משקיעים עובדים AI
משקיעים עובדים AI
המניות הבולטות

מובילאיי עולה; IBM וטסלה צונחות - ומה קורה בחוזים העתידיים?

טראמפ רוצה מחשב קוונטי ומקפיץ את הסקטור - מאסק לא עמד בציפיות של וול סטריט וטסלה מאבדת גובה; אחרי ירידות רוחביות אתמול השוק בדריכות וממתין ל-CPI שיתפרסם מחר  

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה

עונת הדוחות התחילה טוב אבל מתחילים לשמוע חריקות. הדוחות של הבנקים בהכללה היו מצויינים אבל השבוע הפוקוס עובר לענפים ריאלים וגם טכנולוגיים והתוצאות של החברות מנדנדות את וול סטריט. בינתיים החוזים מספרים לנו על פתיחה שתהיה יציבה או לפחות בטווח שערי הפתיחה -  החוזים על הדאו, ה-S&P 500 והנאסד"ק נעים סביב האפס. זה עוד יום של דוחות, עוד יום שבו נצטרך לפענח את טראמפ וסימנים ראשונים שהראלי הארוך וההיסטורי מתחיל להתעייף. זה מגיע אחרי יום של ירידות אתמול. אתמול היה יום כואב למשקיעים - שלושת המדדים העיקריים סיימו את יום המסחר בירידות שערים, הנאסד״ק איבד כמעט 1%, הדאו 0.7% וה-S&P ירד ב-0.5%. מדד הפחד קפץ ב-4%. ירידות חדות נרשמו גם בקריפטו, כשהביטקוין איבד כמעט 4% והאיתריום ביותר מ-5%. הזהב עלה ב-0.3% והכסף עם 1.4%. נטפליקס צנחה אתמול ב-10%.

נראה שהשוק מנסה למצוא כיוון חדש בין תוצאות מעורבות של ענקיות הטכנולוגיה לבין סערה שמגיעה ממקום בלתי צפוי - המחשוב הקוונטי. טראמפ רוצה קוונטים. הוא רוצה שארצות הברית תוביל את מה שכבר נראה כמו המהפכה הטכנולוגית הבאה, אולי הגדולה מאז המחשב האישי. לפי דיווחים, הבית הלבן שוקל להזרים כספים ישירות לחברות קוונטום נבחרות - לא כמענק, אלא כמשקיע אמיתי, עם אחזקה רשמית במניות. הרעיון של טראמפ זה במקום לעמוד בצד ולחכות שסין תוביל הממשל האמריקאי יהיה חלק פעיל במרוץ למחשב העל הבא. רק שהשאלה הגדולה היא אם בכלל יש על מה להשקיע - האלכימאים החדשים: טראמפ רוצה מחשב קוונטי - לא משנה המחיר

הטכנולוגיה הזאת עדיין רחוקה מאוד מיישום מסחרי. כל אחת מהחברות הבולטות בתחום - איון-קיו (IONQ), ריגטי קומפיוטינג (RGTI) ודי-ווייב קוונטום (QBTS) - שורפת מאות מיליוני דולרים בשנה על מו"פ, כשאין להן עדיין מוצר אמיתי שניתן לשווק. איון-קיו הפסידה בשנה שעברה כ-170 מיליון דולר על הכנסות של 50 מיליון בלבד, ריגטי איבדה מעל 200 מיליון דולר על 11 מיליון הכנסות, ודי-ווייב הפסידה 167 מיליון על מחזור של 22 מיליון. אף אחת מהן לא קרובה לרווחיות, אבל זה לא מפריע למשקיעים לחלום. מדובר בחברות שמונעות על תקווה - ובשוק שמחפש את ה-AI הבא, זה מספיק כדי להצית גל קניות.

בכל זאת המעורבות של טראמפ, היא נקודת מפנה - זה יתן לחברות חמצן שיכול לאפשר להן לשרוד את המירוץ, אבל מצד שני, להכניס עוד דלק לבועה שכבר מנפחת ציפיות. ואם הזכרנו בועות - טראמפ הוא מפריח הבלונים הגדול של כל הזמנים, הוא יודע לשחק בוול סטריט והרגשנו את זה הכי טוב בשנה האחרונה.

