אזורים - הפריצה קיבלה חותמת רשמית
אחת משאיפותיו הגדולות של משקיע ממוצע היא היכולת לחזות. בהקשר הזה הוא מוכן להתנסות בכל הטכניקות הקיימות, כולל המיסטיות והביזאריות ביותר, וכל זאת רק כדי לדעת מה יהיה מחר. אחת מהטעויות הנפוצות ביותר היא החשיבה לפיה, ההצלחה בהשקעה בניירות ערך תלויה בלעדית ביכולת הניבוי שלך.
לעניות דעתי, אין טעות גדולה מזו. מאחר ואינך יכול לשלוט בהתרחשויות, רצוי להסתמך על שתי יכולות מרכזיות: הראשונה היא לנתח את הנתונים הנוכחיים (היינו את הגרף), והשנייה היא היכולת להגיב כלפי התנהגות המניה.
השקעה בניירות ערך משולה לגלישת גלים. גל מתחיל להתרומם ואינך יודע את גובהו, מהירותו וטיבו. כל שהינך יודע הוא שגל יצא לדרך ויש רק נקודה ספציפית אחת בה אפשר לתפוס אותו. תנסה מוקדם מדי - תישאר מאחור. תנסה מאוחר מדי - ישבר עלייך ללא רחמים. רוב הדילמות שמתעוררות בהקשר לכיוונו של השוק, נפתרות או בשלב בניתוח, אם הוא נעשה בדרך הנכונה, או בזמן אמת כאשר השוק אומר את דברו. ומניית אזורים אמרה את דברה, ולא רק פעם אחת.
המניה המדוברת הסבה עונג רב לאלו שהשכילו לרכב על גל עליות, שראשיתו במחיר של 15.2 שקלים למניה בתחילת 2003, וסיומו בשיא של 46.5 שקלים למניה באפריל 2004. מנקודת שיא זאת החלה המניה לדשדש, כאשר תהליך זה לבש אופי מעניין ומוגדר. המוכרים מצידם נענו לאתגר רק במחיר של 46-47 שקלים למניה ולא יצרו לחץ או שידרו אותות מצוקה. הקונים מצידם, למרות ידיעה ברורה על היצע כבד הממתין במחיר השיא, שינסו מותניהם ובכל נסיגה של המניה שילמו מחיר גבוה יותר מהמחיר ששולם בפעם הקודמת. דינמיקה זו יצרה תבנית מסוג "משולש עולה", המעלה את הסבירות לפריצה מעלה שאכן התרחשה לפני שבועות מספר.
מחזור המסחר הגבוה לא הותיר מרווח רק לפירושים. הפריצה אמורה היתה להיות אמיתית ויעד המחירים המינימלי המחושב לפי התבנית אמור לעמוד על 63.50 שקלים למניה.
לאחר הפריצה, כפי ששמנו לב, התרחש תהליך הבדיקה הידוע ובמסגרתו נסוגה המניה ובודקת את רמת ההתנגדות הקודמת. העובדה שהמניה נתמכה סביב רמת 46 שקלים למניה מהווה מעין חותמת רשמית על אמינות הפריצה. בימים האחרונים רשמה המניה עלייה חדה שלוותה במחזור גבוה, עדות לכך שתהליך הבדיקה תם והמניה שבה לעלות.
לסיכום: התמונה הטכנית של מניית אזורים צבועה בגוונים של ורוד. מי שרכש בפריצה וחיכה בסבלנות קיבל שיעור ראשון בסבלנות ומשמעת עצמית. מי שכשל כוח סבלו ומכר מתוך יאוש מביט כעת בעיניים כלות על מניה שפשוט עומדת בציפיות. והיא תמשיך לעמוד בהן כל עוד רמת 46 שקלים למניה לא תישבר כלפי מטה. היה ורמה זו תישבר, יהיה עלינו בלחון שנית את הנחות העבודה ואולי להוסיף לתמונה הורודה קורט של גוון אפור.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
מאת: אייל גורביץ'
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".