"זו וול סטריט, טמבל"
מאז כניסתו לתפקיד ב-2016, אחד הדברים הבולטים אצל הנשיא טראמפ הוא ההתייחסות שלו להתנהלות המדדים המובילים בוול סטריט, כאשר נראה לפעמים כי הוא מודד את הצלחתו בתפקיד בהתאם להתנהגות השווקים. טראמפ הבין כבר מההתחלה כי לפד' יש תפקיד קריטי בהתנהלות השווקים לכן הוא דואג באופן כמעט יומי לתקוף את מדיניות הפד', כאשר הוא דורש עוד תמריצים לשווקים.
ההתנהלות שאפיינה את הנשיא נמשכת גם היום. בתחילת המסחר צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו כי "שוקי המניות בשיא. ברכות. בזבזו את הכסף שלכם בחוכמה. שמרו על ארה"ב נהדרת".
זמן קצר לאחר מכן, המדדים בוול סטריט מחקו חלק מהירידות ברקע לדיווח על נתוני ההזמנות של ענקית התעופה האמריקנית בואינג בחודש ינואר האחרון. במקביל, יו"ר הפד' ג'רום פאואל מסר את עדותו החצי שנתית בפני הקונגרס האמריקני. טראמפ ניצל את התיקון הקל בשווקים לתקוף שוב את מדיניותו של פאואל וצייץ כי "כשג'רום פאוול החל את עדותו היום, הדאו עלה ב-125 נק' והיה לקראת עלייה נוספת. במקביל לעדותו, הדאו החל לרדת ועבר לירידה של 15 נק'. גרמניה ומדינות אחרות משלמות ריבית שלילית על ההלוואות שלהן. אנחנו יותר טובים, אבל ריבית הפד' גבוהה מדי, הדולר פוגע בייצוא".
הציוץ הנוסף של טראמפ: הנשיא הפך לסוחר יומי?
לאחר מכן, וברקע לנתוני תעסוקה חלשים מאוד שהצביעו על ירידה חדה במספר המשרות הפתוחות בארה"ב (לכתבה המלאה). הנשיא דאג להרגיע וצייץ כי "הכלכלה בארה"ב היא הטובה ביותר בכל הזמנים".
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשאלת השאלה מדוע טראמפ מייחס להתנהלות בוול סטריט חשיבות כה גדולה? תשובה לכך ניתן למצוא בגרף הבא של גוף המחקר Bianco Research. באופן די מפתיע, הסקרים מצביעים על קשר ישיר בין הביצועים של מדד ה-S&P500 לבין הסיכויים לבחירה נוספת של הנשיא בבחירות בנובמבר הקרוב.
הסיבה האמיתית לרצון של טראמפ לשוק עולה?
נזכיר בהקשר זה, כי לממשל האמריקני יש יכולת להקפיץ עוד את השווקים לקראת הבחירות. קופת האוצר האמריקני עומדת היום על רמה של 400 מיליארד דולר. הממשל יכול לבצע את המהלך שביצע בתחילת 2019, כאשר הוריד את כמות המזומנים שברשותו לרמה של 100 מיליארד דולר. האפקט עבור השווקים דומה מאוד לתוכנית רכישות מצד הפד' (לכתבה המלאה).
- 10.ספתוש 16/02/2020 04:16הגב לתגובה זובס"ד שער רומי זה שער הבורסה,ותהיה הצפה של מניות,השאלה מה זה אומר
- 9.א.א 15/02/2020 15:28הגב לתגובה זוהכתב עמית נועם טל מביא עידכונים מהירים ואמינים,בנוסף אני חושב שתפקידו להעלות את השאלות..הסקירות שלו מקיפות בכל תחומי ההשפעה וההשלכות הכלכליות לשווקים ואני נעזר בו לא מעט.. תודה עמית יישר כוח
- 8.טראמף טוב לשמלאנים 13/02/2020 03:31הגב לתגובה זואיפה טראמף ואיפה הנוכל השקרן שלנו המואשם בשוחד. טראמף לא סופר את ביבי למרות הנסיונות של הבלופר מבלפור כאילו טראמף סופר אותו. טראמף סופר רק את עצמו והאינטרס האמריקאי
- 7.כל הכבוד לטראמפ 12/02/2020 07:35הגב לתגובה זולא צייץ ולא אמר כלום והבורסה התרסקה לגמריי רק כשהכל נגמר מר כלכלה התעורר ואמר שמצבנו ממש טוב והמשבר לא פגע בישראל אבל הבורסה התרסקה פלאים . רק בישראל הפוליטיקאים מתערבים בכלכלה וכל הזמן נגד . גם את תנובה פחדו למכר ועוד בטענה שהסינים יגנבו מידע כאילו מדובר בסודות האטום מינימום. את כיל סירבו למכור ורק משום מה הגז מעניין את ביבי אחרי שדיללו וגנבו למשקיעים את כספם. והטילו מס גבוה על דיבדנדים ממניות הגז כך שכל מסכן חייב להגיש דוח ולקבל החזר כמה שקלים או לשלם יותר. אין מה להשוות בין טראמפ שלפחות מתעניין בנעשה לבין מר כלכלה שמתעניין רק בעצמו
- 6.דוד 12/02/2020 04:23הגב לתגובה זוהגירעון גדל והחוב הלאומי תופח.
