הזדמנות השקעה? אלביט מערכות "חברה איכותית במחיר הנמוך מערכה"
ראשית אפתח בווידוי קטן: אלביט מערכות 2.51% היא מהחברות הבודדות אחריהן עקבתי וניתחתי שנים, אך לאורך שנים, לא החזקתי במניות החברה. אלביט מערכות הייתה בעינינו חברה מצוינת שמנוהלת לעילא, אלא שמעולם לא נסחרה במחיר הזדמנותי. המניה זחלה לה באופן קבוע, בטווח הגבוה של השווי הכלכלי. כך היה שנה אחרי שנה עד שלאחרונה קרו שני אירועים משמעותיים בו בעת. הראשון: המיזוג עם תע"ש, והשני: המפולת במחיר המניה במשבר הקורונה. שני האירועים הללו, מביאים לכך שבמבט לטווח הארוך, ניתן לרכוש, סופסוף, את מניותיה של אלביט מערכות במחיר הזדמנותי.
אלביט מערכות היא חברת התעשיות הביטחוניות המובילה בישראל וגם שחקנית לא קטנה בשוק העולמי. היא פועלת במספר מגזרים מהותיים: מערכות אוויריות למטוסים ומסוקים לרבות כתב"מים, מערכות יבשתיות לצבא היבשה, C4ISR (בתרגום מאנגלית: פיקוד, בקרה, תקשורת, סייבר, ריגול, מעקב וזיהוי) ומערכות אלקטרואופטיות. מה שמייחד את החברה זו היציבות, החברה צומחת באופן עקבי, הן באמצעות רכישות חכמות והן בצמיחה אורגנית לאורך שנים, תוך שמירה על רמת רווחיות גבוהה, מינוף נמוך וניהול אחראי.
בנובמבר 2018 הודיעה אלביט מערכות על רכישתה של התעשיה הצבאית (התע"ש) ממדינת ישראל בתמורה ל-495 מיליון דולר. במסגרת אותה עסקה, קיבלה על עצמה אלביט לפנות את התע"ש ממיקומה ההיסטורי בפאתי רמת השרון, בתמורה לפיצוי בסך 1.5 מיליארד שקל, אך מצד שני לקחה על עצמה אלביט את התחייבויות הפנסיה של עובדי התע"ש בשווי דומה.
באותה נקודת זמן, ניתן לראות שהמספרים שהציגה התע"ש בדו"חותיה מחווירים, בלשון המעטה, לעומת אלו של אלביט מערכות:
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה של אלביט הייתה אחת: למזג לתוכה את התע"ש, להגדיל משמעותית את היצע המוצרים שלה ואת המכירות, לפעול לאיחוד מטות ולסינרגיה תפעולית, ולהביא לכך שמיליארדי השקלים שתע"ש מוכרת בשנה, ייהנו משעורי הרווחיות המקובלים באלביט. רכישה נוספת בסמוך לאחר מכן הייתה של מערכות ראיית הלילה של האריס, שבמסגרת מיזוג האריס ו-L3 נאלצה הראשונה, למכור את פעילות ראיית הלילה שלה. כך הגיעה אלביט מערכות אל סוף 2019, עם שתי רכישות גדולות באמתחתה ואתגרים רבים במיזוג הפעילויות ויצירת הסינרגיה.
ואז הגיעה הקורונה
משבר הקורונה היכה בחברה בעיקר בתחום המערכות האוויריות, כאשר הפחתת התנועה האווירית העולמית, גרמה לעצירת הצמיחה במגזר זה. אך המכה האמיתית הייתה במחיר המנייה ששערה בתחילת השנה עמד על 541 שקל ואילו כיום נסחרת מניית אלביט מערכות ברמות שפל של 387 שקל בלבד, ירידה של קרוב ל-30% השנה.
נשאלת השאלה, האם הירידה במחיר המניה, מצביעה על כישלון בביצוע הרכישות, או שמדובר בהזדמנות? אם נבחן לעומק את המספרים ניתן לראות שאלביט מערכות צמחה בצורה משמעותית בשורת צבר ההזמנות והמכירות, אולם בשורת הרווח עדיין לא הצליחה לחזור לשעורי הרווחיות התפעולית שאליהן הייתה רגילה:
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
צבר ההזמנות של החברה בשנים האחרונות שיקף את מכירותיה הצפויות בשנתיים הבאות לאחר מכן. כך שאנו מצפים שביום שהעולם יחזור למצבו הנורמלי, יטפסו המכירות לכיוון 5.5 מיליארד דולר. שעור הרווחיות הנמוך כרגע ישתפר להערכתנו, שכן אנו נוטים חסד להנהלת החברה שהוכיחה במשך שנים שהיא מבינה את העסק בו היא פועלת.
