מניית לומינאר נחתכה ב-40% בחודש – האם היא הזדמנות?
בתחילת נובמבר התמזגה חברת לומינאר (LAZR) עם ה-SPAC גורס מטרופולוס. כמו כל חברות ה-SPAC מנייתה החלה ב-10 דולר למניה ובסוף החודש הקודם כבר הגיעה ל-34 דולר למניה. ב-8 בפברואר הגיעה לשיאה עם 37.7 דולר למניה, אך מאז תחילת הירידות התרסקה. מה זה התרסקה? צלילה של 40% ל-22.9 דולר למניה. אז אחרי שכבר היתה בשווי של למעלה מ-12 מיליארד, היא ירדה ל-7.4 מיליארד דולר.
החברה נחשבת לאחת מהמובילות בשוק הלידאר (Lidar), או רדאר אור, שפועל על פי אותו עיקרון של רדאר מסורתי רק הרבה יותר מתקדם. מדובר ברדאר מבוסס לייזרים, שנחשבים למהירים ומדויקים מהרדארים הקלאסיים הקיימים בשוק. הלידאר מאפשר לייצר תמונת תלת ממד באיכות גבוהה מאוד. לטכנולוגיה יישומים רבים, מרחפנים, דרך רובוטים אוטונומיים, מיפוי בתלת ממד ועוד ועוד.
זו גם נחשבת לאחת מהטכנולוגיות ההיקפיות המרכזיות של שוק הרכבים במאה הנוכחית, שתעניק לרכבים אוטונומיים יכולת נוספת לקראת אוטונומיות אמיתית. בכלל, תחום ה-ADAS, או מערכות סיוע מתקדמות לנהגים, מוערך שיגיע להיקף שוק עולמי של 150 מיליארד דולר עד סוף העשור הנוכחי.
אמנם כל סקטור הטכנולוגיה דימם בשבועות האחרונים, אבל לומינאר חטפה קצת יותר מהרוב. "זו נפילה חזקה לחברה עם יסודות כל כך בריאים", כתב האנליסט לוק לנגו. "בסוף, הירידה הזו תהפוך לקניה מצוינת, מאחר ולהערכתי המניה תכפיל את שוויה מהר מאוד, כי מדובר בחברה שתשנה את העולם ולפי המספרים שלי המניה צריכה לעמוד על מחיר של 50 דולר", המשיך.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי לנגו, לטכנולוגיה של החברה יש כמה יתרונות מובהקים על מתחרותיה בתחום, בהן ממציאת הטכנולוגיה וולודיין (VLDR) וולאו (VLEEY) הצרפתית. לנגו אומר כי ללידאר של לומינאר יש טווח של 250 מטר לעומת 150 מטר או פחות אצל המתחרים. למערכת יש את מערכת הרזולציה האיכותית ביותר עם 300 פיקסלים לעומת 100 פיקסלים אצל המתחרים.
עוד הוא אומר כי ללידאר של לומינאר יש את היכולת הגבוהה ביותר להתמודד עם מזג האוויר, כשבנוסף בחברה אומרים כי אין הפרעה של אור השמש כמו אצל המתחרות. אבל כנראה הדבר החשוב ביותר בחברה היא היכולת של החברה לייצר את המערכת בפחות מ-1,000 דולר, משהו שמתחרותיה טרם הצליחו.
- 4.איל 09/03/2021 00:00הגב לתגובה זוארוכה הדרך למטה עדיין
- 3.ב...בו...בוע....בועה בוול סטריט, תברחו (ל"ת)יריב 08/03/2021 23:48הגב לתגובה זו
- 2.כנראה שהיא תתיישר למחיר המיזוג לפני התיקון (ל"ת)08/03/2021 21:02הגב לתגובה זו
- לת 19/04/2021 19:36הגב לתגובה זוהאם הערכתך על סמך ניסיון ?
- 1.הזמדנות להפסיד עוד 40% - מי שלא הספיק להפסיד עדיין (ל"ת)שמוליק 08/03/2021 17:09הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
