ריבאונד במניות הבנקים האזוריים - האם זה אמיתי?
מניית PacWest מזנקת אחרי הקריסה אתמול והיא לא לבד. אחרי שהבנקים האזוריים נפלו אתמול על רקע החשש שהבנק PacWest מצטרף לרשימת הבנקים האזוריים הקורסים, מניותיהן מתקנות היום בשיעור חד. האם זה אמיתי? המאזנים של הבנקים מלאים בנכסים שלא שווים את הסכום בספרים, המודל העסקי של הבנקים האזוריים לא עובד בתקופות שבהן הציבור בפניקה ובמקביל התשואה הגבוהה הניתנת על הפיקדונות, לא משאירה רווחיות סבירה. זה משבר מתמשך, אבל הרגוטור והפד' מספקים תמיכה אדירה בבנקאות האזורית כדי למנוע קריסה.
PACWEST BANCORP
WESTERN ALLIANCE BANCORP
VALLEY NATIONAL BANCORP
FIRST HORIZON NATIONAL
החשש הגדול במערכת הבנקאית האזורית הוא מבריחה של המפקידים - מה שנקרא: הריצה אל הבנק. על רקע זה, אתמול היתה צניחה של עד 50% במניות האמורות. נזכיר כי מניות הבנקים האזוריים מסוכנות ופגיעות יותר ממניות הבנקים הגדולים בארה"ב מכיוון שהרגולטור האמריקאי מקנה הגנה על פיקדונות בבנקים הגדולים ולא האזוריים.
החיסרון הזה מתבטא בפיקדונות בתשואה גבוה יותר בנקים אזוריים, מה שמוביל לירידה במרווחים. בנקים מרוויחים מהפער בין הריבית על ההלוואות שהם מספקים לתשואה על הפיקדונות שהם נותנים כשהתשואה על הפיקדונות גבוהה, המרווחים יורדים. בפועל, הם אפילו אפסיים וכל זה בשעה שלבנקים יש הפסדי עתק באגרות החוב שבמאזן. כאשר הריבית עולה - שער האג"ח יורד. הבנקים לא רושמים את ההפסדים האלו באופן מלא בדוחות וכך נוצר פער ענק בין הרשום בספרים לשווי האמיתי. מדובר על 2.2 טריליון דולר של הפסדים שלא רשומים בספרים בהיבט מערכתי וסכומים משמעותיים כמעט לכל בנק ובנק.
אחרי הקריסה של SVB וריפבליק בנק, קיים חשש גדול שבנקים נוספים יקרסו. אבל זו מטוטלת - יום-יומיים של דיכאון גדול ויום של אופטימיות. כך או מאחרת, החולשה של הבנקים האזוריים לא הדביקה עדיין את הבנקים הגדולים שכאמור נהנים מהגנה של הרגולטור על כספי הפיקדונות של הציבור.
- חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי
- מי יציל את העו"ש שלכם ומה הריבית שתקבלו על היתרה בחשבון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה אם הבנקים הגדולים יצליחו להתחמק? יש הלוואות בינבנקאיות בין הגדולים לבנקים הקטנים ומדובר בקשרים עסקיים רבים שנשענים אחד על השני. עד כה זה לא הגיע לבנקים בעיקר מכיוון שהרגולטורים מיהרו לפתור את הבעיה וגרמו לבנקים הגדולים לרכוש את האזוריים וכן הבטיחו תמיכה של עשרות מיליארדי דולרים לבעלי החשבונות כדי שלא יברחו מהבנק (דבר שהוא למעשה הסכנה הגדולה ביותר לבנקים).
ועדיין - בהינתן התלות ההדדית במערכת הבנקאית בארה"ב וקשרי הגומלין בין הבנקים הגדולים לאזוריים ובהינתן המאזנים האיומים של כל מערכת הבנקאות לרבות הבנקים הגדולים שמלאים בנכסים רעילים ששווים האמיתי נמוך דרמטית מהשווי בספרים, הסיכון במערכת הבנקאית עלה מדרגה בחודשים האחרונים.
"אין ספק שזו תקופה עצבנית עבור השווקים בזמן שאנו מחכים לסדרת ההחלטות הבאה במשבר הבנקאות האזורי בארה"ב", אומר אנליסט דויטשה בנק, ג'ים ריד, "הדבר המפחיד הוא שההתקפות על מניות הבנקים נראות יותר ויותר ספקולטיביות, אבל הסיכון הופך למוחשי".
- חדשות רעות לאנפייז - האם אלו חדשות טובות לסולאראדג'?
- זינקה 9,000% ב-3 שנים - האם הדוח הקרוב יעמוד בציפיות הגבוהות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
אחרי שג'יי פי מורגן רכש את נכסי פירסט ריפבליק בנק, אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי מערכת הבנקאות "תקינה וגמישה". זה היה ממש לפני מספר ימים, אבל מעניין אם הוא היה אומר את אותו המשפט היום.
על כל פנים, הירידות המהירות במניות הובילו לחשד שמדובר בפעילות לא חוקית של סוחרים. איגוד הבנקאים האמריקאי ביקש מהרגולטורים בארה"ב לנקוט בפעולה כדי להפסיק "מניפולציות בשוק ושיטות מכר פוגעניות אחרות".