- 5.zamirco 11/02/2020 22:32הגב לתגובה זופרופסור שטיפל בסרס , אומר שזה קצה הקרחון .....ועלול להדביק 60% מאוכלוסיית העולם https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=6c_SRviE1sg
- אז אפשר לעשות מהפניקה והבורות יופי של כסף. (ל"ת)אל גור 12/02/2020 09:52הגב לתגובה זו
- מי כמוך יודע?! (ל"ת)יוני 14/02/2020 05:06
- לא נאמר 60 אחוז (ל"ת)איפה ? באיזו דקה ? 12/02/2020 08:32הגב לתגובה זו
- נאמר בברור - זה ממש בהתחלה - דקה בערך מההתחלה (ל"ת)דן 12/02/2020 09:24
- 4.אלון 11/02/2020 22:09הגב לתגובה זולמה כל כך כואב לכם שהבורסות עולות? למה רוב הכתבות שלכם מייחלות לנפילות? יש לכם כתב שלמעלה משנה מסביר בפלפולי ריביות ועקומות למה השווקים צריכים לרדת ואז כשהם עולים, פתאום הכל בגלל "הזרמת כספים לשוק". מה עם כל הפרמטרים המצויינים של כלכלת ארה"ב וישראל?? אין שום משקל לזה??
- יכאב יותר כשאנשים יפסידו את כל כספם (ל"ת)אופטימי 12/02/2020 06:04הגב לתגובה זו
- 3.יוסי 11/02/2020 22:07הגב לתגובה זוהניקיי עמד על 39,000 בדצמבר 89. 30 שנה אחרי הוא ב 23000. הנאסדק באותו הכיוון. תזכרו את טרמפולינה טוב טוב.
- אופטימי 12/02/2020 06:05הגב לתגובה זואבל, הבורסה תמיד עולה ואני "משקיע" לטווח ארוך)))
- 2.ג'ון 11/02/2020 21:14הגב לתגובה זוכתב מביך עם כותרת מטעה בסטייל אדם שיף עם המצאות התמלילים שלו. טראמפ סוחר יומי? נראה כאילו הכתבים שלכם על גלולות הזיה. כל כך כואב לכם שכל נבואות השקר שלכם על קריסות שווקים נכשלו כבר כמעט 4 שנים ברצף...מה לעשות שבחרתם בצד הלא נכון ובגלל זה אתם לא מפסיקים לטעות. אתר כושל עם כתבים כושלים
- 1.חבל שנשיא כה טוב ליהודים חסר לו הרבה ברגים (ל"ת)שלמה 11/02/2020 21:11הגב לתגובה זו
- םוצי 11/02/2020 22:43הגב לתגובה זושטפו לך את המוח בוקר עד ערב. הוא חכם מאד ומתוכנן
- יניב67 12/02/2020 07:19בגלל זה הוא נפטר פקידים שהוא מינה על ימין ועל שמאל. מופת לתכנון וניהול אבל למה אני מתאמץ בכלל אני קורא את התגובות שלכם (על כבשים, פייק ניוז ויכולות התיכון המופלאות של טראמפ) ופתאום נזכר שאף אחד לא רואה את הגיבנת של עצמו.
- יוסי 11/02/2020 21:35הגב לתגובה זושאל את עצמך, האם הגישה של התקשורת הייתה שלילית כלפיו אם הוא היה שונא את המדינה היהודית? האם ברק אובמה, היה אהוד התקשורת או לא? עכשיו: אני מניח שאתה יותר חכם ממנו, לאור תגובתך. אשמח לדעת מהן הצלחותיך, ביחס לאותו נשיא "שחסרים לו ברגים"!
- שלמה 11/02/2020 22:46אבל חוץ מזה אני מאד מרוצה ממנו בענין של העם היהודי והדת
- חבל שאתה כבשה שמאמינה לכל מה שהפייק ניוז דוחפים לך (ל"ת)דן 11/02/2020 21:34הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