החברה הודיעה מראש שהשנים 2020-21 יהיו שנים של התאמה והטמעה של הפעילות ועדות לכך ראינו בנובמבר האחרון, החברה הודיעה על מהלך של התייעלות הכולל איחוד של חטיבות זהות בתע"ש ובאלביט. נוסף על כך, אנו רואים בהסכמי השלום הרבים שחתמה לאחרונה ישראל, פוטנציאל רב לייצוא מערכות נשק בעיקר למדינות המפרץ. עסקאות ה-F-35 המדוברות בתקשורת מצביעות הלכה למעשה, שלנסיכויות המפרץ תיאבון גדול וממון רב לביצוע עסקאות נשק, כך שלאלביט מערכות יש ערוץ מכירה חדש ומשמעותי.
בשורה התחתונה
אלביט מערכות הגיעה למשבר הקורונה לאחר רכישות משמעותיות, שהיו אמורות להזניק אותה קדימה, אך בפועל קרה ההפך והמניה צללה בכ-30%. אנו מעריכים, שעם סיום סאגת הקורונה, נראה את ענף התעשיות הביטחוניות העולמי מתאושש. אלביט מערכות שחתמה לאחרונה על מספר עסקאות גדולות, ממוצבת כך שתוכל להוביל את ההתאוששות הענפית. בגזרת מחיר המניה. אנו מעריכים שנוצרה כאן הזדמנות לרכוש מניה של חברה איכותית, במחיר הנמוך מערכה הכלכלי, וזאת כפי שציינתי ברישא, קורה לראשונה מזה שנים.
קובי שגב, שותף מנהל אקורד בית השקעות
- 19.החיים זה קארמה 27/12/2020 14:51הגב לתגובה זותאבת הבצע מעוורת עיני צדיקים. להשקיע בחברה שמוצריה הורגים ילדים ונשים חפים מפשע, זה לדפוק את הקארמה שלך ואל תתפלאו אם יתרחשו פתאום אסונות.
- 18.דודדוד 26/12/2020 21:16הגב לתגובה זוזה לא סוד שהחברה חברה עולמית.מייצרת סוג של מוצרים מיוחדים.מרוויחה הרבה מאוד כסף.בסוף חייב לבוא לידי ביטוי גם במחיר המנייה.לדעתי חייבת להגיע לשער 50000 בקרוב.זו דעתי.לא המלצה
- 17.דני 23/12/2020 15:44הגב לתגובה זומה הקשר בין הקורונה למכירות מערכות נשק? מדוע שורת הרווח נמוכה כל כך?
- 16.המצב היום 22/12/2020 16:59הגב לתגובה זוהמשקיעים היום מחפשים להשקיע במניות חלום בתחום שנחשב אטרקטיבי, כשהרווחים והמכפיל לא נחשבים. מניות ערך כבדות לא ממש אטרקטיביות. זה המצב היום בבורסות בעולם. חבל שלא הבנתי את זה בזמן
- 15.מנשה 22/12/2020 15:18הגב לתגובה זועכשיו שמתי לב שאתה כותב פה כל שבוע, מעניין!
- 14.dw 22/12/2020 14:37הגב לתגובה זוגם לוקהיד מרטין (LMT) נסחרת כיום לפי מכפיל נמוך מבעבר. גם נורת'רופ (NOC) מצד שני ריית'און (RTX) עלתה.
- 13.dw 22/12/2020 14:21הגב לתגובה זוהאם לא סביר לצפות לירידה מסויימת בתקציבי הבטחון של מדינות בעולם בעשור הקרוב, אחרי שבשנת 2020 ביזבזו סכומי עתק על תגמולי קורונה? בכל המדינות, ובפרט ארה"ב, אירופה ודרום אמריקה, צפוי גרעון כבד ולכן ידרש קיצוץ. נראה שיחסית קל לקצץ ברכש צבאי חדש, אם אין מלחמות מיוחדות. זו תהיה לגבי כל הסקטור הבטחוני. לא אישי נגד אלביט מערכות דווקא.
