רכב חשמלי
צילום: shutterstock

מה יקרה למחירי הרכבים המשומשים?

תעלומה - מחירי הרכבים החשמליים המשומשים דווקא עולים, ממה זה נובע ומה קורה במחירי הרכבים ההיברידים והבנזין?

עמית בר | (3)


עד לפני מספר שנים היה כלל ברור בשוק הרכב המשומש - מדי שנה יש ירידת ערך-בלאי שתלויה בשנת הדגם והדגם עצמו - זה יכול להיות 15%, זה יכול להיות 10%, אבל יש שחיקה בערך הרכב. די הגיוני וברור, אבל המציאות של שוק הרכב בשנים האחרונות השתנתה לחלוטין.

שוק הרכב המשומש בשנים האחרונות דווקא עולה במחירים. לא בכל הדגמים ובכל השנים, ובמיוחד ברכבים החשמליים וההיברידים. ברכבי הבנזין עדיין יש שחיקה במחיר. בשנה הקרובה צפויה עליית מחירים או קיפאון במחירים ככל הנראה בכל הקטגוריות.

זה נובע מהתייקרות הרכבים. המסים ושינוי המסלולים וההטבות של המיסוי הירוק מביאים להתייקרות בכל סוגי הרכב. ברכבים חשמליים יש גם עלייה של מס קנייה מ-35% ל-45% וזה כשבשנה קודמת המס עלה מ-25% ל-35%. ויש כמובן את העלאת המע"מ הגורפת ב-1% ל-18%.

העליות של מחירי הרכבים החדשים מביאות למצב שבו נקודת הייחוס של הרכבים הישנים עולה. אם למשל ידוע שמחיר של רכב שנה על הכביש הוא 10%-15% פחות מאשר רכב חדש והרכב החדש עולה ב-10%, אז אתם מבבינים שהשחיקה של הרכב בן שנה תהיה נמוכה, אם בכלל. בשנה הראשונה השחיקה היא הגדולה ביותר, כך שרכב עם שנתיים על הכביש ויותר יאבד פחות ערך מרכב ישן והעלייה במחיר הייחוס של החדש גורמת לעליית הרכבים המשומשים.

התחרות גוברת והטכנולוגיה מתקדמת


העלייה נובעת גם מענייני המיסוי וגם בשל עליית מחירים שוטפת של הרכבים. אז למרות שזו נראית "תעלומה", זה לא כך- כבר מספר שנים שיש מותגים רבים של רכבים משומשים שמחירם בעלייה.

לגבי השנה הקרובה - מצד אחד, המיסים מעלים את המחירים, מצד שני, עם כניסת דגמים חדשים, התחרות גדלה ויש תרחיש של ירידת מחירים.

למרות שאצלנו, בניגוד לעולם, דגמים כמו טסלה מודל 3 או BYD שמרו על ערכם באופן אפילו מפתיע, זה עשוי להשתנות בגלל התחרות ועודף המותגים. המצב בשוק הרכבים החשמליים המשומשים הוא כזה שמלכתחילה צפויה היתה להיות ירידת ערך גדולה וזה מה שקורה בעולם. הסיבה העיקרית היא שהטכנולוגיה מתקדמת בריצה ענקית וגורמת למותגים קודמים להיות מיושנים וגם מדובר בתחום חדש שעדיין לא ברור מה הבלאי וירידת הערך בו, לצד השאלה עד כמה הסוללה טובה ותחזיק מעמד. האחריות עליה בסופו של דבר מוגבלת. זו הסיבה שקשה מאוד לקנות רכב חשמלי - היכולת להבין את מצב הרכב היא קשה.

התחרות גוברת והטכנולוגיה מתקדמת

התחרות בשוק הרכב החדש משפיעה ישירות על המשומשות. יבואנים מביאים מותגים סיניים ודגמים חדשים שמציעים טכנולוגיות מתקדמות במחירים נגישים. דגמים חדשים של רכבים חשמליים עם טווחי נסיעה ארוכים וזמני טעינה מהירים גורמים לרכבים ישנים להיראות מיושנים במהרה. הסוללות, שהן החלק היקר ביותר ברכב החשמלי, עוברות שיפורים דרמטיים בכל שנה. אם פעם היה צורך בסוללות גדולות ויקרות, היום טכנולוגיות חדשות מאפשרות להשיג ביצועים טובים יותר במחיר נמוך יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 השינויים האלו דוחפים מטה את מחירי החשמליות המשומשות בעולם, אך בישראל המסים הגבוהים עדיין מעכבים את התופעה. בנוסף, בישראל הנסועה גבוהה יחסית לעולם, בעיקר בגלל העלות הזולה של השימוש בחשמל, וזה גורם לרכבים להגיע מהר יותר לקצה האחריות על הסוללה. כתוצאה, ערכם יורד בקצב מהיר יותר מרכבים דומים במדינות אחרות.