- 1.האמיתי 06/05/2023 09:45הגב לתגובה זואמריקה מזמן פשטה את הרגל המלך הוא עירום ואף אחד לא מעיז לצייץ הפד מווסת את השוק איך שהואהרוצה בועההההה עניין של שבועות שיגיע יום שני השחור כמו ב1987 ואפילו הרבה יותר גרוע
- דני 06/05/2023 17:43הגב לתגובה זוימים
- משקיע 06/05/2023 16:34הגב לתגובה זוכל מי שניסה הפסיד והפסיד בגדול.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
ענקית התעופה האמריקאית דיווחה על הפסד רבעוני של 7.14 דולר למניה למרות עלייה של 30% בהכנסות ל-23.3 מיליארד דולר; ההפסדים נובעים מחיוב חריג של 4.9 מיליארד דולר בתוכנית המטוס 777X, שתתעכב עד 2027
חברת בואינג The Boeing Co -3.36% פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד של 7.14 דולר למניה על רקע עיכובים חוזרים והפסדים בתוכנית הדגל של המטוס רחב-הגוף 777X. הכנסות הסתכמו ב-23.3 מיליארד דולר ופספסו את התחזיות, שעמדו על 22.6 מיליארד דולר. למרות הנתונים החלשים, מניית בואינג עלתה קלות במהלך המסחר המוקדם, אם כי תיקנה לירידות לאחר מכן. הסיבה לעלייה היתה התמקדמות המשקיעים בעלייה בהיקף המסירות ובהתייצבות בייצור מטוסי הנוסעים המסחריים.
על פי החברה, ההפסדים הושפעו בעיקר מחיוב חד פעמי של 4.9 מיליארד דולר הקשור לתוכנית ה-777X, שגם הוא היה גבוה מתחזיות האנליסטים. המטוס, שההכרזה הרשמית עליו הגיע כבר ב-2013, סובל מסדרה ארוכה של עיכובים בתהליך האישור הרגולטורי, שעלולים
לדחות את מועד המסירות המסחריות שלו לשנת 2027.
עלייה חדה בהכנסות אך גם בהפסדים
ההכנסות של בואינג עלו בכ-30% בהשוואה לשנה שעברה, בזכות גידול ניכר במסירות המטוסים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, סיפקה החברה 440 מטוסים מסחריים וקיבלה 821 הזמנות חדשות. ברבעון השלישי לבדו נמסרו 160 מטוסים, לעומת 116 בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, הרווחיות נפגעה משורה של גורמים: עלויות נוספות הקשורות לפיתוח ה-777X, ירידה בתשלומי מקדמה מלקוחות עקב דחיית המסירות, והמשך פיקוח הדוק מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA) בעקבות פרשת 737 MAX. בואינג ציינה בהודעתה כי ייצור מטוסי ה-737 MAX התייצב בקצב של 38 יחידות בחודש, ובאוקטובר סיכמה עם ה-FAA על העלאת הקצב ל-42 מטוסים בחודש. צבר ההזמנות הכולל של החברה צמח ל-636 מיליארד דולר, וכולל יותר מ־5,900 מטוסים מסחריים. רק לפני כחודש, לאחר פגישת טראמפ וארדואן, הודיעה טורקיש איירליינס כי חתמה על עסקת ענק לרכישת 225 מטוסים מבואינג
עיכובים שממשיכים לעלות ביוקר
תוכנית ה-777X, שטיסת הבכורה שלה התקיימה ב-2020, נחשבת לפרויקט היוקרתי של בואינג בעשור האחרון, אך גם לאחד
היקרים והמאתגרים ביותר. המטוס, המסוגל לשאת מעל 400 נוסעים, נועד להתחרות ישירות בדגם A350 של איירבוס. מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, הזהיר כבר בחודש ספטמבר כי תהליך האישור “נמשך יותר מהצפוי” וגורם לעלויות נוספות. לפי ההערכות, החברה ספגה הפסדים מצטברים של למעלה
מ-10 מיליארד דולר במהלך שנות הפיתוח האחרונות. “העיכוב מביא לעלויות נוספות ולחוסר בתשלומי לקוחות לפני המסירה,” כתב האנליסט רוב סטאלרד מחברת Vertical Research . “לכן גובה החיוב הנוכחי, שנע בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר, אינו מפתיע את השוק.”
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות ההפסדים, המניה נותרה יציבה ואף רשמה עלייה קלה. מתחילת השנה עלתה מניית בואינג בכ־25%, לעומת עליות של 15% במדד S&P500 ו־11% במדד הדאו ג'ונס. המשקיעים רואים בסימנים לשיפור תפעולי ובגידול בהכנסות עדות להתאוששות מתמשכת, גם אם הדרך לרווחיות עוד ארוכה. בואינג מציינת כי תמשיך להשקיע בשיפור איכות הייצור, בתיאום עם הרגולטורים ובתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם. החברה הדגישה כי "האתגרים ב-777X אינם משנים את מחויבותנו לבטיחות, לחדשנות ולביצוע ארוך טווח".
