תכנית מתאר לעיר טבריה: יוקמו 11 אלף יחידות דיור חדשות
הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הצפון במשרד הפנים החליטה על הפקדת תכנית המתאר המקומית הכוללת לעיר טבריה. התכנית הוכנה ביוזמת מינהל התכנון במשרד הפנים בשיתוף עיריית טבריה, משרד הבינוי והשיכון, משרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל.
כיום מתגוררים בטבריה כ - 42,000 תושבים. תכנית המתאר החדשה מתווה את התפתחות העיר לשנת היעד 2025, לפיה צפויה טבריה להיות עיר נפה בת 60,000 תושבים, "אליה יתנקזו הפעילויות התרבותיות, הכלכליות והמנהלתיות של תושבי אגן הגליל המזרחי. כלכלת העיר תתבסס בעיקר על ענף התיירות, לצד פיתוח ענפי תעסוקה משלימים", נמסר מהועדה.
התכנית כוללת תוספת של כ - 8,000 חדרי מלון, על כ - 3,300 חדרי המלון הקיימים. כן, מוצע פיתוח של רצועת תיירות הכוללת מתחמי תיירות קיימים ופוטנציאליים, לאורך החוף ובתוך העיר, לרבות פיתוח "טיילת חוף אגם" רציפה באורך 7 ק"מ, המהווה חלק משביל סובב כנרת ומאפשרת רציפות הליכה ברגל ונסיעה באופניים עבור הציבור הרחב. "טיילת גב הר" חדשה מוצעת על קו הרכס והיא תאפשר תצפית אל הכנרת, לכל אורכה.
עוד מציעה התכנית הוצאה של אזורי מלאכה ותעשייה זעירה ממרכז העיר ופיתוחו כרובע בעל אופי תיירותי-מסחרי סביב העיר העתיקה, תוך "טיפוח ושמירה על נכסי סביבה, נוף ומורשת בעיר העתיקה ובסביבתה וחשיפתם לציבור בצורה מיטבית", נמסר מהועדה.
התכנית כוללת גם תוספת של כ - 11,000 יחידות דיור, על 13,500 יחידות הדיור הקיימות, והיא קובעת שלבים ליישומן. כן מוסיפה התכנית כ - 320 דונם עבור מוסדות ציבוריים, לשם חיזוק המבנה הקהילתי-עירוני הקיים. התכנית מתווה רצפים ירוקים המקשרים בין "העיר התחתונה" ל"עיר העליונה" ומציעה פיתוח של שטחי היערות. בתחום הכלכלה והתעסוקה, מוכפל בתכנית השטח המיועד לפעילות כלכלית בתחומי המסחר, השירותים, המשרדים והתעשייה.
עוד מציעה התכנית שדרוג מערך התנועה בתוך העיר ואליה, בדגש על מערכות תחבורה ציבורית, לרבות חיבור למערך מסילות הברזל הארצית, והקמת מרכז תחבורה חדש שיקשר בין המערכות השונות. כן מוצעת תוספת כניסה חדשה לטבריה, אשר תעבור בשולי יער שוויץ ותאפשר נגישות קלה לעיר העתיקה ולחוף הכנרת.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
