקע גדולה שבוצעה בסוף 2022, כלומר מדובר בהכנסה חד-פעמית.

לעומת המסים הישירים, ההכנסות ממסים עקיפים  - אלה שמשולמים על צריכה, כמו מע"מ ומס קנייה - ירדו ב -4% לעומת השנה שעברה, והסתכמו ב -18.1 מיליארד שקל. האוצר מסביר שהירידה נובעת ממספר קטן של ימי עבודה בספטמבר בשל החגים, מיבוא חלש יחסית ומהחזרי מע"מ גבוהים מהרגיל ששולמו לפני החג.

הכנסות ממע"מ נטו עמדו על 13.5 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 1% לעומת ספטמבר שעבר (לאחר נטרול הקדמת יבוא כלי רכב בדצמבר הקודם). במקביל, מע"מ הייצור המקומי דווקא עלה ב -15%, אך ההחזרים קפצו ב -45% - כך שבסך הכול הגבייה נטו נותרה נמוכה מהצפוי. מס הקנייה על יבוא עלה ב -9% ל -2.1 מיליארד שקל, בעיקר בזכות גידול במכירת כלי רכב, בעוד שהכנסות מבלו הדלק ירדו ב -4% ל -2.4 מיליארד שקל.

ההתאוששות היא ברמת החברות ולא אצל הצרכנים

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, ההכנסות הכוללות ממסים עלו ב -6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בכל זאת הרכב הצמיחה חשוב לא פחות מהמספרים עצמם: רוב הגידול נובע מחברות, שווקים פיננסיים ונכסים ולא מצריכה פרטית. הציבור עדיין קונה פחות, מייבא פחות ומשלם פחות מסים על דלק ומוצרים.


אם קצב הצמיחה הזה יימשך גם בחודשים הקרובים, המשמעות היא שהמדינה תסיים את השנה עם גבייה עודפת משמעותית אבל גם עם פער גדול יותר בין המגזרים.



תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    העיקר עושים לי ביקורת רב שנתית סתם להמציא כסף (ל"ת)
    אנונימי 21/10/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 21/10/2025 18:58
    הגב לתגובה זו
    כלומר מגזר לא יצרני שנהנה מכשל שוק ופערי ריבית לעומת ירידה המיסים שמבטאים צריכה כלומר פוגעים במנועי צמחיה
  • 6.
    קשקוש 18/10/2025 05:38
    הגב לתגובה זו
    כתבו כאן בכתבה כמה שטויות במיץ עגבניות מי הכתיב לכתב את התוכן זה לא כתב זה שופר חה חה חה .
  • 5.
    אנונימי 17/10/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    566 עובדי ה מעמ אשר עולים למדינה 340000000 שלוש מאות ארבעים מיליון שח שכר בלבד ללא הטבות .חוץ מאלה עובדי מס ההכנסה ..עוד ליצנים ..מנהל רשות המיסים תבדוק. את עצמך כמה אתה עולה למדינה..אתה והילדים שלך .. ואחר כך תבא להתחשבן עם הטייח המסכן ועובד בבניין ובמסעדנות ...
  • 4.
    גמליאל 16/10/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    לאזרחים התמימים שמשלמים מסים למרות הידיעה הקשה כי מרבית הכסף זורם למימון האברכים החרדים הפרזיטים שמסרבים לשרת בצהל.
  • 3.
    אטיאס יעקב 16/10/2025 15:40
    הגב לתגובה זו
    הכתב שכח לציין שהקפאת הריבית 6 אחוז ואי הורדתו תורמת במישרין לעליה בהכנסות המדינה ריבית גבוהה מיסים ישירים ועקיפים גבוהים יותר
  • אנונימי 16/10/2025 16:32
    הגב לתגובה זו
    לכן אסור להוריד ריבית פגיעה בהכנסות המדינה אינפלציה נדלן משכנתאותציבור לוקחי המשכנתאות יסבול תקופה קצרה.
  • 2.
    חיים בבועה. הציבור בקריסה מיוקר המחייה שרק עולה 20 שנה ללא סיבה חוץ מהון שלטון (ל"ת)
    יובל 16/10/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בצלאל 16/10/2025 14:10
    הגב לתגובה זו
    httpswww.bizportal.co.ilgeneralnewsarticle20022539
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.