יצרנית כריות האוויר טאקאטה תפשוט רגל

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי לקראת מכירתה לחברה אמריקאית, יצרנית כריות האוויר - שאחראית למותם של 16 בני אדם, בשל תקלה בקרוב ל-100 מיליון מכוניות - תכריז השבוע על פשיטת רגל
רועי צוקרמן, אוטו |
נושאים בכתבה כרית אוויר רכב

יצרנית כריות האוויר היפנית טאקאטה (Takata), שניצבת במרכזה של הקריאה לתיקון הגדולה בהיסטוריה - קרוב ל-100 מיליון מכוניות - צפויה להכריז השבוע על פשיטת רגל. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי המהלך יבוצע לקראת מכירת החברה למתחרה האמריקאית KSS (ר"ת של Key Safety Systems), הנמצאת בבעלות ספקית הרכיבים נינגבו ג'ויסון (Ningbo Joyson) הסינית.

טאקאטה נקלעה לקשיים בעקבות פרשת הקריאה לתיקון של כריות אוויר בשלל דגמי מכוניות של עשרות מותגים שונים - בהם סובארו, הונדה, ניסאן, אינפיניטי, טויוטה, לקסוס, מאזדה, ב.מ.וו, מרצדס, פרארי, פורד, יגואר, לנד רובר ואחרים. למרות שחלפו קרוב לארבע שנים מאז הוכרזה הקריאה לתיקון לראשונה, גם בישראל, חלק נכבד מעשרות מיליוני המכוניות לא תוקנו, וביצרנית כריות האוויר מעריכים שייצור רכיבים חדשים לצורך ההחלפה יארוך עוד חודשים ארוכים.

 

הקריאה לתיקון נובעת מכשל במנגנון ניפוח כריות האוויר, שעשוי להוביל להתפרקות רכיבים קשים והטחתם בנוסעים. עד כה נרשמו 16 מקרי מוות כתוצאה מהכשל ולמעלה מ-150 פצועים ברחבי העולם. לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהפרשה בישראל.

במסגרת התוכנית למכירת טאקאטה ל-KSS, יצרנית כריות האוויר היפנית תכריז על פשיטת רגל ביפן וארה"ב. לאחר ההכרזה טאקאטה תחל בהליך העברת נכסיה ל-KSS, אך תמשיך במקביל בייצור מנגנוני ניפוח חליפיים לכריות האוויר הפגומות. זאת במטרה להשלים את הקריאה לתיקון טרם סגירת החברה. חלק ניכר מכוח האדם צפוי להישאר בחברה לצורך משימה זו.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.