הרכבת הקלה בי-ם מתקדמת - הקן הירוק יחובר לאדום
החודש יבוצע החיבור של מסילות הקו הירוק לקו האדום בנקודות ההשקה, בצעד שמקדם את פתיחת הקו שצפוי להכפיל את כמות הנוסעים ברכבת החל מהשנה הבאה
העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים מתקדמות כשהחודש יצא לדרך צעד משמעותי בכיוון: חיבור מסילות הקו הירוק למערך מסילות הקו האדום בנקודות ההשקה שלהן, בגבעת התחמושת ובצומת נורדאו (רחובות יפו ושרי ישראל), מהלך שבסיומו תיווצר רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל.
העבודות יחלו ביום רביעי, ה-21.5 ובזמן ביצוען הרכבת הקלה תפעל במתכונת שירות מקוצר, מצפון בין תחנת גבעת המבתר לנווה יעקב ומדרום בין התחנה המרכזית להדסה עין כרם. הרכבת לא תפעל ב-9 התחנות בין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית.
הקו הירוק, שיהיה קו הרכבת הקלה השני בירושלים, יימתח לאורך כ-20 ק"מ בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון. הוא יעבור דרך מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה, ויכלול 41 תחנות. במהלך שנת 2026 צפוי להיפתח לציבור חלקו הראשון של הקו, בו 2 קווי שירות חדשים שיחברו מאות אלפי מתושבי ובאי ירושלים לרשת הרכבות בעיר.
קווי השירות של הקו הירוק ייפתחו כבר במהלך השנה הבאה והם צפויים להכפיל את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כיום. פתיחת קווי השירות, מגילה, גבעת רם, דרך מרכז העיר להר הצופים וממלחה דרך גבעת רם ועד התחנה המרכזית, יחברו לרשת הרכבות של ירושלים את באי הקמפוסים, מלחה וקריית הספורט, משרדי הממשלה ואת תושבי ובאי גילה, פת, בית צפאפא, גבעת מרדכי והגבעה הצרפתית.
- צפי לעומסים כבדים - היערכות תחבורתית חסרת תקדים בירושלים
- הקו הכחול מתעכב: הקבלן הסיני בחוץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו מחברים את ירושלים מצפון לדרום, ממערב למזרח", מסר ראש העיר ירושלים, משה ליאון. "זהו רגע היסטורי, לא רק מהפכה תחבורתית, אלא מהפכה עירונית, סביבתית וחברתית. הרשת החדשה תחבר בין עשרות שכונות, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך ובריאות, ותאפשר לכולנו לנוע בעיר בצורה נוחה, מהירה ונקייה. אנחנו ערוכים ומחויבים לצלוח את תקופת קיצור השירות במינימום פגיעה בשגרת החיים של התושבים, ומבטיחים לעדכן כל הזמן, בשקיפות ובשיח פתוח. זוהי לא רק השקעה בתשתית, זו השקעה באיכות החיים של תושבי ירושלים".
"לפני כשלושה חודשים הושלמה הפעלת הארכות הקו האדום, לפני שבועיים הושלמה הסגירה הפיננסית של הקו הכחול, וכעת אנו נערכים לאבן דרך משמעותית בפרויקט ה-jnet חיבור הקו הירוק לקו האדום, כדי לאפשר בתחילת שנת 2026 את חיבור רשת הjnet, והרחבת הרשת להר הצופים, גילה ומלחה", מסרה אושרת דוד דקר, סגנית החשב הכללי. "בשיתוף פעולה פורה בין משרדי הממשלה, משטרה, רשות מקומית, זכיין וציבור, נצליח לקדם במהירות את הפרויקטים המורכבים הללו לטובת הציבור".
"מדובר בצעד חשוב לקראת פתיחתו של הקו הירוק ואיתו רשת קווי הרק"ל הראשונה בישראל, אשר תביא ערך אדיר לציבור ותוביל לצמיחה ושיפור איכות החיים בעיר ובמטרופולין כולו", מסר תמיר כהן, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים. "אנו משקיעים את כלל המאמצים והמשאבים בכדי להעמיד מערך תחבורה ציבורית מיטבי לתושבי ירושלים ומבקריה בזמן העבודות".
- גניבות הרכב ירדו ב-21% ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
- מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות...
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
