הבורסה: המעו"ף סגר בירידה - מחזורים ענקיים בבורסה
יום תזזיתי עבר על הסוחרים בבורסה התל אביבית. בבוקר עוד המשיכו העליות מיום א', אבל בשעה 14:00 בצהריים השתנתה המגמה בפתאומיות. האם היו אלה הזרים שהתעוררו לבוקר חדש של פעילות? ייתכן. בנוסף לכך מומשה חבילה גדולה של מניות קבוצת דלק (50 מיליון שקל).
"מדובר במחזור מאוד חריג בהיקפו", מסר ל-Bizportal, גורם המעורה היטב במבנה שוק ההון הישראלי. לדבריו מדובר במחזור התוך יומי הרביעי בגודלו בהיסטוריה של הבורסה (אם מתעלמים ממחזורי הפקיעה).
מה שאירע היום למעשה, הוא שמדד המעו"ף נסחר במחזורים מעל הממוצע (482 מיליון שקל), אך לא חריגים, בעוד שמדד ת"א 75 התמלא בביקושים גדולים והיקפי מסחר חריגים (275 מיליון שקל), יחסית לגודלו, כך שביחד התהווה מחזור גדול מאוד לכל שוק ההון: 1.017 מיליארדי שקלים.
מדד ת"א 25 סגר בירידה של 0.56% לרמה של 619.66 נקודות, מדד ת"א 100 עלה ב-0.13% לרמה של 644.68 נקודות, מדד התל טק עלה ב-1.33% לרמה של 454.36 נקודות.
במדד המעו"ף בלטו היום מניות קבוצת דלק, ששם מומשה חבילה גדולה בהיקף של כ-50 מיליוני שקלים בצהרי היום. המנייה סגרה בעליה של 0.89% במחזור של 64.6 מיליון שקל.
עוד בלטו: מניות לאומי שירדו ב-1.59% במחזור של 56 מיליון שקל, מניות שהתקדמו ב-0.85% במחזור של 52 מיליון שקל, ומניות פועלים שירדו ב-2.12% במחזור של 51 מיליון שקל.
חברת קבוצת בוני ערים מקבוצת אי.די.בי הודיעה, כי התקשרה מוכרת קרקע למגורים ומסחר בשטח של כ-277 דונם במע"ר אשדוד לחברת הנדל"ן י.ח. דימרי בניה ופיתוח. שווי העסקה גבוה מ-57 מיליון דולר. בעקבות המכירה תרשום אי.די.בי פתוח רווח של כ-64 מיליון שקל. מניות אי.די.בי פתוח מגיבות ירדו ב-0.69%, מניות דמרי עלו ב-1.24%.
בעקבות העובדה כי אמש דיווחה חברת מלח תעשיות שבשליטת משפחת דנקנר, על הסכם פריסת חובות של 1.1 מיליארד שקל לבנק לאומי, החליטה הרשות לניירות ערך לבדוק אם העסקה ראויה וחוקית. בעיקר החליטה הרשות לבחון האם ראויה התנהלותו של דירקטוריון החברה. הדירקטוריון הגיב בכך שגם יועציו המשפטיים יבחנו את הנושא. מניות מלח ירדו ב-1.63%.
ידיעות אחרונות מספר הבוקר כי רשת השיווק הריבוע הכחול מתכננת מהפכה בסניפיה. על פי ידיעות, הרשת שכרה את שירותיה של חברת ייעוץ בינלאומית - אסטאונד, אשר תתכנן את הדור הבא של סניפי הרשת בישראל. מניות הרבוע הכחול זינקו ב-1.04%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