מניות חברות הקוונטים מזנקות דו ספרתית למרות שבמשרד המסחר מצננים את ההתלהבות ומכחישים שיש מגעים כלשהם עם החברות, אבל בשוק פחות חשוב מה נכון ומה לא - חשוב מה יכול להיות. וכשהנשיא מדבר על קוונטים, המשקיעים רצים לקנות.


אבל השוק היום הוא בכלל לא רק קוונטים, טסלה תופסת את הבמה, IBM, ועוד ועוד שמדווחות - השוק מעכל ופוסק גורלות:


מובילאייMobileye 0.24%   פרסמה את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה עמד על 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך גידול בפרויקטי מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר בשל עליה בכמויות בסין שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ - מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה

אינטל Intel Corp 2.39%   תפרסם הערב אחרי הנעילה את תוצאותיה לרבעון השלישי ותחשוף האם אסטרטגיית ההבראה שמוביל המנכ"ל החדש ליפ-בו טאן מתחילה לשאת פרי, לאחר שנים של ניהול כושל וירידה במעמדה של יצרנית השבבים הוותיקה. במובנים רבים, אינטל של היום היא חברה שונה לגמרי מזו שהייתה לפני שלושה חודשים, כשפרסמה את דוחותיה הקודמים - לקראת דוחות אינטל: האם התאוששות המניה תגובה במספרים?

קיראו עוד ב"גלובל"

המניות הבולטות בוול סטריט

מניית טסלה Tesla -3.68%   יורדת בכ-3.2% לאחר שהחברה מדווחת על ירידה של 37% ברווח הנקי ברבעון השלישי. הרווח המתואם עומד על 50 סנט למניה - מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 56 סנט. עם זאת, ההכנסות הכוללות מזנקות ב-12% ל-28.1 מיליארד דולר, לעומת תחזיות של 26.5 מיליארד. ההכנסות מתחום הרכב בלבד מסתכמות ב-21.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות, בעיקר בזכות ריצה של לקוחות לרכוש רכבים חשמליים לפני פקיעת ההטבות הפדרליות. תזרים המזומנים החופשי מגיע לשיא חדש של כקצת 4 מיליארד דולר - הגבוה בתולדות החברה.

מניית IBM International Business Machines Corporation IBM -1.93%   נסחרת בירידה של כ-7% במסחר המוקדם, אף שהחברה מציגה תוצאות חזקות יחסית. ההכנסות עולות ב-9% ל-16.33 מיליארד דולר, מעל הציפיות ל-16.09 מיליארד, והרווח המתואם למניה עומד על 2.65 דולר לעומת תחזית של 2.45 דולר. יבמ גם צופה צמיחה שנתית של יותר מ-5% במונחי מטבע קבוע ותזרים חופשי של כ-14 מיליארד דולר. עם זאת, לאחר ראלי חד במניה מתחילת השנה, נראה שהשוק תומחר ציפיות גבוהות מדי.

בגזרת המחשוב הקוונטי, מניות D-Wave Quantum (D-Wave Quantum ) מזנקת בכ-16%, לצד עליות חדות ב-IonQ וב-Rigetti Computing, בעקבות דיווח ב"וול סטריט ג’ורנל" שלפיו משרד המסחר האמריקאי שוקל להשקיע הון עצמי במספר חברות בתחום, בתמורה למימון פדרלי. לפי הדיווח, הממשל בוחן הפיכה לשותף בחלק מהחברות - צעד שיכול לשנות את כללי המשחק בתחום - האלכימאים החדשים: טראמפ רוצה מחשב קוונטי - לא משנה המחיר

מודרנה (Moderna 0.86%  ) מאבדת כ-4.5% לאחר שהודיעה כי תפסיק את הפיתוח של החיסון שנועד למנוע מומים מולדים הנגרמים מנגיף ה-CMV. החברה קיוותה ליעילות של לפחות 49%, אך תוצאות ניסוי שלב 3 בקרב 7,500 נשים הצביעו על יעילות שנעה בין 6% ל-23% בלבד - אכזבה משמעותית לתוכנית שהייתה בין המרכזיות בצנרת המחקר שלה.