- 12.עובד אלביט 22/12/2020 13:51הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק
- 11.סוחר 22/12/2020 13:47הגב לתגובה זוואני לא משקיע בה אני סוחר אותה על אחוזים בודדים עם סכום סבבה ממש סקאפים.היא אחת המניות המאכזבות ביותר.אפילו נק 42500 עושה לה חיים קשים וכל פעם היא חוטפת.מנייה עם ניהול כושל שפע של חוזים במאיה בערך 2 בשבוע ממוצע אבל כלום לא מזיז אותה זה פח אשפה וזה בעוד מספר מניות רב.השוק שלנו חולה ודוחה ומגעיל ביותר.
- dw 22/12/2020 16:33הגב לתגובה זואני לא מתרשם שהוא גרוע, כשמהלך בליעת תעש חיובי לטווח הארוך, אך עולה בירידה מסויימת במניה בטווח הקצר. השווה למשל למול מהלך טבע בולעת את אקטביס, אשר ריסק את מניית טבע. לא הייתי מתרשם מהדיווחים, כי זה מהלך עסקים רגיל. אתה לא רואה את טבע מדווחת על כל עיסקה ועיסקה שלה, נכון? כפי שרשמתי בתגובה אחרת - לאור גרעונות העתק, בכל מדינות המערב, אפשר לצפות ליד קפוצה יותר לפני שמבזבזים כסף על צעצועי מלחמה יקרים. לביידן יש מספיק צרות בבית. אפשר לראות ירידה במכפילים גם אצל עוד שחקנים בסקטור הבטחוני, ככה שזה לא אישי נגד אלביט דווקא.
- 10.פילפילון 22/12/2020 12:54הגב לתגובה זושער החוץ ירד השנה ב10 אחוז. המרווח של אלביט הוא נמוך מ5 אחוז. בזמן שהרוב המוחלט של ההכנסות שלה הוא במט"ח. לגבי הוצאות- ההוצאה הכי גדולה על עובדים היא בשקלים. בקרוב שפלים חדשים במנייה שכנראה לקראת סגירת המפעל עקב חוסר רווחיות במדינת ישראל. אני חושב שבקרוב הם יהיו חייבים להעביר את המפעלים לחול
- dw 22/12/2020 16:35הגב לתגובה זוהרווחיות של אלביט אולי תרד אבל לא יעבירו מפעלים אסטרטגיים מחוץ למדינה. אין חיה כזו. שכח מזה. וזה לפני שועדי העובדים ישרפו צמיגים בכניסה למפעל וישביתו הכל.
- 9.משקיע חדש 22/12/2020 12:44הגב לתגובה זומה אתה חושב על ארית תעשיות?
- 8.גק 22/12/2020 12:43הגב לתגובה זומוזר שעל פי הדוחות ואיכות החברה אלביט לא זכתה לעדנה מצד המשקעים שהעדיפו רווחים מהירים ומפוקפקים כמו סמים ובטקוין
- 7.ZOHAR1 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זושיתכן וימשיך להוריד את הריווחיות עד 5 אחוז ויוצר חוסר כדאיות ביצוא
- 6.מעניין ומדוייק (ל"ת)אורי 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זו
- 5.כל מה שאתה ממליץ - מצליח ! שאפו (ל"ת)ניסים 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זו
- המלצות בערבון מוגבל 27/12/2020 14:53הגב לתגובה זועדיין מדממים עם מימן ושלל ירקות
- דוד 22/12/2020 21:45הגב לתגובה זוסיגמא אינה יכולה להתגאות בתשואות גבוהות מול מרבית בתי ההשקעה והקרנות.מדובר בבית השקעות קטנטן וההמלצות שיגרתיות לחלוטין.
- 4.משה משה 22/12/2020 12:22הגב לתגובה זוכל פעם חברה אחרת מתחום אחר. תור מרתק
- 3.פח אשפה (ל"ת)זרזרוקה 22/12/2020 12:21הגב לתגובה זו
- 2.פשוט בושה ההפסדים של תע"ש, עדיף שהמדינה לא תנהל חברות (ל"ת)מושון 22/12/2020 12:20הגב לתגובה זו
- 1.מניה פחח (ל"ת)22/12/2020 12:15הגב לתגובה זו
- לפחות תפרט ותסביר למה מניית פח (ל"ת)אבי 24/12/2020 11:20הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7