כך או אחרת, הציפייה היא שבשוק המקומי עם התכנסות למיסוי המקסימלי (ברכבים היברידים זה כבר שם) ובהמשך לעלייה בתחרות, מחירי הרכבים המשומים החשמליים וההיברידים ירדו.


איך להתמודד עם ירידת הערך של הרכב שלך

שוק המשומשות הוא מורכב, אבל יש דרכים לשמור על ערך הרכב. תזמון מכירה נכון יכול לעשות את ההבדל. אם תבחרו למכור במחצית השנייה של השנה, כשההיצע קטן יותר, תוכלו להשיג מחיר טוב יותר. תחזוקה שוטפת היא קריטית. רכב מתוחזק היטב עם קילומטראז' נמוך יהיה אטרקטיבי יותר לקונים. שיקול נוסף הוא אפשרות הטרייד-אין, שבה יבואנים מציעים מחיר מחירון מלא על רכב משומש בעסקאות רכישה. כל אלו יכולים להפחית את ירידת הערך ולשמור על הכיס שלכם.


שאלות ותשובות על רכבים משומשים

איך יודעים אם הסוללה של הרכב החשמלי במצב טוב?
כדאי לפנות למומחה סוללות שיבדוק את הביצועים והטווח של הסוללה. בנוסף, חשוב לבדוק אם הרכב תומך בטעינה מהירה, שיכולה להפוך את חוויית השימוש לנוחה הרבה יותר.

האם רכבים חשמליים באמת זולים יותר בתחזוקה?
כן, אבל זה לא אומר שאין עלויות בכלל. רכבים כמו טסלה דורשים פחות טיפולים שוטפים, אבל ייתכנו עלויות לא צפויות כמו תחזוקת מערכת הקירור או החלפת נוזלים לסוללה.

למה הביטוח לרכבים חשמליים יקר יותר?
בגלל עלויות תיקון גבוהות במקרה של נזק לסוללה או חיישנים רגישים. בנוסף, יש עלייה בגניבות של רכבים כמו טסלה, מה שמעלה את הפרמיות.

האם כדאי לקנות רכב משומש עכשיו או לחכות?
זה תלוי במצב השוק ובדגם הרכב. אם מדובר בדגם שמס צפוי להעלות את מחירו בעתיד הקרוב, ייתכן שכדאי לקנות עכשיו. עם זאת, דגמים חדשים שמגיעים לשוק עשויים להוזיל את מחירי הדגמים הישנים.

מה ההבדל בין ירידת הערך של רכבי בנזין לחשמליים?
רכבי בנזין מאבדים ערך בקצב איטי יותר, כ-15% בשנה הראשונה. לעומתם, רכבים חשמליים מאבדים בין 25%-30% מערכם בעולם, אבל בישראל הירידה מתונה יותר בגלל עליות המסים שמאזנות את המצב.

מה צפוי לקרות לשוק הרכב המשומש בישראל בשנים הקרובות?
עם עליית המסים על רכבים חשמליים, ייתכן שמחירי המשומשות יישארו יציבים בטווח הקצר. אך בטווח הארוך, כאשר השוק יגיע לבגרות והתחרות תגבר, מחירי המשומשות צפויים לרדת בקצב דומה לשוק העולמי


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 31/12/2024 15:30
    הגב לתגובה זו
    רכב משומש היה ממש תוכנית חיסכוןערכו תמיד עלה אחר קנייתו ובמעבר השניםוזה המצב בחשמליות המשומשות היום
  • 2.
    zeloailom 31/12/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    כמו שהנדלן לא יורד 55% ככה גם הרכבים ועוד משומשים חדשים הצרכן הישראלי כל כך פיקח שכל מחיר שמבקשים הוא נותן ! ואילו לוקח הלוואה כדי לשלם למוכר! כמו שכבר נאמר גובה המחיר כגובה טמטום הצרכנים
  • 1.
    קונילמל 31/12/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט רכב חדש יעלה כמו דירה....
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה

תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'אקו BYD


שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.

התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.

הנחות של 15% ואף יותר

בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.

דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.

ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%

ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.

טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולסטויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולס

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית

הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב

פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק

ציון מסכם 4.2 במדד פולס

יואב פולס |

הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.

רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.

 

טויוטה קורולה קרוס  אדוונצ'ר          
קטגוריה                        קרוסאובר C-Suv
מימדים (מטר)                    אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64
מספר מושבים                חמישה
הנעה                היברידית, קדמית
הספק                140 כ"ס
מיכל דלק                36 ליטר
צריכת דלק                    20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024
מחיר                 180.0 אש"ח / 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.

גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.