מדפייס הולדינגס (Medpace Holdings -0.51%  ) רושמת קפיצה של כ-19% לאחר שדיווחה על רווח רבעוני של 3.86 דולר למניה והכנסות של 659.9 מיליון דולר - שניהם גבוהים בהרבה מהתחזיות. החברה, המספקת שירותי מחקר קליני לחברות פארמה, מצפה כעת לצמיחה שנתית של 17.6% עד 20%, מעל התחזיות הקודמות שעמדו על עד 19.5%.

מולינה הלת’קייר (Molina Healthcare Inc 3.36%  ) נופלת ביותר מ-20% לאחר שהחברה חותכת שוב את תחזית השנה ומדווחת על ירידה חדה ברווחים. ההכנסה הנקייה צונחת ל-79 מיליון דולר, או 1.51 דולר למניה, לעומת 326 מיליון דולר ו-5.65 דולר למניה ברבעון המקביל. הרווח המתואם עומד על 1.84 דולר - פחות ממחצית התחזיות. גם מניות סנטין ויונייטדהלת’ מושפעות מהדוחות ויורדות בכמה אחוזים.

בזירת התעשייה, מניית האניוול (Honeywell International Inc -0.94%  ) עולה בכ-4.2% לאחר דוחות טובים מהצפוי. החברה מדווחת על רווח של 2.82 דולר למניה והכנסות של 10.4 מיליארד דולר - שניהם מעל התחזיות של וול סטריט. גם כאן השוק מתמקד בסימנים הראשונים לכך שהאסטרטגיה של החברה מתחילה להניב פירות.

לעומתה, מניית SAP (SAP -0.76%  ) יורדת בכ-3% לאחר שהחברה הגרמנית הציגה דוחות מעורבים: ההכנסות הכוללות עלו ועמדו מעל הציפיות, אבל ההכנסות מתחום הענן - שעמדו על 5.29 מיליארד אירו - פספסו בקצת את תחזית השוק.

לאס וגאס סנדס (Las Vegas Sands Corp 3.85%  ) מזנקת בכ-5.7% אחרי שהציגה רווח רבעוני מתואם של 78 סנט למניה - גבוה משמעותית מהתחזיות שעמדו על 62 סנט. ההכנסות קפצו ב-24% ל-3.33 מיליארד דולר, עם עלייה חדה בהכנסות מבתי הקזינו במקאו ובסינגפור. המנכ"ל רוברט גולדשטיין מציין כי החברה "נלהבת מהמשך הצמיחה בשני השווקים המרכזיים", בעקבות השקעות הון שבוצעו בשנים האחרונות.

בענף התעופה, סאות’ווסט איירליינס (Southwest Airlines Co 2.98%  ) עולה בכ-1.9% לאחר שהצליחה להפתיע את השוק עם רווח מתואם של 11 סנט למניה - לעומת תחזיות להפסד. ההכנסות מגיעות לשיא רבעוני של כקצת 7 מיליארד דולר, והחברה צופה הרחבת מרווחים משמעותית ברבעון הרביעי.

למ ריסרץ’ (LAM Research Corp. -1.75%  ), יצרנית ציוד לשבבים, נחלשת בכ-1%, אף שהציגה תוצאות עדיפות על התחזיות. ההכנסות ברבעון עולות ל-5.32 מיליארד דולר, מעל הצפי של 5.22 מיליארד, והרווח המתואם למניה מגיע ל-1.26 דולר. המנכ"ל טים ארצ’ר מדגיש כי החדשנות של החברה מסייעת ללקוחותיה להתמודד עם האתגרים שמציבה מהפכת הבינה המלאכותית בייצור השבבים.

בהמשך היום צפויים להתפרסם דוחות רבעוניים של חברות נוספות ובהן T-Mobile T-Mobile US 2.98%   , אינטל Intel Corp 2.39%   , פורד Ford Motor Co -0.48%   , אמריקן איירליינס American Airlines 3.8%   , יוניון פסיפיק Union Pacific Corp. 1.6%   , בלקסטון, ניומונט ונורפוק סאות’רן - מה שעשוי להוסיף עוד תנודתיות לשוק לקראת סיום השבוע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.