שליטת אפל וגוגל בשוק המובייל בבריטניה תחת חקירה
רשות התחרות הבריטית בודקת את השפעת ענקיות הטכנולוגיה על תחרותיות השוק
אפל Apple 0.97% ואלפבית, החברה האם של גוגל Alphabet 3.2% , עומדות בפני חקירה משמעותית בבריטניה, שבה ייבדק האם שליטתן בשוק המובייל פוגעת בתחרות ומקשה על כניסת מתחרים. רשות התחרות (CMA) הכריזה על פתיחת החקירה במטרה לבחון את השפעת מערכות ההפעלה, חנויות האפליקציות ודפדפני האינטרנט שלהן על השוק.
החקירה נפתחה בעקבות כניסתן לתוקף של תקנות דיגיטליות חדשות בבריטניה, המאפשרות לרשות התחרות להטיל דרישות התנהגות על חברות גדולות בעלות מעמד שוק אסטרטגי. החוקים החדשים נועדו להקל על הצרכנים להוריד אפליקציות ולשלם על תוכן מבלי להסתמך על המערכות הקנייניות של אפל וגוגל. ה-CMA מציינת כי כמעט כל המכשירים הניידים הנמכרים בבריטניה מגיעים עם מערכות iOS או אנדרואיד מותקנות מראש. מצב זה מקנה לשתי החברות כוח משמעותי לשלוט בשירותים ובתכנים המסופקים למשתמשים, מה שעלול לפגוע באפשרויות הבחירה של הצרכנים ולהציב חסמים בפני מתחרים קטנים. החקירה מגיעה במקביל למינויו של דאג גור, לשעבר בכיר באמזון, ליו”ר הרשות. מהלך זה נתפס כאיתות מהממשלה הבריטית, ובראשה ראש הממשלה קיר סטארמר, שמדיניותה כעת מכוונת לצמיחה כלכלית דרך רגולציה שיוויונית יותר.
אפל ציינה כי היא מאמינה בשווקים תחרותיים ודינמיים שמעודדים חדשנות, וכי היא תשתף פעולה עם רשות התחרות ככל שתידרש. גוגל, מצדה, הדגישה כי מערכת האנדרואיד שלה מקדמת גישה רחבה, מפחיתה עלויות ומרחיבה את אפשרויות הבחירה של הצרכנים. “אנחנו מחפשים דרך שתשמור על חופש הבחירה וההזדמנויות עבור צרכנים ועסקים בבריטניה, בלי לסכן את פוטנציאל הצמיחה במדינה” ציין אוליבר בת’ל, מנהל התחרות של גוגל.
הרשות הודיעה כי במידה ויימצא שאפל וגוגל מפרות את הכללים החדשים, היא עשויה להטיל קנסות כבדים ואף לאכוף שינויים מבניים שיחזקו את התחרות בשוק. מדובר בצעד שעשוי להשפיע לא רק על בריטניה, אלא גם על גישת רגולטורים במדינות אחרות ברחבי העולם, הבוחנים את התנהלות ענקיות הטכנולוגיה.

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה
השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן
דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים.
שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.
הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים
נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.
ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.
- גלדיאטור 2 - הכנסות של 150 מיליון דולר בשבוע הראשון; האם יגיע להכנסות הסרט הראשון?
- המספרים מאחורי הטקס היוקרתי: כמה שווה זכייה באוסקר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

המלצת מכירה על אינטל מבנק אוף אמריקה; הנה הסיבות
בכמה צופים האנליסטים שאינטל תרד והאם יש זכות קיום לפעילות ייצור השבבים?
בנק אוף אמריקה לא כותב זאת מפורשות, אבל הוא מספק המלצת מכירה לאינטל. הוא מספק מחיר יעד של 34 דולר למניה בשעה שהמניה נסחרת ב-37.2 דולר - כלומר הוא מצפה לירידה של קרוב ל-10%. הוא אומר לכם לברוח מהמניה בטענה כי השווי מנופח ומגלם כבר את כל החדשות הטובות ומעבר לכך.
אינטל: שווי מנופח, תחרות קשה והעדר אסטרטגיית AI ברורה
האנליסטים של בנק אוף אמריקה הורידו את ההמלצה ל"תשואת חסר", אבל זה רק בגלל שגופי השקעות כאלו מעדיפים שלא לתת המלצות מכירה, משיקולים ארגוניים ועסקיים. בפועל, "תשואת חסר" מבטאת תשואה נמוכה מתשואת השוק, היא עשויה להיות תשואה חיובית, וכאן באופן מפורש האנליסטים מצביעים על ירידה צפויה.
הם מנמקים זאת בכך שהמניה עלתה מהר מדי ובאופן לא פרופורציונלי לשיפור היחסי בדוחות הכספיים שלה. לגישתם, הזינוק האחרון של כ-80 מיליארד דולר בשווי השוק כבר מבטא את כל החדשות הטובות, ההשקעות, והפוטנציאל מבלי לתמחר את מכלול הסיכונים.
הם מסבירים כי אינטל מתקשה לשוב ולהוביל בתחום המעבדים למחשבים אישיים ושרתים, שני שווקים בהם איבדה נתח לשחקניות כמו AMD ו-Arm. החולשה לטענתם בולטת במיוחד כשבוחנים את היעדר המענה של אינטל לגל ההשקעות בבינה מלאכותית: בניגוד למתחרות, אין לה מוצר AI Accelerator בולט, וניסיונות פיתוח או רכישה בתחום זה לא הובילו לפתרון ישים או אסטרטגיה ממוקדת.
- המרוץ חזרה לפסגה: אינטל משיקה את Panther Lake ומאתגרת את TSMC
- מניות הליתיום ממשיכות לזנק, אינטל עולה - ועוד מניות בולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד מציינים האנליסטים של בנק אוף אמריקה כי פעילות הפאונדרי, חטיבת הייצור העצמי, אינה עם היתכנות כלכלית ללא היקפי פעילות פנימיים של חטיבת המוצרים של אינטל עצמה. גם אם תצליח לגייס לקוחות חיצוניים בהיקף משמעותי, עדיין הצפי הוא להפסד לפחות עד סוף 2027.