דוחות

אדמה עם תוצאות חלשות: ההפסד העמיק ל-120 מיליון דולר

חברת מוצרי החקלאות הישראלית שאגרות החוב שלה נסחרות בתל אביב סיימה את הרבעון השני עם הכנסות של כ-1 מיליארד דולר; ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-120 מיליון דולר
איתן גרסטנפלד |

חברת מוצרי החקלאות אדמה אדמה אגח ב -0.5%  סיימה רבעון חלש עם ירידה של 16% בהכנסות לצד העמקת ההפסד הנקי שעמד על כ-120 מיליון דולר.

מכירות החברה ברבעון השני עמדו על 1.04 מיליארד דולר ירידה של כ-16% (כ-14% במונחי מטבע מקומי) ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הירדה משקפות בעיקר ירידת מחירים של כ-10% וירידה כמותית של כ-4%.

מתוך הדוחות של החברה 

בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-120 מיליון דולר, ביחס לכ-45 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-120 מיליון דולר (כ-11.5% מהמכירות) לעומת כ-112 מיליון דולר (כ-9.1% מהמכירות) בתקופה המקבילה

סטיב הוקינס, נשיא ומנכ"ל אדמה: "בעוד שוק המוצרים להגנת הצומח ממשיך להיות מאתגר, אנחנו ממוקדים ביישום תוכנית ההתייעלות שלנו, שמטרתה לשפר את איכות העסקים, ולהמשיך לחזק את מעמדנו בפלח שוק הלקוחות Value Innovation שצומח במהירות. המשכנו להשיק מגוון רחב של מוצרים מתקדמים ומבודלים, עם עלות-תועלת גבוהה לחקלאים בשווקים הגדולים והחשובים ביותר עבורנו. תעשיית החקלאות היא בעלת אופי מחזורי ואדמה נוקטת בצעדים הנדרשים על מנת להיות ערוכה למקסם את ההזדמנויות בשוק כאשר המגמה תתהפך. אנו מאמינים שסל מוצרי ה-Value Innovation שלנו הוא בדיוק מה שמחפש פלח גדול של חקלאים אשר מעוניינים בחדשנות, אך יהיו נתונים ללחצים כתוצאה מירידה במחירי הסחורות החקלאיות ויחפשו פתרונות אפקטיביים עם החזר השקעה גבוה. 

"תוכנית ההתייעלות כבר החלה להניב תוצאות חיוביות ראשוניות עם עלייה ב-EBITDA ברבעון השני, לצד שיפור ברווחיות הגולמית ושיעור ה-EBITDA הן ברבעון השני והן במחצית הראשונה של שנת 2024. שיפור זה הושג בזכות ניהול מלאי יעיל, תמהיל מכירות משופר וכן ירידה מתמשכת בהוצאות התפעוליות. צעדים נוספים בניהול ההון החוזר הביאו לשיפור משמעותי בתזרים המזומנים במחצית הראשונה של 2024".

אדמה היא חברה ישראלית בבעלות התאגיד הסיני כמצ'יינה, המייצרת חומרים להגנת הצומח. התאגיד הסיני רכש את השליטה באדמה ב-20211 מכור תעשיות. החברה נוצרה ב-1997 מאיחוד של שתי חברות: מכתשים מפעלים כימיים ואגן יצרני כימיקלים. מניית אדמה נסחרה בין השנים 1998 ל-2011 בבורסה בתל אביב וכיום רק איגרות החוב שלה נסחרות בבורסה. על רקע התוצאות החלשות, אגרות החוב של החברה ירדו בכ-7%, בעיקר אחרי שהחברה פרסמה תחזיות מאכזבות למחצית הראשונה של 2024.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