יגאל בראון ותלמה בירו
צילום: אבשלום ששוני

המפרסמים נגד העלאת מחירי הפרסום ברשת וקשת: "דואופול"

המפרסמים שזועמים על העלאת מחירי הפרסום בכ-15%, פנו לשר התקשורת ולממונה על ההגבלים: "אנו קהל שבוי; הצרכן הסופי ייפגע במחירי המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים"
משה בנימין | (2)

ימים בודדים לאחר המיזוג בין רשת לערוץ עשר ומעבר ל-2 ערוצים מסחריים ועל רקע עליית מחירי הפרסום ב-2 הערוצים בהיקף של כ-10%-15%, איגודי השיווק והפרסום נעמדים על הרגליים האחוריות ומנסים לבלום את המגמה. הבוקר (יום א') שיגרו האיגודים המייצגים את המפרסמים ואת משרדי הפרסום, מכתב לשר התקשורת, איוב קרא ולממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין במחאה על העלאת מחירי הפרסום באופן חד צדדי של שני הערוצים המסחריים.

במכתב לשר ולממונה כתבו אנשי האיגודים כי "בימים האחרונים, עם מיזוג הערוצים והופעתם של 2 ערוצים מרכזיים בשוק הטלוויזיה המסחרית, אנו עדים לתופעה מדאיגה ,ואנו קוראים לכם  לתת עליה את הדעת בהקדם האפשרי. מתברר ש-2 הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13  עשו שימוש נמהר במיזוג, והודיעו למשווקים ולפרסומאים, באופן חד צדדי וכמעט בו זמנית, על העלאת מחירים משמעותית של עשרות אחוזים במחירי הפרסום בטלוויזיה. מדובר בשיעור העלאה מופרז שאינו תואם את נתוני ותנאי השוק".

 

"העלאה זו מהווה פגיעה קשה בקרב החברות המשווקות והמפרסמות, ובמידה ולא תרוסן היא אף תגרום בהמשך לעלייה ביוקר המחיה במשק ולהרעת מצבו של הצרכן הסופי. עלויות הפרסום מהוות חלק אינטגרלי מעלויות המוצר, וכל עלייה בהוצאות הפרסום תגולגל מן הסתם למחיר המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים. אנו מודעים  למצבם הכספי הקשה של הערוצים אולם הדרך להתמודד עם הפסדים אינה רק באמצעות העלאת מחירים בשיעורים מפליגים שכאלה".

עוד כותבים האיגודים שבראשם עומדים תלמה בירו מטעם איגוד השיווק הישראלי ויגאל בראון מטעם איגוד הפרסום הישראלי, כי "המשווקים והמפרסמים בישראל לא התנגדו מעולם למיזוג בין ערוץ 10 לרשת ואולם אין לפרש את העדר התנגדותנו להסכמה גורפת להעלאת מחירים. ההפך הוא הנכון. במצב שיצר המיזוג אותו אישרתם, ובהיות  2 הערוצים המסחריים אפיק פרסום מרכזי וייחודי, אנו למעשה קהל שבוי בידי הערוצים, ללא יכולת משא ומתן אמיתית. אין אנו טוענים חלילה לקרטליזציה של שוק הטלוויזיה המסחרית, אולם נוצר כאן דואופול חדש, המחייב אתכם שלא לעמוד מנגד אלא להתערב בנושא התערבות דחופה ומיידית".

זועמים וחריפים ככל שיהיו, לאיגוד השיווק הישראלי ולאיגוד הפרסום אין כלי עבודה פרקטיים בידיהם. הרגולציה של הממונה על ההגבלים העסקיים מונעת מהם כל אפשרות ואפילו ברמיזה למתווה מנחה בקרב חבריהם, שלא לדבר על קביעת מדיניות משותפת כלשהי שתפגע שתחרות ובשוק החופשי. שיגור המכתב לא אמור להדיר שינה מעיני קשת ורשת מבחינת אקט כלשהו מצד משרד התקשורת או הממונה.

"לנו על פי חוק אסור להתוות דרך לחברינו או שום דבר שיכול להתפרש כהגבל עסקי" אומרת לאייס תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי. לדבריה "העלאת המחירים נעשתה ממש כמו מחטף".

למרות ששר התקשורת או הממונה על ההגבלים העסקיים לא צפויה להתערב במחירי הפרסום בקשת ורשת, למפרסמים עדיין שמורה היכולת לעשות שריר ולהחליט להקטין את הפרסום בטלוויזיה וכך להבהיר לערוצים שהם לא עוברים על כך בשתיקה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפשר גם להוריד עמלות (|) הלקוח והצרכן לא ייפגעו (ל"ת)
    גלי 21/01/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תעברו לשילוט חוצות הרייטינג היחיד שרק עולה (ל"ת)
    גל 20/01/2019 13:07
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.