מדד המחירים יתפרסם ברביעי. מה צפוי ואיך זה ישפיע עליכם?
ביום רביעי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר. בישראל מנסים למתן את האינפלציה ולצנן מחירים דרך העלאת הריבית, אבל בינתיים בשוק יש מי שמשלם על זה בריבית דריבית - החזרי המשכנתאות מזנקים, גם ההלוואות - ולא רואים את הסוף.
המדד הזה יהיה הראשון שיתפרסם תחת ממשלת נתניהו החדשה ויהיה מעניין לראות כיצד הוא יושפע מהאירועים האחרונים והניסיון לבלום את מחירי המזון, החשמל, המים - ובעיקר הדיור. על פניו מוקדם עדיין לראות את ההשפעה של המהלכים האחרונים. גם עליית הדולר עדיין לא תורגש במדד ינואר, אבל כנראה שבפברואר היא תשפיע.
המדד בינואר צפוי להסתכם ב-0.1%-0.2%. זה קצב נמוך ממה שהיה בשנת 2022 - 5.3%, אבל ינואר הוא חודש עם מדד נמוך (גם בשנה שעברה המדד עלה ב-0.2% בחודש ינואר) של כ-5.4% ברף העליון.
המדד, ועליית הדולר יביאו את הנגיד פרופ' אמיר ירון לקביעת העלאת הריבית ביום שני הבא (20 בפברואר). אם נראה שינוי כלפי מטה, הנגיד עשוי לשנות את ההחלטה שלו, ולא רק בטווח הקצר.
- מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים יש כלכלנים שמעריכים שהריבית תעלה ב-0.5% ולא ב-0.25% בגלל עליית הדולר. בכל מקרה, לפי תחזית עדכנית, הריבית שעומדת היום על 3.75% תגיע לכל היותר ל-4.25%. יהיה מעניין לראות האם הריבית בישראל תעקוף את הריבית בארה"ב, שעומדת על 4.75% ועשויה לרדת בהמשך.
במקביל למדד המחירים לצרכן, מתפרסם גם סקר של הלמ"ס על מחירי הדירות. הסקר באיחור. בפעם הקודמת - ב-15 בינואר פורסם סקר המחירים לתקופה של אוקטובר-נובמבר. אז נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-2.4%, אבל בסה"כ בהינתן המחירים בכלל, היתה עלייה במדד מחירי הדירות, אם כי צנועה מאוד.
הפעם, יתכן שנראה כבר ירידה כוללת במחירי הדירות. בשטח יש ירידות מחירים, בחלק מהמקרים אפילו ירידות משמעותיות יחסית, רק שהן עטופות במבצעים, דילים, מטבח חינם, תשלום משכנתא בשנה הראשונה ועוד. לא ברור איך מתייחסים לזה בלמ"ס, אם בכלל, אבל זו ירידת מחירים והיא הופכת להיות משמעותית.
- המלאך המושיע של בית הדפוס הדיגיטלי של לנדא: קרן פימי
- הריבית ללא שינוי - מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
איך המדד והריבית ישפיעו עליכם? ההשפעה הגדולה ביותר היא על נוטלי ההלוואות ובעיקר המשכנתאות. כאשר המדד עולה, לא משנה אם הריבית היא משתנה או קבועה, אם היא צמודה למדד - תשלמו יותר. כשהריבית עולה, גם ריבית הפריים (שהיא ריבית בנק ישראל+1.5%) עולה.
בוא ניקח החזר ממוצע של משפחה. אם בעבר דירת 4 חדרים בישראל עלתה 1.3 מיליון שקל, היום דירה במעגל השני והשלישי עולה 1.7-2.2 מיליון שקל (תלוי באיזה אזור), מה שאומר שגובה ההלוואה עלה בשנה האחרונה בממוצע (הזוג צריך יותר הון עצמי, או הלוואה יותר גבוהה ולכן היא גדלה. כעת גובה ההלוואה מתחיל להתאזן, משום שפחות רוכשים פוטנציאליים יכולים לקחת הלוואה בריבית גבוהה, או רוכשים דירות זולות יותר).
נניח שזוג לקח משכנתא של 1.5 מיליון שקל ל-30 שנה, שחלק ממנה צמודה לפריים וחלק ממנה למדד. אם הריבית שלקח בתחילת השנה שעברה הייתה 2% צמודה למדד (משתנה כל שנתיים וחצי, או חמש שנים), הם שילמו עוד 5.3% על החלק שהוא צמוד מדד, והחלק שצמוד לפריים עלה גם הוא בצורה ניכרת (הייתה 0.1% בתחילת שנת 2022, כיום 3.75%).
- 4.מוטי 13/02/2023 08:52הגב לתגובה זואגב אני שילמתי 1150 שקל על משכנתא של 1.2 אז הגיוני סך הכל
- 3.אורי 13/02/2023 08:52הגב לתגובה זוהמדינה לא מתגייסת בושה פשיטת רגל
- 2.תעלה 0.3 12/02/2023 16:54הגב לתגובה זוquote me
- 1.בלי מדינת תל אביב-האינפלציה היא 5%-.המצב גרוע לרוב העם (ל"ת)אורנה 12/02/2023 15:53הגב לתגובה זו

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- ביה"ד לרן ארז: לברר מחלוקות במנגנונים המוסכמים - אין מקום לעיצומים
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.