מכבי ת"א מודל 2015/16 היא המשקיע שלא הייתם רוצים להיות
מכבי תל אביב בכדורסל מזכירה העונה את המשקיע ה"פסיכולוגי" - זה שמנסה לתזמן את השוק, אך בפועל קונה ב"גבוה", מוכר ב"נמוך" ולא מבין למה הוא לא מצליח להרוויח. המשקיע הדמיוני שלנו, לא רק שלא פועל נכון, אלא בונה לעצמו תיק השקעות שלא תואם את הצרכים שלו ובעיקר את רמת הסיכון שמתאימה לו.
אחת הגישות הפורחות בשוק ההון, שתיק השקעות טוב הוא כזה שלא צריך לערוך בו שינויים תכופים, מאחר והוא נבנה תוך חשיבה ארוכת טווח - בניית התיק נעשית לצד ההכרה במגבלה האנושית שכרוכה בחוסר היכולת לדעת מה יקרה בטווח הקצר (או במילים אחרות - קשה מאוד לתזמן את השוק). מכבי תל אביב מודל 2015/16 מצליחה להציג משל מצוין שתורם להבנת העניין.
מכבי בנתה העונה סגל נוצץ, אבל לא מאוזן - הרבה ניירות ערך שיכולים להעניק תשואה גבוהה כמו פארמר ורוצ'סטי, שהבטיחו, על הנייר לפחות, חורף חם וארוך. בפועל, רמת הסיכון של תיק ההשקעות לא תאמה את הצרכים האמיתיים של הקבוצה - המחיר גבוה, התשואה נמוכה, ה"סטופ לוס" בוצע כשכבר היה מאוחר מדי וכל שינוי שבוצע בתיק ההשקעות רק דרדר את העגלה למקום נמוך יותר.
נביט לרגע אל אחד הסיפורים המייצגים את העניין - רכיב בינוני ב"תיק ההשקעות הצהוב", העונה לשם ארינזה אונווקו. הוא תרם תרומה סולידית וצנועה לביצועים של הקבוצה, הוחלף ב"נייר ערך" מסוכן שיכול אולי להיות גניבת העשור, אך יכול גם להפוך לפלופ שיכריז באופן רשמי על חוסר היכולת של הקבוצה להגיע לשלבי הסיום של היורוקאפ. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הרי שסימונס ייפרד מהקבוצה בעוד מספר ימים ויצטרף לרשימת ה"לשעברים" הארוכה של עונת 2015/2016.
- לאחר העלייה לשמינית הגמר, האם נבחרת ישראל מתומחרת ב-"דיסקאונט"?
- 18 מיליון דולר ל-3 שנים, ואסיליה מיצ’יץ’ חתם בהפועל ת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל למה בעצם הרכב נוצץ כמו זה שנבנה לא תואם את רמת הסיכון שיש להתאים לקבוצה כמו מכבי תל אביב? את התשובות קיבלנו במהלך העונה: ההוצאות הגבוהות בקיץ הקטינו את היכולת הכלכלית לתקן תוך כדי תנועה, במקביל לקבלת החלטות איטית מדי עבור מועדון שנדרש לשנות ולבצע התאמות (אני לא בא בטענות לגיא גודס, ולא חושב שהוא מקור הבעיה. אך יחד עם זאת קבלת החלטות מהירה יותר והחלפתו בשלב מוקדם יותר של העונה היו יכולים להשאיר את הקבוצה ביורוליג). כתוספת לכך גילינו ששחקנים כבר לא כל כך ששים ללבוש את הצבע הצהוב בישראל.
כאשר בונים הרכב מסוכן - כמו הרכב שאם יתחבר הוא יכול להטיס את המועדון ישירות אל הפיינל פור, אך במקביל יכול גם להפוך לפלופ שלא מסוגל לשמור אפילו על שחקנים מהדרג הבינוני בארץ, חייבים להיות מודעים ולהכין תכניות מגירה ומנגנונים שיישמו אותם במהירות.
מועדון עם מאפיינים כמו של מכבי תל אביב חייב לבנות לעצמו סגל מאוזן יותר, המבוסס על מספר הימורים נמוך יותר, שגם ההימורים עצמם צריכים להיות מושכלים יותר. כאן, נדמה שדווקא ההצלחה עם שחקנים כמו טייריס רייס, סופו, היקמן, סמית', הנדריקס ועוד, היא זו ששימשה כפרק המבוא לעונה הנוכחית. הימורים מוצלחים שהביאו את מכבי אל המקומות הגבוהים ביותר, שהסגל התבסס על יותר הימורים פחות מושכלים - האיזון הופר והתוצאה בהתאם. ועכשיו, בדיוק כמו בשוק ההון, האלמנט הפסיכולוגי הוא חלק מרכזי בכל מה שיקרה - התבוסה בחיפה תשב על הכתפיים של השחקנים לפחות עד סוף העונה ויהיה לה חלק בכל מקרה שיקרה עד סופה - לטוב ולרע.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
בשוק ההון, כמו בספורט, חשוב גם להביט מספיק זמן לאחור עת מנתחים את יכולות הניהול. צריך לזכור שמדובר במועדון עם מספר ההצלחות הגבוה בישראל ואולי אף בעולם, ואם ביצועי העבר מעידים במשהו על העתיד - ייתכן בהחלט ש-2015/16 היא רק עוד עונה בהיסטוריה הארוכה והמפוארת של מכבי תל אביב.
הכותב הוא מנהל שיווק בקסם מדדים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7