עידן וולס
צילום: יחצ

קבוצת דלק: רוכשת בחזרה 7% מדלק קידוחים והריבית על האג"ח עולה

הקבוצה מדווחת על הסכמות עם סיטיבנק בקשר לדרישה לפרוע את מלוא החוב של כ-57 מיליון דולר; במקביל, מדווחת על עליית שיעור הריבית של האג"ח עקב הורדת דירוג האשראי על ידי מידרוג ל-Ca
ערן סוקול | (16)

חברת דלק קבוצה -0.24% מדווחת היום כי תרכוש באמצעות דלק אנרגיה 7% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים יהש אשר משועבדות לטובת הלוואה שהעניק סיטיבנק והועמדה לפירעון מיידי. במקביל, מדווחת החברה על עליית שיעור הריבית של האג"ח של הקבוצה עקב הורדת דירוג האשראי של הקבוצה על ידי מידרוג ל-Ca.

הפיתרון של דלק בסוגיית החוב לסיטיבנק

בהמשך לדיווחים אודות פניית ענקית הבנקאות האמריקאית סיטיבנק לקבוצה בדרישה לפרוע את מלוא החוב של כ-57 מיליון דולר, עקב הירידה במחיר יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים המשועבדות להבטחת החוב, ועל רקע החשש מפני הסדר חוב צפוי. היום מדווחת הקבוצה כי החברה הבת - דלק אנרגיה (100%) חתמה על הסכם עם הגוף שרכש את היה"ש של דלק קידוחים מסיטיבנק, לפיו תרכוש בחזרה 7% מהיה"ש מתוך ה-12% שרכש, תמורת כ-35.8 מיליון דולר - תוספת של 2.5 מיליון דולר על הסכום ששילם לסיטיבנק.

עוד נקבע בהסכם, כי אם הרוכש יבקש למכור את ה-4.9% מהיה"ש שנותרו בידיו או חלקן, תעמוד לדלק אנרגיה זכות ראשונה לרכוש אותן לפי מחיר השוק. בנוסף, דלק אנרגיה הגיעה להסכמה עם סיטיבנק לפיה יתרת היה"ש (כ-3% מדלק קידוחים) המוחזקות על ידי הבנק ישוחררו ויועברו לדלק אנרגיה, כאשר בכפוף להשלמת העסקאות, תחזיק קבוצת דלק כ-55% מדלק קידוחים.

השלכות הורדת הדירוג - הריבית על האג"ח עולה

במקביל, מדווחת היום קבוצת דלק כי עקב הורדת דירוג האשראי של הקבוצה על ידי מידרוג ל-Ca כאמור, יעדכנו רטרואקטיבית (החל ממועד הורדת הדירוג) הריביות בגין סדרות האג"ח של הקבוצה, כאשר הריבית על הסדרות ל"א, ל"ג, ל"ד תעלה ב-1%, הריבית בגין סדרה ל"א עולה ב-0.39%, ריבית סדרה ל"ג עולה ב-0.57% וריבית סדרה ל"ד עולה ב-1.03%.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דניאל 29/03/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
    החברה המחזיקה באתר בפשיטת רגל רעיון לכתבה כתבה ישנה וממוחזרת מספיק כבר
  • 12.
    יוכפז 26/03/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
    מתפלל שהחברה הזו תפשוט את הרגל וגם את היד. אמן סלה.
  • קרן פנסיה 27/03/2020 20:32
    הגב לתגובה זו
    מה ייצא לך מזה תמות נפשי עם פלשתים?
  • 11.
    חנן 26/03/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    בראשון ישולם סדרה יג. מכסימום דלק קבוצה תממש מספר נכסים לצורך התנזלות (ולא לקורונה.......) וכפי שאמר המנכל תצלח את המשבר קורונה...
  • 10.
    [email protected] 26/03/2020 01:29
    הגב לתגובה זו
    כמה עשרות מיליונים מול התחיבויות של מעל 10 מיליארד דולר לא ישנו את המצב. אולי הרוויח כמה ימי חסד אבל נראה שהסוף כבר ידוע ורק הדרך עדיין לא מצויירת בקוים ברורים - הסדק נושים ומחיקות ענק או פשיטת רגל או השתלטות של גוף פיננסי בעל יכולות
  • 9.
    Yl 25/03/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
    ומה בארץ?בארץ המפקחת על הבורסה מלמדת את המשקיעים שכולם מטומטמים *כמו שנאמר במקורות הקדושים אלוהים ישלם לכם לא תשובה
  • דודו 26/03/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שתשובה יפרע את כל האגחים הגז זורם 24 ש והכסף נכנס לחברה בהתאם יהיה להם כסף והרבה
  • 8.
    ניקו 25/03/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    איך ויתרו על 5 אחוז מהיהלום שבכתר? תמורת 20 מליון דולר????
  • מה נסגר 27/03/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    לסיטי היה שיעבוד על 15% מדלק קידוחים, וטענת ההגנה של דלק קבוצה הייתה די חלשה. בלי הסדר בתנאים של סיטי, הנזק לחברה (ולנושים) היה פי 3.
  • 7.
    חנן 25/03/2020 14:53
    הגב לתגובה זו
    מהלך מבריק של המנכל של דלק לרכוש חזרה 7 אחוד מדלק קידוחים ולהצהיר כוונות על ה 5 הנותרים. . ובכך מוסרת עננת סיטיגרופ מעל דלק. דלק מוכיחה אחריות למשקיעים והצהרת כוונות ברוח הישראלית. חג שמח חמשקיעים ולתשובה. בראשון תזנק עקב מלא תשלום האגח ...
  • 6.
    ציקו 25/03/2020 14:30
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם משך מיליארדים בדיווידנדים ועכשיו הצהיר שלא יזרים כסף... מכאן ניתן להסיק שהוא אומר יש לי את הכסף והנכסים שלי אני מוגן ושישרף כל העסק הזה. צריך למפות את הנכסים שלו כבר מעכשיו
  • 5.
    אהרון 25/03/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    מהלך שמוריד לחץ ומפזר את חוסר הוודאות של החברהבקרוב תחזור לשערים 25000-30000ממש שער מצחיק כרג
  • 4.
    אני 25/03/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    להלכה ולמעשה הקבוצה לא שייכת לתשובה. ברור שהחברה היא של הנושים. מי מאשר להם מהלכים אלה? יש לכנס מיד אסיפת נושים על מנת שיחליטו החלטות לטובת בעלי מניות ובעלי חוב. ולא לתת לתשובה לרוקן את החברה מכל שווי.
  • 3.
    חיים 25/03/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    מחירים שלא יחזרו? הצחקת אותי, הכסף לא יחזור למשקיעים ולמוסדיים קשישים אלמנים ואלמנות צעירים,כלנו נאכל אותה בפנסיות שלנו. הנבל תמיד מרוויח והמשקיעים תמיד יפסידו.
  • 2.
    מחירים שלא יחזרו ! (ל"ת)
    כל שקל פנוי ! 25/03/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/03/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
    מהלך חכם
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"

אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי

אתי אפללו |
נושאים בכתבה אנרגיה ירוקה

יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".

בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.


"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"

על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".

לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".