חיפוש באינטרנט שורת כתובות גולש גלישה
צילום: Istock

משרד התקשורת מבקש להקל על IBC; בזק צפויה להתנגד

משרד התקשורת שם לו למטרה להגביר את את התחרות  בשוק התשתיות, וממליץ להקל על IBC ולאפשר לה למכור שירותי ספק אינטרנט ללקוחות בינוניים וקטנים; בבזק לא מתלהבים מהרעיון
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה אינטר בזק

משרד התקשורת שם לו למטרה להגביר את את התחרות  בשוק התשתיות, וממליץ להקל על IBC (מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, סלקום 1.96% וקרן תש"י), ולאפשר לה למכור שירותי אינטרנט ללקוחות פרטיים ושירותי ספק אינטרנט ללקוחות בינוניים וקטנים. בבזק 5.1% כמובן לא אוהבים את המלצות משרד התקשורת, ומתכוונים להתנגד.

ההקלה הראשונה אותה מתכוון משרד התקשורת להחיל היא לאפשר ל-IBC להציע "באנדל הפוך", כלומר שיווק שירותי אינטרנט באמצעות ספקיות אינטרנט. המשמעות היא שבמקומות שהם כבר פרוסה תשתית של המיזם, תוכל החברה לפנות ישירות ללקוחות ולהציע להם אינטרנט מבוסס סיבים אופטיים במהירות גבוהה.

ההקלה השניה היא מהותית הרבה יותר. מכיוון שהרשיון של IBC מאפשר לה לספק אינטרנט רק ללקוחות עסקיים גדולים, הדבר היווה מחסום כניסה עבורה, כמשום שהלקוחות הללו דורשים שירותים מורכבים מאוד ומדובר בכל מקרה בשוק קשה מאוד לחדירה. כעת ממליץ משרד התקשורת להקל עליה ולאפשר לה לספק שירותים גם ללקוחת בינוניים וקטנים. 

ההקלות הללו הן תוצאה בעיקר של הבנה מצד משרד התקשורת, שלמרות ש-IBC לא התכוונה להיות להיות חברת שירותים, יהיה לה קשה מאוד להשתלב בשוק אלא אם תכניס את עצמה דרך הדלת הזו. עם זאת, על פי ההמלצות, משרד התקשורת יגביל את החברה ויאפשר לה למכור את השירותים למשך 5 שנים או עד 400 אלף לקוחות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יגאל 15/01/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
    גם ככה בזק לא מתפשרת ומקדמת חיבור סיב אופטי ללקוח פרטי ואף דורשת חבילות יקרות גם לעסקי כדי להיענות אפילו מסיב אופטי לא סימטרי כגון 50/5..צריך לממן דחוף ולהביא סיב אופטי של פרטנר או סלקום בדחיפות לשאר החלקים בארץ ולתת לבזק להירקב עם הסיבים שכבר פרסה ושנים מתעללת באנשים בכך שהם ממש ליד אבל לא תפעיל אותם..זה כמו להראות מקרוב אוכל למישהו מאוד רעב מבלי שהרעב יוכל לאכול את האוכל המוצג..
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.