מכבי ת"א מודל 2015/16 היא המשקיע שלא הייתם רוצים להיות
מכבי תל אביב בכדורסל מזכירה העונה את המשקיע ה"פסיכולוגי" - זה שמנסה לתזמן את השוק, אך בפועל קונה ב"גבוה", מוכר ב"נמוך" ולא מבין למה הוא לא מצליח להרוויח. המשקיע הדמיוני שלנו, לא רק שלא פועל נכון, אלא בונה לעצמו תיק השקעות שלא תואם את הצרכים שלו ובעיקר את רמת הסיכון שמתאימה לו.
אחת הגישות הפורחות בשוק ההון, שתיק השקעות טוב הוא כזה שלא צריך לערוך בו שינויים תכופים, מאחר והוא נבנה תוך חשיבה ארוכת טווח - בניית התיק נעשית לצד ההכרה במגבלה האנושית שכרוכה בחוסר היכולת לדעת מה יקרה בטווח הקצר (או במילים אחרות - קשה מאוד לתזמן את השוק). מכבי תל אביב מודל 2015/16 מצליחה להציג משל מצוין שתורם להבנת העניין.
מכבי בנתה העונה סגל נוצץ, אבל לא מאוזן - הרבה ניירות ערך שיכולים להעניק תשואה גבוהה כמו פארמר ורוצ'סטי, שהבטיחו, על הנייר לפחות, חורף חם וארוך. בפועל, רמת הסיכון של תיק ההשקעות לא תאמה את הצרכים האמיתיים של הקבוצה - המחיר גבוה, התשואה נמוכה, ה"סטופ לוס" בוצע כשכבר היה מאוחר מדי וכל שינוי שבוצע בתיק ההשקעות רק דרדר את העגלה למקום נמוך יותר.
נביט לרגע אל אחד הסיפורים המייצגים את העניין - רכיב בינוני ב"תיק ההשקעות הצהוב", העונה לשם ארינזה אונווקו. הוא תרם תרומה סולידית וצנועה לביצועים של הקבוצה, הוחלף ב"נייר ערך" מסוכן שיכול אולי להיות גניבת העשור, אך יכול גם להפוך לפלופ שיכריז באופן רשמי על חוסר היכולת של הקבוצה להגיע לשלבי הסיום של היורוקאפ. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הרי שסימונס ייפרד מהקבוצה בעוד מספר ימים ויצטרף לרשימת ה"לשעברים" הארוכה של עונת 2015/2016.
- מהנדל"ן למגרש: דוניץ-אלעד ועופר השקעות בחסות על קבוצת הנשים של הפועל לב ירושלים
- לאחר העלייה לשמינית הגמר, האם נבחרת ישראל מתומחרת ב-"דיסקאונט"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל למה בעצם הרכב נוצץ כמו זה שנבנה לא תואם את רמת הסיכון שיש להתאים לקבוצה כמו מכבי תל אביב? את התשובות קיבלנו במהלך העונה: ההוצאות הגבוהות בקיץ הקטינו את היכולת הכלכלית לתקן תוך כדי תנועה, במקביל לקבלת החלטות איטית מדי עבור מועדון שנדרש לשנות ולבצע התאמות (אני לא בא בטענות לגיא גודס, ולא חושב שהוא מקור הבעיה. אך יחד עם זאת קבלת החלטות מהירה יותר והחלפתו בשלב מוקדם יותר של העונה היו יכולים להשאיר את הקבוצה ביורוליג). כתוספת לכך גילינו ששחקנים כבר לא כל כך ששים ללבוש את הצבע הצהוב בישראל.
כאשר בונים הרכב מסוכן - כמו הרכב שאם יתחבר הוא יכול להטיס את המועדון ישירות אל הפיינל פור, אך במקביל יכול גם להפוך לפלופ שלא מסוגל לשמור אפילו על שחקנים מהדרג הבינוני בארץ, חייבים להיות מודעים ולהכין תכניות מגירה ומנגנונים שיישמו אותם במהירות.
מועדון עם מאפיינים כמו של מכבי תל אביב חייב לבנות לעצמו סגל מאוזן יותר, המבוסס על מספר הימורים נמוך יותר, שגם ההימורים עצמם צריכים להיות מושכלים יותר. כאן, נדמה שדווקא ההצלחה עם שחקנים כמו טייריס רייס, סופו, היקמן, סמית', הנדריקס ועוד, היא זו ששימשה כפרק המבוא לעונה הנוכחית. הימורים מוצלחים שהביאו את מכבי אל המקומות הגבוהים ביותר, שהסגל התבסס על יותר הימורים פחות מושכלים - האיזון הופר והתוצאה בהתאם. ועכשיו, בדיוק כמו בשוק ההון, האלמנט הפסיכולוגי הוא חלק מרכזי בכל מה שיקרה - התבוסה בחיפה תשב על הכתפיים של השחקנים לפחות עד סוף העונה ויהיה לה חלק בכל מקרה שיקרה עד סופה - לטוב ולרע.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
בשוק ההון, כמו בספורט, חשוב גם להביט מספיק זמן לאחור עת מנתחים את יכולות הניהול. צריך לזכור שמדובר במועדון עם מספר ההצלחות הגבוה בישראל ואולי אף בעולם, ואם ביצועי העבר מעידים במשהו על העתיד - ייתכן בהחלט ש-2015/16 היא רק עוד עונה בהיסטוריה הארוכה והמפוארת של מכבי תל אביב.
הכותב הוא מנהל שיווק בקסם מדדים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
