הזדמנות השקעה? אלביט מערכות "חברה איכותית במחיר הנמוך מערכה"
ראשית אפתח בווידוי קטן: אלביט מערכות -1.51% היא מהחברות הבודדות אחריהן עקבתי וניתחתי שנים, אך לאורך שנים, לא החזקתי במניות החברה. אלביט מערכות הייתה בעינינו חברה מצוינת שמנוהלת לעילא, אלא שמעולם לא נסחרה במחיר הזדמנותי. המניה זחלה לה באופן קבוע, בטווח הגבוה של השווי הכלכלי. כך היה שנה אחרי שנה עד שלאחרונה קרו שני אירועים משמעותיים בו בעת. הראשון: המיזוג עם תע"ש, והשני: המפולת במחיר המניה במשבר הקורונה. שני האירועים הללו, מביאים לכך שבמבט לטווח הארוך, ניתן לרכוש, סופסוף, את מניותיה של אלביט מערכות במחיר הזדמנותי.
אלביט מערכות היא חברת התעשיות הביטחוניות המובילה בישראל וגם שחקנית לא קטנה בשוק העולמי. היא פועלת במספר מגזרים מהותיים: מערכות אוויריות למטוסים ומסוקים לרבות כתב"מים, מערכות יבשתיות לצבא היבשה, C4ISR (בתרגום מאנגלית: פיקוד, בקרה, תקשורת, סייבר, ריגול, מעקב וזיהוי) ומערכות אלקטרואופטיות. מה שמייחד את החברה זו היציבות, החברה צומחת באופן עקבי, הן באמצעות רכישות חכמות והן בצמיחה אורגנית לאורך שנים, תוך שמירה על רמת רווחיות גבוהה, מינוף נמוך וניהול אחראי.
בנובמבר 2018 הודיעה אלביט מערכות על רכישתה של התעשיה הצבאית (התע"ש) ממדינת ישראל בתמורה ל-495 מיליון דולר. במסגרת אותה עסקה, קיבלה על עצמה אלביט לפנות את התע"ש ממיקומה ההיסטורי בפאתי רמת השרון, בתמורה לפיצוי בסך 1.5 מיליארד שקל, אך מצד שני לקחה על עצמה אלביט את התחייבויות הפנסיה של עובדי התע"ש בשווי דומה.
באותה נקודת זמן, ניתן לראות שהמספרים שהציגה התע"ש בדו"חותיה מחווירים, בלשון המעטה, לעומת אלו של אלביט מערכות:
המטרה של אלביט הייתה אחת: למזג לתוכה את התע"ש, להגדיל משמעותית את היצע המוצרים שלה ואת המכירות, לפעול לאיחוד מטות ולסינרגיה תפעולית, ולהביא לכך שמיליארדי השקלים שתע"ש מוכרת בשנה, ייהנו משעורי הרווחיות המקובלים באלביט. רכישה נוספת בסמוך לאחר מכן הייתה של מערכות ראיית הלילה של האריס, שבמסגרת מיזוג האריס ו-L3 נאלצה הראשונה, למכור את פעילות ראיית הלילה שלה. כך הגיעה אלביט מערכות אל סוף 2019, עם שתי רכישות גדולות באמתחתה ואתגרים רבים במיזוג הפעילויות ויצירת הסינרגיה.
- רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
- כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז הגיעה הקורונה
משבר הקורונה היכה בחברה בעיקר בתחום המערכות האוויריות, כאשר הפחתת התנועה האווירית העולמית, גרמה לעצירת הצמיחה במגזר זה. אך המכה האמיתית הייתה במחיר המנייה ששערה בתחילת השנה עמד על 541 שקל ואילו כיום נסחרת מניית אלביט מערכות ברמות שפל של 387 שקל בלבד, ירידה של קרוב ל-30% השנה.
