אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

המדדים באירופה על האפס; ריינאייר קופצת לאחר הדוחות

דו"חות חיוביים של ראיינאייר תומכים באווירה, אך מניות הרכב יורדות בצל איום המכסים של טראמפ; המשקיעים באירופה מתמודדים עם חוסר הודאות, כשהחשש ממלחמת סחר חדשה שומר על השוק דרוך

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אירופה ריינאייר

שבוע המסחר באירופה נפתח בתנודתיות ובתחושת זהירות, כשברקע נמשכת המתיחות סביב איומי המכסים של ממשל טראמפ על יבוא מהאיחוד האירופי. מדדי המניות המרכזים באירופה נסחרים סביב האפס. 


דוחות חברת הלואוקוסט האירית ריינאייר הפתיעו לטובה והעניקו מעט רוח גבית לשוק. החברה דיווחה על רווח נקי של 820 מיליון אירו ברבעון הפיסקלי הראשון - גבוה משמעותית מהתחזיות שעמדו על 716 מיליון אירו. מניית ריינאייר, הנסחרת באירלנד, זינקה בכ-5% בתגובה. האנליסט צ'ארלס ארמיטאז' מבנק סיטי הגדיר את הדו"חות כ"חזקים מאוד", והצביע על שיפור מסוים בתחזית למחירי הכרטיסים בהמשך השנה. לפי הנהלת החברה, שתי סיבות עיקריות תרמו לזינוק: מועד חג הפסחא שהקדים השנה ונפל ברבעון הראשון, והפתעה קלה לטובה בסביבת המחירים - כלומר עלייה קלה במחירי הכרטיסים לעומת ההערכות. הנתונים האלו חיזקו את תחושת האופטימיות הזהירה בקרב המשקיעים והאנליסטים, שבירכו על דו"ח חזק, במיוחד על רקע אי-הוודאות סביב הכלכלה הגלובלית.


 עם זאת, העליות באירופה נבלמות על ידי חולשה בסקטור הרכב. מניות הרכב ביבשת יורדות ב-0.6% בממוצע, כאשר סטלאנטיס בולטת לשלילה עם ירידה של 2.7%. החברה עדכנה כי היא צופה הפסד נקי של 2.3 מיליארד אירו במחצית הראשונה של השנה - תוצאה של חיובים חשבונאיים מוקדמים וההשפעות הראשונות של מכסים אמריקאיים.


גם מגזר האנרגיה נמצא במוקד, לאחר שענקית הנפט הבריטית BP מינתה את אלברט מניפולד לתפקיד היו"ר הבא של החברה. מניפולד, שכיהן במשך 11 שנה כמנכ"ל CRH - יצרנית חומרי הבניין הגדולה בעולם - ייכנס לדירקטוריון ב-1 בספטמבר ויחליף רשמית את הלגה לונד באוקטובר. BP נחשבת בימים אלו יעד פוטנציאלי לרכישה, והמהלך נבחן גם בהקשר האסטרטגי של החברה מול האתגרים הגלובליים בתחום האנרגיה.


בתוך כך, השווקים האירופיים שומרים על ערנות מוגברת לקראת ה-1 באוגוסט - המועד שבו צפויים להיכנס לתוקפם מכסים בשיעור של 30% על מוצרים מהאיחוד האירופי, כפי שהכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. שר המסחר האמריקאי, הווארד לוטניק, הגדיר את התאריך כ"מועד סופי", אך הוסיף כי "אין שום דבר שעוצר מדינות מלהמשיך ולדבר איתנו גם אחרי ה-1 באוגוסט". באווירה הזו, המשקיעים מתקשים לגבש כיוון ברור. על אף דו"חות חיוביים מחלק מהחברות, הצל הכבד של מלחמת סחר נוספת מרחף מעל היבשת - ונותן את הטון בשבוע חשוב במיוחד לבורסות אירופה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.