יגאל בראון ותלמה בירו
צילום: אבשלום ששוני

המפרסמים נגד העלאת מחירי הפרסום ברשת וקשת: "דואופול"

המפרסמים שזועמים על העלאת מחירי הפרסום בכ-15%, פנו לשר התקשורת ולממונה על ההגבלים: "אנו קהל שבוי; הצרכן הסופי ייפגע במחירי המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים"
משה בנימין | (2)

ימים בודדים לאחר המיזוג בין רשת לערוץ עשר ומעבר ל-2 ערוצים מסחריים ועל רקע עליית מחירי הפרסום ב-2 הערוצים בהיקף של כ-10%-15%, איגודי השיווק והפרסום נעמדים על הרגליים האחוריות ומנסים לבלום את המגמה. הבוקר (יום א') שיגרו האיגודים המייצגים את המפרסמים ואת משרדי הפרסום, מכתב לשר התקשורת, איוב קרא ולממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין במחאה על העלאת מחירי הפרסום באופן חד צדדי של שני הערוצים המסחריים.

במכתב לשר ולממונה כתבו אנשי האיגודים כי "בימים האחרונים, עם מיזוג הערוצים והופעתם של 2 ערוצים מרכזיים בשוק הטלוויזיה המסחרית, אנו עדים לתופעה מדאיגה ,ואנו קוראים לכם  לתת עליה את הדעת בהקדם האפשרי. מתברר ש-2 הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13  עשו שימוש נמהר במיזוג, והודיעו למשווקים ולפרסומאים, באופן חד צדדי וכמעט בו זמנית, על העלאת מחירים משמעותית של עשרות אחוזים במחירי הפרסום בטלוויזיה. מדובר בשיעור העלאה מופרז שאינו תואם את נתוני ותנאי השוק".

 

"העלאה זו מהווה פגיעה קשה בקרב החברות המשווקות והמפרסמות, ובמידה ולא תרוסן היא אף תגרום בהמשך לעלייה ביוקר המחיה במשק ולהרעת מצבו של הצרכן הסופי. עלויות הפרסום מהוות חלק אינטגרלי מעלויות המוצר, וכל עלייה בהוצאות הפרסום תגולגל מן הסתם למחיר המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים. אנו מודעים  למצבם הכספי הקשה של הערוצים אולם הדרך להתמודד עם הפסדים אינה רק באמצעות העלאת מחירים בשיעורים מפליגים שכאלה".

עוד כותבים האיגודים שבראשם עומדים תלמה בירו מטעם איגוד השיווק הישראלי ויגאל בראון מטעם איגוד הפרסום הישראלי, כי "המשווקים והמפרסמים בישראל לא התנגדו מעולם למיזוג בין ערוץ 10 לרשת ואולם אין לפרש את העדר התנגדותנו להסכמה גורפת להעלאת מחירים. ההפך הוא הנכון. במצב שיצר המיזוג אותו אישרתם, ובהיות  2 הערוצים המסחריים אפיק פרסום מרכזי וייחודי, אנו למעשה קהל שבוי בידי הערוצים, ללא יכולת משא ומתן אמיתית. אין אנו טוענים חלילה לקרטליזציה של שוק הטלוויזיה המסחרית, אולם נוצר כאן דואופול חדש, המחייב אתכם שלא לעמוד מנגד אלא להתערב בנושא התערבות דחופה ומיידית".

זועמים וחריפים ככל שיהיו, לאיגוד השיווק הישראלי ולאיגוד הפרסום אין כלי עבודה פרקטיים בידיהם. הרגולציה של הממונה על ההגבלים העסקיים מונעת מהם כל אפשרות ואפילו ברמיזה למתווה מנחה בקרב חבריהם, שלא לדבר על קביעת מדיניות משותפת כלשהי שתפגע שתחרות ובשוק החופשי. שיגור המכתב לא אמור להדיר שינה מעיני קשת ורשת מבחינת אקט כלשהו מצד משרד התקשורת או הממונה.

"לנו על פי חוק אסור להתוות דרך לחברינו או שום דבר שיכול להתפרש כהגבל עסקי" אומרת לאייס תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי. לדבריה "העלאת המחירים נעשתה ממש כמו מחטף".

למרות ששר התקשורת או הממונה על ההגבלים העסקיים לא צפויה להתערב במחירי הפרסום בקשת ורשת, למפרסמים עדיין שמורה היכולת לעשות שריר ולהחליט להקטין את הפרסום בטלוויזיה וכך להבהיר לערוצים שהם לא עוברים על כך בשתיקה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפשר גם להוריד עמלות (|) הלקוח והצרכן לא ייפגעו (ל"ת)
    גלי 21/01/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תעברו לשילוט חוצות הרייטינג היחיד שרק עולה (ל"ת)
    גל 20/01/2019 13:07
    הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.