נשאלת השאלה, האם הירידה במחיר המניה, מצביעה על כישלון בביצוע הרכישות, או שמדובר בהזדמנות? אם נבחן לעומק את המספרים ניתן לראות שאלביט מערכות צמחה בצורה משמעותית בשורת צבר ההזמנות והמכירות, אולם בשורת הרווח עדיין לא הצליחה לחזור לשעורי הרווחיות התפעולית שאליהן הייתה רגילה:
צבר ההזמנות של החברה בשנים האחרונות שיקף את מכירותיה הצפויות בשנתיים הבאות לאחר מכן. כך שאנו מצפים שביום שהעולם יחזור למצבו הנורמלי, יטפסו המכירות לכיוון 5.5 מיליארד דולר. שעור הרווחיות הנמוך כרגע ישתפר להערכתנו, שכן אנו נוטים חסד להנהלת החברה שהוכיחה במשך שנים שהיא מבינה את העסק בו היא פועלת.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
החברה הודיעה מראש שהשנים 2020-21 יהיו שנים של התאמה והטמעה של הפעילות ועדות לכך ראינו בנובמבר האחרון, החברה הודיעה על מהלך של התייעלות הכולל איחוד של חטיבות זהות בתע"ש ובאלביט. נוסף על כך, אנו רואים בהסכמי השלום הרבים שחתמה לאחרונה ישראל, פוטנציאל רב לייצוא מערכות נשק בעיקר למדינות המפרץ. עסקאות ה-F-35 המדוברות בתקשורת מצביעות הלכה למעשה, שלנסיכויות המפרץ תיאבון גדול וממון רב לביצוע עסקאות נשק, כך שלאלביט מערכות יש ערוץ מכירה חדש ומשמעותי.
בשורה התחתונה
אלביט מערכות הגיעה למשבר הקורונה לאחר רכישות משמעותיות, שהיו אמורות להזניק אותה קדימה, אך בפועל קרה ההפך והמניה צללה בכ-30%. אנו מעריכים, שעם סיום סאגת הקורונה, נראה את ענף התעשיות הביטחוניות העולמי מתאושש. אלביט מערכות שחתמה לאחרונה על מספר עסקאות גדולות, ממוצבת כך שתוכל להוביל את ההתאוששות הענפית. בגזרת מחיר המניה. אנו מעריכים שנוצרה כאן הזדמנות לרכוש מניה של חברה איכותית, במחיר הנמוך מערכה הכלכלי, וזאת כפי שציינתי ברישא, קורה לראשונה מזה שנים.
קובי שגב, שותף מנהל אקורד בית השקעות
- 19.החיים זה קארמה 27/12/2020 14:51הגב לתגובה זותאבת הבצע מעוורת עיני צדיקים. להשקיע בחברה שמוצריה הורגים ילדים ונשים חפים מפשע, זה לדפוק את הקארמה שלך ואל תתפלאו אם יתרחשו פתאום אסונות.
- 18.דודדוד 26/12/2020 21:16הגב לתגובה זוזה לא סוד שהחברה חברה עולמית.מייצרת סוג של מוצרים מיוחדים.מרוויחה הרבה מאוד כסף.בסוף חייב לבוא לידי ביטוי גם במחיר המנייה.לדעתי חייבת להגיע לשער 50000 בקרוב.זו דעתי.לא המלצה
- 17.דני 23/12/2020 15:44הגב לתגובה זומה הקשר בין הקורונה למכירות מערכות נשק? מדוע שורת הרווח נמוכה כל כך?
- 16.המצב היום 22/12/2020 16:59הגב לתגובה זוהמשקיעים היום מחפשים להשקיע במניות חלום בתחום שנחשב אטרקטיבי, כשהרווחים והמכפיל לא נחשבים. מניות ערך כבדות לא ממש אטרקטיביות. זה המצב היום בבורסות בעולם. חבל שלא הבנתי את זה בזמן
- 15.מנשה 22/12/2020 15:18הגב לתגובה זועכשיו שמתי לב שאתה כותב פה כל שבוע, מעניין!
- 14.dw 22/12/2020 14:37הגב לתגובה זוגם לוקהיד מרטין (LMT) נסחרת כיום לפי מכפיל נמוך מבעבר. גם נורת'רופ (NOC) מצד שני ריית'און (RTX) עלתה.
- 13.dw 22/12/2020 14:21הגב לתגובה זוהאם לא סביר לצפות לירידה מסויימת בתקציבי הבטחון של מדינות בעולם בעשור הקרוב, אחרי שבשנת 2020 ביזבזו סכומי עתק על תגמולי קורונה? בכל המדינות, ובפרט ארה"ב, אירופה ודרום אמריקה, צפוי גרעון כבד ולכן ידרש קיצוץ. נראה שיחסית קל לקצץ ברכש צבאי חדש, אם אין מלחמות מיוחדות. זו תהיה לגבי כל הסקטור הבטחוני. לא אישי נגד אלביט מערכות דווקא.
