דיויד מאייר מנכל פינרגי
צילום: יחצ

פינרג'י קופצת ברקע אפסייד של 85% מלידר שוקי הון

בפירמה משיקים סיקור על המניה בהמלצת קניה במחיר יעד של 13.5 שקל. להערכת הכותבים, השלב השני בפיילוט עם אריקסון יושלם בהצלחה, בשוק האגירה יהיה מקום גם לפתרון שלה, ועסקת בזק פותחת בפניה שוק חדש. מנגד: מהם הסיכונים ואי-הוודאויות?
איתי פת-יה | (2)

מניית חברת האנרגיה המתחדשת פינרג'י -1.59% , שמפתחת טכנולוגיה לגיבוי ואגירת אנרגיה  והנעת רכבים חשמליים באמצעות שילוב בין חמצן מהאוויר ומתכות מסוג אלומיניום ואבץ, עולה במסחר בכ-10%. זאת, ברקע אפסייד של 85% שקיבלה מהפירמה לידר שוקי הון, שהשיקה סיקור על המניה עם המלצת קניה במחיר יעד של 13.5 שקל.

"אנו מתרשמים לחיוב מתפקוד ההנהלה ומהתקדמות החברה בחודשים האחרונים ומעריכים, כי המחיר הנוכחי אינו משקף את הפוטנציאל הגלום", כך לפי הכותבים עמית קופפרשמיד וסבינה לוי. "לדעתנו, הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה החברה, מגיעה לשווקים בדיוק בזמן הנכון, עם שינוי המגמה הגלובלי שרק צפוי להתרחב בשנים הבאות, ואנו מעריכים, כי הקפיצה המשמעותית בתוצאות העסקיות של החברה תקרה במהלך השנים 2022-2023, לאחר השלמת הקמת המפעל החדש".

"כמו כן, ראוי לציין, כי מהדיווחים של החברה ניתן ללמוד שהחברה עומדת במחויבויות

שלקחה על עצמה במסגרת ההנפקה", הם ממשיכים, "זאת לרבות התחלת הקמת המפעל והעברת המעבדות למבנה החדש של החברה, קידום הפיילוט עם דוראל אנרגיה 5.61% על מערכות אגירת האנרגיה של החברה, הרחבת פעילות השיווק הבינלאומית וכיו"ב".

אותו מתקן ייצור שהוזכר נמצא בשלבי הקמה כאמור, ולו כושר ייצור של 20 מגה-וואט (פי 20 מהקיים כיום). הייצור באופן מלא אמור להתחיל במחצית השניה של 2022. להערכת לידר, ההשקעות לא יפסקו שם כי אם יתבצעו כאלה נוספות לצורך הגדלת כושר הייצור "כבר בשנים הקרובות, על מנת לתת מענה לביקושים הגדולים בשוק גיבוי האנרגיה, שרק צפוי להמשיך ולצמוח".

ובעוד המפעל מוקם, הכותבים מציינים את שיתופי הפעולה עליהם דיווחה בינתיים החברה. "פינרג'י עשתה בחודשים האחרונים כברת דרך משמעותית, ודיווחה על מספר התפתחויות חשובות לרבות, שיתופי פעולה עם שחקנים מרכזיים בשווקי הליבה, כולל אינדיאן אויל, אריקסון, Tata motors, אחת מחמשת חברות הענן הגדולות בעולם ומספר פיילוטים מוצלחים בתחום מערכות גיבוי האנרגיה. התפתחויות אלו עשויות להמחיש את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה שפיתחה החברה ומחזקות את רמת הבטחון שלנו ביכולתה של החברה לצמוח בעתיד".

עוד מסבירים השניים כי באשר לעלייה בביקושים שתיארו, זו תנבע מהמגמה "לצמצום ייצור האנרגיה ממקורות מזהמים, לצד הצמיחה הניכרת בהיקף האתרים הקריטיים שדורשים גיבוי אנרגטי למקרים של הפסקות חשמל. כמו כן, המעבר להרחבת ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים וחשמול רכבים מביא לדרישה לפתרונות אגירת אנרגיה לטווח ארוך, ולמענה לשווקים בהן רשת החשמל אינה מפותחת מספיק. כאן בדיוק נכנסת פינרג'י לתמונה".

