נובל אנרג'י החלה בפעילות חיבור מאגרי 'נועה' ו'הפינקלס' לים תטיס

הליקס אקספרס הגיעה למימי ישראל והחלה בפעילות חיבור נועה והפינקלס לאסדת מרי B, באמצעות התקנת מערכת פיקוד ושליטה תת ימית וצינורות זרימה.
אריאל אטיאס | (7)

חברת נובל אנרג'י ושותפויות חיפושי הנפט והגז מקבוצת דלק החלו בפעילות חיבור מאגרי 'נועה' ו'הפינקלס' לאסדת 'מרי B', באמצעות התקנת מערכת פיקוד ושליטה תת ימית וצינורות זרימה.

מאגר 'נועה' ממוקם כ-20 קילומטר מערבית למאגר 'מרי B' (ים תטיס), בעומק של כ- 800 מטר. פיתוח המאגר המוחזק ע"י נובל אנרג'י (47%), דלק קידוחים יהש (25.5%), אבנר יהש (23%) ודלק השקעות ונכסים (4.44%), כרוך בקידוח שתי בארות וחיבורן לאסדת 'מרי B' עם צינורות גז בקוטר של 8 אינץ'. הבארות, שקידוחן הושלם החודש באמצעות אסדת סדקו אקספרס, יתופעלו מאסדת 'מרי B' ע"י מערכת פיקוד ושליטה תת ימית שתותקן בין הבארות לאסדה.

פיתוח נועה, המוערך בעלות של 225 מיליון דולר, הוא בין פרויקטי הפיתוח המהירים ביותר בתעשייה: מדובר על פרק זמן של פחות משנה מרגע שניתן האישור ועד התקנת המערכות התת ימיות. מטרתו של לוח הזמנים המואץ הוא לספק את הגז הנחוץ כל כך לשוק הישראלי עד להתחלת ההזרמה ממאגר תמר ב-2013. בנוסף לפיתוח נועה, מפתחת נובל גם את באר פינקלס (Pinnacles), הממוקמת במרחק של כ- 3 קילומטר מאסדת מרי- B.

צינור הזרמת הגז 8" מונח באמצעות הליקס אקספרס - ספינה המיועדת להנחת צינורות תת-ימיים באמצעות סליל. הספינה באורך של 150 מטר והיא מסוגלת לשאת כ- 3000 טון של צינורות. תהליך חיבור נועה לאסדה מצריך התכת 19.5 ק"מ של צינורות לצינור מוארך אחד. הצינור, המלופף על הסליל הממוקם על הספינה, מונח על קרקעית הים בצורה רציפה ויעילה.

"נובל אנרג'י נעזרת בכל טכנולוגיה העומדת לרשותה על מנת לספק כמות גדולה ככל הניתן של גז לישראל, בשאיפתה להקל על הצורך בשימוש בדלקים חלופיים בחודשי הקיץ החמים", אמר לאוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י, מזרח ים תיכון. "אנו גאים ביכולתנו לפתח את נועה בקצב מהיר, יעיל ובעיקר בטיחותי".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הכל בזכות יובל (ל"ת)
    משה ב 15/05/2012 12:12
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 15/05/2012 14:09
    הגב לתגובה זו
    שישינסקי תתפתר ותתביש
  • 3.
    מקס פאואר 15/05/2012 11:36
    הגב לתגובה זו
    למכור גז ולהתעשר, תעביר איזה המלצה שתתקע את הפרוייקט להרבה שנים, שמאלנים הזויים וקומוניסטים חזירים.
  • 2.
    ב 15/05/2012 10:16
    הגב לתגובה זו
    הבירוקרטיה הממשלתית והטפילות נוסח ששינסקי
  • 1.
    כל הכבוד לנובל, השאלה מה המדינה עושה לנובל? (ל"ת)
    איציק 15/05/2012 10:00
    הגב לתגובה זו
  • על בטוח 15/05/2012 10:24
    הגב לתגובה זו
    להפריע, לקלקל, לעשוק, להעלות מיסים ולשים מקלות בגלגלים. בקיצור חרא של מדינה
  • דני 15/05/2012 20:17
    המדינה טובה השלטון רקוב!
אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"

אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי

אתי אפללו |
נושאים בכתבה אנרגיה ירוקה

יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".

בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.



"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"

על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".

לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".