- 12.עובד אלביט 22/12/2020 13:51הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק
- 11.סוחר 22/12/2020 13:47הגב לתגובה זוואני לא משקיע בה אני סוחר אותה על אחוזים בודדים עם סכום סבבה ממש סקאפים.היא אחת המניות המאכזבות ביותר.אפילו נק 42500 עושה לה חיים קשים וכל פעם היא חוטפת.מנייה עם ניהול כושל שפע של חוזים במאיה בערך 2 בשבוע ממוצע אבל כלום לא מזיז אותה זה פח אשפה וזה בעוד מספר מניות רב.השוק שלנו חולה ודוחה ומגעיל ביותר.
- dw 22/12/2020 16:33הגב לתגובה זואני לא מתרשם שהוא גרוע, כשמהלך בליעת תעש חיובי לטווח הארוך, אך עולה בירידה מסויימת במניה בטווח הקצר. השווה למשל למול מהלך טבע בולעת את אקטביס, אשר ריסק את מניית טבע. לא הייתי מתרשם מהדיווחים, כי זה מהלך עסקים רגיל. אתה לא רואה את טבע מדווחת על כל עיסקה ועיסקה שלה, נכון? כפי שרשמתי בתגובה אחרת - לאור גרעונות העתק, בכל מדינות המערב, אפשר לצפות ליד קפוצה יותר לפני שמבזבזים כסף על צעצועי מלחמה יקרים. לביידן יש מספיק צרות בבית. אפשר לראות ירידה במכפילים גם אצל עוד שחקנים בסקטור הבטחוני, ככה שזה לא אישי נגד אלביט דווקא.
- 10.פילפילון 22/12/2020 12:54הגב לתגובה זושער החוץ ירד השנה ב10 אחוז. המרווח של אלביט הוא נמוך מ5 אחוז. בזמן שהרוב המוחלט של ההכנסות שלה הוא במט"ח. לגבי הוצאות- ההוצאה הכי גדולה על עובדים היא בשקלים. בקרוב שפלים חדשים במנייה שכנראה לקראת סגירת המפעל עקב חוסר רווחיות במדינת ישראל. אני חושב שבקרוב הם יהיו חייבים להעביר את המפעלים לחול
- dw 22/12/2020 16:35הגב לתגובה זוהרווחיות של אלביט אולי תרד אבל לא יעבירו מפעלים אסטרטגיים מחוץ למדינה. אין חיה כזו. שכח מזה. וזה לפני שועדי העובדים ישרפו צמיגים בכניסה למפעל וישביתו הכל.
- 9.משקיע חדש 22/12/2020 12:44הגב לתגובה זומה אתה חושב על ארית תעשיות?
- 8.גק 22/12/2020 12:43הגב לתגובה זומוזר שעל פי הדוחות ואיכות החברה אלביט לא זכתה לעדנה מצד המשקעים שהעדיפו רווחים מהירים ומפוקפקים כמו סמים ובטקוין
- 7.ZOHAR1 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זושיתכן וימשיך להוריד את הריווחיות עד 5 אחוז ויוצר חוסר כדאיות ביצוא
- 6.מעניין ומדוייק (ל"ת)אורי 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זו
- 5.כל מה שאתה ממליץ - מצליח ! שאפו (ל"ת)ניסים 22/12/2020 12:25הגב לתגובה זו
- המלצות בערבון מוגבל 27/12/2020 14:53הגב לתגובה זועדיין מדממים עם מימן ושלל ירקות
- דוד 22/12/2020 21:45הגב לתגובה זוסיגמא אינה יכולה להתגאות בתשואות גבוהות מול מרבית בתי ההשקעה והקרנות.מדובר בבית השקעות קטנטן וההמלצות שיגרתיות לחלוטין.
- 4.משה משה 22/12/2020 12:22הגב לתגובה זוכל פעם חברה אחרת מתחום אחר. תור מרתק
- 3.פח אשפה (ל"ת)זרזרוקה 22/12/2020 12:21הגב לתגובה זו
- 2.פשוט בושה ההפסדים של תע"ש, עדיף שהמדינה לא תנהל חברות (ל"ת)מושון 22/12/2020 12:20הגב לתגובה זו
- 1.מניה פחח (ל"ת)22/12/2020 12:15הגב לתגובה זו
- לפחות תפרט ותסביר למה מניית פח (ל"ת)אבי 24/12/2020 11:20הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