יחד עם זאת הם מסייגים בכותבם כי "חשוב לציין כי פעילות החברה, טומנת בתוכה סיכונים לא מבוטלים , הן לאור השלב המוקדם יחסית בהתפתחותה והסיכון העסקי הגלום במוצריה , והן לגבי חוסר הוודאות לגבי המיצוב התחרותי שלה בשווקי היעד בטווח הבינוני-ארוך על הרקע ריבוי פתרונות טכנולוגיים מתחרים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לוי וקופפרשמיד צופים התקדמות מול אריקסון. "להערכתנו, קיים סיכוי גבוה, כי גם השלב השני של הפיילוט יושלם בהצלחה, ובחודשים הקרובים, בסמוך למועד השלמת הקמת המפעל החדש של החברה, נתחיל לראות רכישות הדרגתיות מצד אריקסון או לקוחותיה למערכות של החברה".

על מערכת הגיבוי שרכשה ממנה בזק נכתב בסקירה של לידר כי "עבור פינרג'י מדובר בעסקה משמעותית שפותחת עבור החברה שוק חדש לגמרי אך קשה עדיין להעריך את הפוטנציאל הכלכלי של העסקה". על חברת הדאטה סנטרים הגדולה, ששמה לא נחשף, ושהפיילוט מולה הושלם בהצלחה (גם כן למערכת הגיבוי) נכתב "אנו מעריכים, כי קיים סיכוי גבוה שהחברות יגיעו להבנות מסחריות בנוגע לפרויקט בהיקף גדול יותר, אשר יהווה התקדמות משמעותית לקראת מכירת מערכות גיבוי גדולות המתאימות למרכזי נתונים".

ביחס לפעילות בתחום הרכבים החשמליים, מסבירים הכותבים כי "המערכת של החברה צפויה לפתור מספר חסמים, הקיימים כיום ברכבים חשמליים לרבות: הכפלת ואף שילוש של טווח הנסיעה המוגבל של רכבים חשמליים המונעים על ידי סוללת ליתיום-יון בלבד, צמצום התלות ברשת החשמל לטעינת הרכב, קיצור תהליך טעינת הרכב למספר דקות בלבד, וזאת על ידי החלפת פלטות אלומיניום קלות משקל ומילוי מיכל נוזל וצמצום עלויות מערכת ההנעה בעד כ-50% מעלות מערכת המופעלת באמצעות סוללות ליתיום-יון".

"פינרג'י מכוונת למדינות בהן תשתית החשמל אינה מפותחת ופריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים אינה צפויה להיות רחבה או איכותית - כמו הודו, שם עיקר המיקוד כיום. זה לא מפתיע שארבע מיצרניות הרכב הגדולות בהודו: Maruti Suzuki , Mahindra & Mahindra , Ashok Leyland ו- Tata Motors עליה דיווחה החברה ממש לאחרונה, בחרו לשתף פעולה עם החברה ולבחון את היישום של מערכותיה ברכבים שלהן. גם אם פעילות החברה בסופו של דבר תתמקד רק בשוק ההודי, מדובר בפוטנציאל הכנסות משמעותי לחברה".

כמו כן צויין כי "במדינות מתפתחות אימוץ הטכנולוגיה של פינרג'י תלוי בהקצאת משאבים ממשלתיים, ייתכן כי קצב ההתקדמות באזורים אלו יהיה איטי. לאור חוסר הוודאות בשוק ההודי בחרנו להעניק בשלב זה שווי סמלי לסגמנט, הנאמד ב-50 מיליון דולר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמיר 05/10/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    ימומש הלוואי אני בפנים. השווי לא מנופח
  • 1.
    בהצלחה (ל"ת)
    04/10/2021 19:25
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.