פינרג'י קופצת ברקע אפסייד של 85% מלידר שוקי הון

בפירמה משיקים סיקור על המניה בהמלצת קניה במחיר יעד של 13.5 שקל. להערכת הכותבים, השלב השני בפיילוט עם אריקסון יושלם בהצלחה, בשוק האגירה יהיה מקום גם לפתרון שלה, ועסקת בזק פותחת בפניה שוק חדש. מנגד: מהם הסיכונים ואי-הוודאויות?
איתי פת-יה | (2)

מניית חברת האנרגיה המתחדשת פינרג'י -0.91% , שמפתחת טכנולוגיה לגיבוי ואגירת אנרגיה  והנעת רכבים חשמליים באמצעות שילוב בין חמצן מהאוויר ומתכות מסוג אלומיניום ואבץ, עולה במסחר בכ-10%. זאת, ברקע אפסייד של 85% שקיבלה מהפירמה לידר שוקי הון, שהשיקה סיקור על המניה עם המלצת קניה במחיר יעד של 13.5 שקל.

"אנו מתרשמים לחיוב מתפקוד ההנהלה ומהתקדמות החברה בחודשים האחרונים ומעריכים, כי המחיר הנוכחי אינו משקף את הפוטנציאל הגלום", כך לפי הכותבים עמית קופפרשמיד וסבינה לוי. "לדעתנו, הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה החברה, מגיעה לשווקים בדיוק בזמן הנכון, עם שינוי המגמה הגלובלי שרק צפוי להתרחב בשנים הבאות, ואנו מעריכים, כי הקפיצה המשמעותית בתוצאות העסקיות של החברה תקרה במהלך השנים 2022-2023, לאחר השלמת הקמת המפעל החדש".

"כמו כן, ראוי לציין, כי מהדיווחים של החברה ניתן ללמוד שהחברה עומדת במחויבויות

שלקחה על עצמה במסגרת ההנפקה", הם ממשיכים, "זאת לרבות התחלת הקמת המפעל והעברת המעבדות למבנה החדש של החברה, קידום הפיילוט עם דוראל אנרגיה -1.19% על מערכות אגירת האנרגיה של החברה, הרחבת פעילות השיווק הבינלאומית וכיו"ב".

אותו מתקן ייצור שהוזכר נמצא בשלבי הקמה כאמור, ולו כושר ייצור של 20 מגה-וואט (פי 20 מהקיים כיום). הייצור באופן מלא אמור להתחיל במחצית השניה של 2022. להערכת לידר, ההשקעות לא יפסקו שם כי אם יתבצעו כאלה נוספות לצורך הגדלת כושר הייצור "כבר בשנים הקרובות, על מנת לתת מענה לביקושים הגדולים בשוק גיבוי האנרגיה, שרק צפוי להמשיך ולצמוח".

ובעוד המפעל מוקם, הכותבים מציינים את שיתופי הפעולה עליהם דיווחה בינתיים החברה. "פינרג'י עשתה בחודשים האחרונים כברת דרך משמעותית, ודיווחה על מספר התפתחויות חשובות לרבות, שיתופי פעולה עם שחקנים מרכזיים בשווקי הליבה, כולל אינדיאן אויל, אריקסון, Tata motors, אחת מחמשת חברות הענן הגדולות בעולם ומספר פיילוטים מוצלחים בתחום מערכות גיבוי האנרגיה. התפתחויות אלו עשויות להמחיש את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה שפיתחה החברה ומחזקות את רמת הבטחון שלנו ביכולתה של החברה לצמוח בעתיד".

עוד מסבירים השניים כי באשר לעלייה בביקושים שתיארו, זו תנבע מהמגמה "לצמצום ייצור האנרגיה ממקורות מזהמים, לצד הצמיחה הניכרת בהיקף האתרים הקריטיים שדורשים גיבוי אנרגטי למקרים של הפסקות חשמל. כמו כן, המעבר להרחבת ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים וחשמול רכבים מביא לדרישה לפתרונות אגירת אנרגיה לטווח ארוך, ולמענה לשווקים בהן רשת החשמל אינה מפותחת מספיק. כאן בדיוק נכנסת פינרג'י לתמונה".

יחד עם זאת הם מסייגים בכותבם כי "חשוב לציין כי פעילות החברה, טומנת בתוכה סיכונים לא מבוטלים , הן לאור השלב המוקדם יחסית בהתפתחותה והסיכון העסקי הגלום במוצריה , והן לגבי חוסר הוודאות לגבי המיצוב התחרותי שלה בשווקי היעד בטווח הבינוני-ארוך על הרקע ריבוי פתרונות טכנולוגיים מתחרים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לוי וקופפרשמיד צופים התקדמות מול אריקסון. "להערכתנו, קיים סיכוי גבוה, כי גם השלב השני של הפיילוט יושלם בהצלחה, ובחודשים הקרובים, בסמוך למועד השלמת הקמת המפעל החדש של החברה, נתחיל לראות רכישות הדרגתיות מצד אריקסון או לקוחותיה למערכות של החברה".

על מערכת הגיבוי שרכשה ממנה בזק נכתב בסקירה של לידר כי "עבור פינרג'י מדובר בעסקה משמעותית שפותחת עבור החברה שוק חדש לגמרי אך קשה עדיין להעריך את הפוטנציאל הכלכלי של העסקה". על חברת הדאטה סנטרים הגדולה, ששמה לא נחשף, ושהפיילוט מולה הושלם בהצלחה (גם כן למערכת הגיבוי) נכתב "אנו מעריכים, כי קיים סיכוי גבוה שהחברות יגיעו להבנות מסחריות בנוגע לפרויקט בהיקף גדול יותר, אשר יהווה התקדמות משמעותית לקראת מכירת מערכות גיבוי גדולות המתאימות למרכזי נתונים".

ביחס לפעילות בתחום הרכבים החשמליים, מסבירים הכותבים כי "המערכת של החברה צפויה לפתור מספר חסמים, הקיימים כיום ברכבים חשמליים לרבות: הכפלת ואף שילוש של טווח הנסיעה המוגבל של רכבים חשמליים המונעים על ידי סוללת ליתיום-יון בלבד, צמצום התלות ברשת החשמל לטעינת הרכב, קיצור תהליך טעינת הרכב למספר דקות בלבד, וזאת על ידי החלפת פלטות אלומיניום קלות משקל ומילוי מיכל נוזל וצמצום עלויות מערכת ההנעה בעד כ-50% מעלות מערכת המופעלת באמצעות סוללות ליתיום-יון".

"פינרג'י מכוונת למדינות בהן תשתית החשמל אינה מפותחת ופריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים אינה צפויה להיות רחבה או איכותית - כמו הודו, שם עיקר המיקוד כיום. זה לא מפתיע שארבע מיצרניות הרכב הגדולות בהודו: Maruti Suzuki , Mahindra & Mahindra , Ashok Leyland ו- Tata Motors עליה דיווחה החברה ממש לאחרונה, בחרו לשתף פעולה עם החברה ולבחון את היישום של מערכותיה ברכבים שלהן. גם אם פעילות החברה בסופו של דבר תתמקד רק בשוק ההודי, מדובר בפוטנציאל הכנסות משמעותי לחברה".

כמו כן צויין כי "במדינות מתפתחות אימוץ הטכנולוגיה של פינרג'י תלוי בהקצאת משאבים ממשלתיים, ייתכן כי קצב ההתקדמות באזורים אלו יהיה איטי. לאור חוסר הוודאות בשוק ההודי בחרנו להעניק בשלב זה שווי סמלי לסגמנט, הנאמד ב-50 מיליון דולר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמיר 05/10/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    ימומש הלוואי אני בפנים. השווי לא מנופח
  • 1.
    בהצלחה (ל"ת)
    04/10/2021 19:25
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