
סטלנטיס צופה הפסד של מיליארדים - המניה נפלה 38% מתחילת השנה
החברה הפסד של 2.3 מיליארד אירו במחצית הראשונה של השנה, ברקע ירידה חדה במכירות בצפון אמריקה והשפעות ראשוניות של המכסים - יצרנית הרכב האירופית מתמודדת עם משבר אמון גובר וקרקע פיננסית לא יציבה
סטלנטיס, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, חשפה עדכון מקדים לנתוניה הכספיים למחצית הראשונה של 2025, והתמונה עגומה במיוחד: החברה צופה הפסד נקי של 2.3 מיליארד אירו, לצד ירידה של כ-13% בהכנסות לתקופה של 74.3 מיליארד אירו, לעומת 85 מיליארד בתקופה המקבילה
אשתקד. מניית החברה, הנסחרת בבורסת מילאנו, איבדה 2% היום, והיא כבר צנחה בכ-38% מתחילת השנה.
מכסים, הוצאות חריגות וצניחה במכירות בצפון אמריקה
ההפסד הכבד מיוחס לשילוב קטלני של ארבעה גורמים: חיובים חשבונאיים חד-פעמיים של כ-3.3
מיליארד אירו, עלייה בעלויות הייצור, השפעות שליליות משינויי מטבע – ובעיקר, התחלה של פגיעה ממשית מהמדיניות החדשה של ממשל טראמפ. החברה ציינה כי המכסים שהוטלו על רכבים מיובאים לארה"ב כבר גבו ממנה עלות של כ-300 מיליון אירו, ובמקביל נרשמה ירידה מתוכננת בתפוקת הייצור
והמשלוחים, כחלק מהיערכותה למצב החדש.
בצפון אמריקה - שוק ליבה עבור מותגים כמו Jeep ו-Dodge - דיווחה החברה על ירידה חדה של 25% במסירות ברבעון השני, לכ-109 אלף רכבים פחות לעומת השנה שעברה. הסיבות: האטה במשלוחים של רכבים מיובאים שנפגעים
ישירות מהמכסים, וירידה במכירות לערוצי ציים.
מנכ"ל חדש, אתגרים ישנים
הנתונים המוקדמים פורסמו למרות שבחודש אפריל הודיעה סטלנטיס כי היא משעה את תחזיותיה הפיננסיות, מהלך נדיר שמעיד על חוסר ודאות עמוק. לטענת החברה, הפער בין
תחזיות האנליסטים לבין הביצועים בפועל הוא זה שהוביל לפרסום החריג של המספרים, מהלך חריג לחברות בסדר גודל כזה.
- היסטריה בצרפת ובריטניה מחשש לפיצוץ כרית אוויר
- על חשבון האנרגיה המתחדשת: הרפובליקנים מקדמים הארכת הטבות מס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל זאת קורה חודשים ספורים לאחר שמנכ"ל החברה, קרלוס טברס, עזב את תפקידו במפתיע, והוחלף באנטוניו פילוזה, שיצטרך להתמודד עם
מציאות עסקית לא פשוטה: לחץ מתמשך בצפון אמריקה, שחיקה בשולי הרווח, תחרות עזה ממזרח אסיה, וכעת גם חסמי סחר חדשים שמאיימים לפגוע ישירות באסטרטגיית הגלובליזציה של החברה. את הדו"חות המלאים תפרסם סטלנטיס ב־29 ביולי - אך כבר כעת ברור כי שנת 2025 היא אחת המאתגרות
בתולדות החברה, והקרב על רווחיות ועל אמון המשקיעים עוד רחוק מלהסתיים.

סודות היופי של אודיטי
החברה הישראלית השכילה לזהות את נקודת ההשקה של מהפכת הטכנולוגיה והבינה המלאכותית עם תעשיית היופי והבריאות, ויצרה מודל חדשני שקוסם לצרכנים. עם הנהלה טובה ותחזיות חיוביות, נראה כי המניה, למרות חולשה שרשמה לאחרונה, מעניינת לרכישה
בשבוע שעבר כתבתי על ענקית טיפוח העור והבשמים אסתי לאודר (סימול:EL) שירדה מגדולתה במהלך ארבע השנים האחרונות, ומאז מנייתה התדרדרה קשות והיא נמצאת בתהליך של Turn around. אחד הקוראים הציע שאכתוב משהו על החברה הישראלית Oddity Tech (סימול:ODD) שלדעתו כדאי לאסתי לאודר לרכוש אותה וזה יעזור לה להשלים את מהלך ההבראה שלה.
יכול מאוד להיות שאותו קורא צודק ושבאמת אודיטי טק יכולה לעזור לאסתי לאודר להתגבר על הבעיות שלה, אבל אין לי שום ספק שבנקאי ההשקעות של אסתי לאודר בניו יורק מכירים היטב את אודיטי טק ואם הרעיון היה רציני, הם היו מגישים הצעה נדיבה לחברה הישראלית שהיא, עד כמה שאני יודע, תופעה יוצאת דופן בסטארט-אפ ניישן, שעשתה לעצמה שם בתחום הביטחוני, הסייבר, השבבים, החקלאות וכו' ומשום מה התעלמה מתעשיות הטיפול ביופי והאופנה.
אומנם היתה כאן חברת בגדי הים גוטקס, שאם לאה גוטליב המייסדת ייתה מאפשרת לישראל מקוב להנפיק את החברה כשניהל אותה, אז ללא ספק הייתה צומחת לנו "טבע שנייה". אבל בתחום טיפוח היופי היינו כנראה חייבים להמתין לחברה מהסוג של אודיטי טק, שמייסדיה זיהו נישה חדשנית ומשבשת והצליחו, עד כה, להקצות לעצמם מקום חשוב בתעשיית הטיפול בעור והאיפור.
אם עוקבים אחרי החברה מאז התחילה לפעול בארה"ב ב-2018, אפשר לראות לא רק מודל עסקי יוצא דופן אלא גם הבנה של מנהלי החברה בהובלה של חברה בנישה משבשת כשהם מנצלים למקסימום את מיזוג הבינה המלאכותית ולמידת המכונה בתחום שעד כה פיגר מאחור בחדשנויות הנ"ל.
- אודיטי טק צופה הכנסות של 800 מיליון דולר השנה
- בריבית 0 - אודיטי מגייסת 525 מיליון דולר אחרי הזינוק במניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישה על ידי אסתי לאודר? שטות
דעתי האישית היא שאודיטי טק תעשה שטות אם תסכים בשלב הנוכחי להירכש על ידי אסתי לאודר או כל חברת יופי אחרת. מדוע? כי הנהלתה אכן זיהתה נישה עתיקת יומין שהצרכנים עושים בה שימוש, אבל שההתקדמות הטכנולוגית, ובמיוחד התמזגות הבינה ולמידת המכונה, מאפשרת להנהלת החברה לייצר למשתמשים אלטרנטיבות. לכן בואו ונתבונן בחברה הישראלית וננסה להעריך את הפוטנציאל.