סוזוקי סוויפט החדשה מאכזבת
סוזוקי סוויפט החדשה, שמושקת בימים אלה באירופה וצפויה להגיע בקרוב גם לישראל, אכזבה במבחן הבטיחות של Euro NCAP. הסופרמיני זכתה לציון שלושה כוכבים בלבד מתוך חמישה אפשריים, הנחשב כיום לנמוך למדי. גרסה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית שנבחנה במקביל, זכתה לציון טוב יותר של ארבעה כוכבים - אך לא ברור אם מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, תשווקה בישראל. סוזוקי איגניס וסוזוקי באלנו המצוידות במערכת בטיחות חשובה זו בחו"ל, מוצעות אצלנו על-ידי מכשירי תנועה בלעדיה, אפילו לא בתוספת תשלום. במקומן היבואנית מתקינה מערכת מובילאיי, שמתריעה בלבד ואינה מסייעת בבלימה.
תוצאות המבחן לסוויפט מגיעות כחלק מסדרת מבחנים חדשה שפורסמה אתמול (ד'), ובמסגרתה נבחנו ארבע מכוניות. מלבד הסוויפט השתתפו במבחן רכבי הפנאי סקודה קודיאק ומיני קאנטרימן, שזכו שניהם בדירוג חמישה כוכבים, כמו גם ניסאן מיקרה החדשה. מכונית הסופרמיני היפנית דורגה בציון ארבעה כוכבים בגרסת הבסיס, שכוללת בלימת חירום אוטונומית. גרסה נוספת, עם מערכת מתקדמת יותר שגם מזהה הולכי רגל ויכולה למנוע פגיעה בהם, ומערכת התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, זכתה לציון חמישה כוכבים. עדיין לא ידוע מי מהן תוצע בישראל.
סקודה קודיאק רשם הצלחה במבחן, עם ניקוד גבוה למדי בכל סעיפי הבחינה - הגנה על מבוגרים (92%), ילדים (77%), הולכי רגל (71%) ואבזור בטיחות (54%%). רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר ובמערכת בלימת חירום אוטונומית, הכוללת זיהוי הולכי רגל. בוחני ה-Euro NCAP ציינו כי רמת ההגנה לנוסעים הייתה טובה, למעט הגנה "גבולית" לחזה הנהג במבחן הריסוק החזיתי מול מכשול מלא, מבחן חדש יחסית שנוסף למבחן הריסוק בחפיפה חלקית. הקודיאק ספג גם ביקורת בגין רמת הגנה "עלובה" על צוואר ילד, במבחן הנערך עם בובת ריסוק המדמה ילד בן 10. הקודיאק צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים.
מיני קאנטרימן החדש, שהושק לאחרונה בישראל, רשם אף הוא ניקוד גבוה - 90% בהגנה על מבוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 64% בהגנה על הולכי רגל ו-51%% בדירוג מערכות הבטיחות. הרכב, שצויד בשש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ומכסה מנוע אקטיבי להגנה על הולכי רגל, זכה למחמאות במרבית התחומים. עם זאת, הבוחנים ביקרו את רמת ההגנה על נוסעים בספסל האחורי במבחן הריסוק בחפיפה מלאה, וכמוה הגדירו "גבולית" גם את ההגנה על הצוואר של ילד בן 10.
- למרות ההקלה במכסים: למה מניות הרכב נופלות?
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניסאן מיקרה, שתושק בישראל בחודשים הקרובים, זכתה לציון שונה בהתאם למפרט האבזור. בגרסת הבסיס, עם שש כריות אוויר ובלימת חירום אוטונומית בסיסית, המכונית החדשה הסתפקה בארבעה כוכבים - עם 68% בהגנה על הולכי רגל ו-49% בדירוג מערכות הבטיחות. גרסה עם בלימת חירום המזהה הולכי רגל וסיוע אקטיבי בשמירת הנתיב, זכתה ל-79% ו-72% בהתאמה בסעיפים אלו. ב-Euro NCAP מסבירים כי פער הניקוד בסעיף הולכי הרגל, נובע בעיקר מהיכולת של המכונית מלהימנע לחלוטין מפגיעה בהולך רגל. ציוני ההגנה על מבוגרים (91%) וילדים (79%) זהים לשתי הגרסאות.
המיקרה רשמה רמת הגנה פאסיבית מרשימה, אם כי גם כאן יש ביקורת של הארגון - הפעם על רמת הגנה "עלובה" על האגן של נוסע במושב האחורי, זאת משום שתכנון לקוי של חגורת הבטיחות מאפשר "גלישה" של הנוסע מתחת לחגורה. גם רמת ההגנה על פציעת צוואר בפגיעה מאחור ("צליפת שוט"), שעשויה להוביל לשיתוק ואף מוות, הוגדרה כ"חלשה" עד "גבולית" לילדים בגילאי 6 ו-10.

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה
צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה
שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.
לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.
בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.
יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים
צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.
- ג'אקו 5 - בנזין/חשמלי, קרוסאובר B-SUV מ 148.0 אש"ח
- ג'אקו 5 וג'אקו 8 בדרך לישראל - תיגבור משמעותי לג'אקו 7
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.
האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה
צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה
שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.
לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.
בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.
יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים
צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.
- ג'אקו 5 - בנזין/חשמלי, קרוסאובר B-SUV מ 148.0 אש"ח
- ג'אקו 5 וג'אקו 8 בדרך לישראל - תיגבור משמעותי לג'אקו 7
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.
האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים