פלוג: "העולם צפוי להיות פחות מסביר פנים ליצוא הישראלי"
"העולם צפוי להיות פחות מסביר פנים לייצוא הישראלי בשנים הבאות", כך אמרה היום נגידת בנק ישראל קרנית פלוג במסגרת הכנס השנתי של מכון אהרון למדיניות כלכלית בבינתחומי.
הדברים נאמרים באותו שבוע בו טורקיה קוראת לחרם ערבי על ישראל ולצד זאת יעדי ייצוא של השוק הישראלי, כמו מדינות האיחוד האירופי, ניצבות בפני אתגרים על רקע נתוני מאקרו חלשים מהצפוי.
"העולם יהיה פחות מסביר פנים ואנו יודעים שהצמיחה בישראל מתואמת עם הצמיחה הגלובלית", אמרה פלוג ומנתה את הגורמים שמניעים את הצמיחה, ואלו שצפויים להיות פחות רלוונטים. "סעיף הגידול בשנות הלימוד - הליך זה מגיע לידי מיצוי ותרומתו לצמיחה תהיה בעתיד נמוכה, אם בכלל. זה למשל חלק מהגורמים שממתנים את הצמיחה, מה שאומר שנצטרך לעבודה קשה יותר כדי להציג קצב צמיחה כמו בעבר".
האם הממשלה מתמודדת עם אתגרי הצמיחה והעוני?
"הממשלה מתמודדת במידה מסוימת אך לא מספיק. לטווח הארוך, מה שנעשה עד עכשיו ודאי לא יבטיח המשיך צמיחה ברת קיימא שתחלחל לכלל האוכלוסיה. עשינו כברת דרך שהביאה לצמצום העוני, יחד עם זאת כאשר אנו מסתכלים על אי השוויון מבחינת הכנסה נטו – הוא עדיין גבוה, וגם הפריון לא מדביק את הפערים. צריך להגיע לשיפור מתמשך בפיריון. הבסיס הוא העלאת רמת ההון האנושי, שיפור התשתיות – בעיקר בתחבורה הציבורית – אבל גם צריך לזכור כי גם אם כל הדברים הללו ייעשו עדיין יש אוכלוסיות שמודרות מתחום התעסוקה".
- שר האוצר לשעבר משה כחלון יועמד לדין בפרשת יונט בכפוף לשימוע
- תביעה נגד משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנו רואים עלייה באי שיוויון בהכנסה הפנויה מ-2002 עד 2009 וירידה של שיעורי העוני ואי השיוויון בהכנסה הפנויה מאז ועד כה. מבחינת פילוח לאוכלוסיה, שיעורי העוני נותרו גבוהים בקרב האוכלוסויה בה אין מפרנסים כלל, ואף מפרנס אחד. שיעורי העוני גבוהים מאד בקרב האוכלוסיה החרדים והערבית ושיעור נמוך בקרב האוכלוסיה היהודית. מי שנכנס בשנים האחרונות לשוק העבודה אלו אנשים עם כושר השתכרות נמוך. צמצום הקצבאות הביאה להפחתה באי השיוויון אך חלק מהמצטרפים לשוק העבודה במיוחד במשפחות גודלות, אלו אנשים בעלי כושר השתכרות ברמה נמוכה".
- 3.משה ג. 24/05/2018 12:39הגב לתגובה זובמקום לשמש כפרשן תדאגי שהשקל יחלש, אז העולם יסביר יותר פנים ליצוא מישראל.
- 2.ישראל נאחס גדול מה שהם נוגעים נהרס (ל"ת)העולם יודע 24/05/2018 11:09הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 24/05/2018 10:59הגב לתגובה זובמקום לשפר את לימודי היהדות כדי ששר החינוך ישפר את ה"לימודי" קודם.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