הבורסה: המעו"ף סגר בירידה - מחזורים ענקיים בבורסה

סך המחזורים בבורסה הסתכמו היום במעל ל-1 מיליארד שקל. זהו המחזור הרביעי בגודלו בהיסטוריה של הבורסה, אם לא מביטים בימי הפקיעה. אך ההתעוררות במחזורים, מצאה את מדד המעו"ף מאבד מומנטום
חזי שטרנליכט |

יום תזזיתי עבר על הסוחרים בבורסה התל אביבית. בבוקר עוד המשיכו העליות מיום א', אבל בשעה 14:00 בצהריים השתנתה המגמה בפתאומיות. האם היו אלה הזרים שהתעוררו לבוקר חדש של פעילות? ייתכן. בנוסף לכך מומשה חבילה גדולה של מניות קבוצת דלק (50 מיליון שקל).

"מדובר במחזור מאוד חריג בהיקפו", מסר ל-Bizportal, גורם המעורה היטב במבנה שוק ההון הישראלי. לדבריו מדובר במחזור התוך יומי הרביעי בגודלו בהיסטוריה של הבורסה (אם מתעלמים ממחזורי הפקיעה).

מה שאירע היום למעשה, הוא שמדד המעו"ף נסחר במחזורים מעל הממוצע (482 מיליון שקל), אך לא חריגים, בעוד שמדד ת"א 75 התמלא בביקושים גדולים והיקפי מסחר חריגים (275 מיליון שקל), יחסית לגודלו, כך שביחד התהווה מחזור גדול מאוד לכל שוק ההון: 1.017 מיליארדי שקלים.

מדד ת"א 25 סגר בירידה של 0.56% לרמה של 619.66 נקודות, מדד ת"א 100 עלה ב-0.13% לרמה של 644.68 נקודות, מדד התל טק עלה ב-1.33% לרמה של 454.36 נקודות.

במדד המעו"ף בלטו היום מניות קבוצת דלק, ששם מומשה חבילה גדולה בהיקף של כ-50 מיליוני שקלים בצהרי היום. המנייה סגרה בעליה של 0.89% במחזור של 64.6 מיליון שקל.

עוד בלטו: מניות לאומי שירדו ב-1.59% במחזור של 56 מיליון שקל, מניות שהתקדמו ב-0.85% במחזור של 52 מיליון שקל, ומניות פועלים שירדו ב-2.12% במחזור של 51 מיליון שקל.

חברת קבוצת בוני ערים מקבוצת אי.די.בי הודיעה, כי התקשרה מוכרת קרקע למגורים ומסחר בשטח של כ-277 דונם במע"ר אשדוד לחברת הנדל"ן י.ח. דימרי בניה ופיתוח. שווי העסקה גבוה מ-57 מיליון דולר. בעקבות המכירה תרשום אי.די.בי פתוח רווח של כ-64 מיליון שקל. מניות אי.די.בי פתוח מגיבות ירדו ב-0.69%, מניות דמרי עלו ב-1.24%.

בעקבות העובדה כי אמש דיווחה חברת מלח תעשיות שבשליטת משפחת דנקנר, על הסכם פריסת חובות של 1.1 מיליארד שקל לבנק לאומי, החליטה הרשות לניירות ערך לבדוק אם העסקה ראויה וחוקית. בעיקר החליטה הרשות לבחון האם ראויה התנהלותו של דירקטוריון החברה. הדירקטוריון הגיב בכך שגם יועציו המשפטיים יבחנו את הנושא. מניות מלח ירדו ב-1.63%.

ידיעות אחרונות מספר הבוקר כי רשת השיווק הריבוע הכחול מתכננת מהפכה בסניפיה. על פי ידיעות, הרשת שכרה את שירותיה של חברת ייעוץ בינלאומית - אסטאונד, אשר תתכנן את הדור הבא של סניפי הרשת בישראל. מניות הרבוע הכחול זינקו ב-1.04%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.