אמזון
צילום: iStock
טור

אמזון בישראל: רעידת האדמה של שוק הקמעונאות ב-3 רבדים

ענף האופנה, קמעונאות המזון והפארמה והנדל"ן המסחרי של הקניונים. כניסת אמזון לישראל הולכת לשבש סקטורים רבים שיהיו חייבים למצוא לעצמם בידול ויתרון מסחרי
אבי זיתן | (2)

השבוע הבא מסתמן כאחד השבועות הדרמטיים בתולדות הקמעונאות בישראל. לפי הודעתה לסוחרים הישראלים, לאחר דחיות ועיכובים שונים - חברת אמזון צפויה להתחיל רשמית בפעילות בישראל ביום חמישי. איך שלא מסתכלים על זה, מדובר ברעידת אדמה משמעותית עבור עולם המסחר הישראלי, שאת הדיה ככל הנראה נמשיך לראות ככל שיתגבר עומק הפעילות של אמזון.קום בארץ.

 

אמזון היא לא עוד שחקן בעולם רכישות האונליין. מדובר בשחקן מפתח ברחבי העולם, כאשר בניגוד ל-eBay ו-Aliexpress הרשת הזאת כמעט שלא הייתה קיימת עד כה בישראל. כדי להבין את עצמתה של אמזון מספיק רק לציין שנכון לשנת 2017 העסיקה החברה כ-341,000 עובדים ברחבי העולם, ושווי השוק  שלה באותה שנה עמד על 542.2 מיליארד דולר (!). כניסתה של אמזון לארץ מסמנת הגברה משמעותית בתחרות על לבו ובעיקר ארנקו של הצרכן הישראלי. מותר להניח, כי מועד הכניסה, סמוך לחגים, לא נבחר במקרה.

 

בתחום האופנה הישראלית לדוגמה כניסת אמזון היא ללא ספק רעידת האדמה המשמעותית ביותר בענף כאן מאז ומעולם. זו רעידה שקדמו לה בשנתיים האחרונות רעידות משנה, שהתוצאות שלהן באו לידי ביטוי עד כדי סגירת רשתות אופנה מובילות כמו הוניגמן ואחרות.

 

הישראלים הם צרכן מתוחכם והם היטיבו לזהות את הפוטנציאל ברכישות אונליין, גם בתחום האופנה, מבעוד מועד. למצב הזה נכנסת אמזון - עם הכוח והשם האדירים שלה, עם מנגנון משלוחים שיהיה חינמי ועם מרכז לוגיסטי בישראל בעתיד. לנוכח זאת, אפשר להבין שהאתגר לרשתות הישראליות לא יהיה פשוט.

 

ההשפעה של כניסת אמזון על השוק הישראלי באופן כללי תהיה ב-3 רבדים. ענף האופנה יהיה הראשון שבהם, מהסיבות שציינו. ההשפעה ברובד השני תהיה גם כן רלוונטית לתחום האופנה והיא פעילות הקניונים בישראל. לקניונים בישראל קשה יותר ויותר להצדיק את עצמם וכשרשתות אופנה יתחילו לסגור סניפים כתוצאה מההתרחשויות, היכולת של הקניונים לגבות שכירות תהיה קשה יותר וזה משהו שיכול להשפיע על כל שוק הנדל"ן המסחרי בישראל.

 

הרובד השלישי של מהפכת אמזון בישראל יהיה בתחום קמעונאות המזון והפארמה, שאמזון מאוד מחוברת אליהם ורואה בהם תחום אסטרטגי שבו היא פועלות באופן אינטנסיבי, לרבות חנויות פיסיות במודל אמזון גו. גם כאן זה מחייב את הרשתות השונות להתחיל לחשוב יצירתית מבעוד מועד.

 

התשובה של החברות הישראליות, ולא רק הן, צריכה להיות באמצעות העברת הכוח אל האונליין וזה בדיוק מה שרובן עושות בשנתיים האחרונות. עם זאת, הערך המוסף האמיתי שלהן יבוא לידי ביטוי בסופו של דבר דווקא במידת היכולת של החברות לייצר סיפור ולבנות חוויית רכישה חדשה ומרגשת דווקא בעולמות  האופליין, שבהם אמזון לא תוכל להתחרות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

או במלים אחרות: המתחרים של אמזון יצטרכו לייצר חוויית לקוח פיסית, שתייצר לצרכנים מוטיבציה לנטוש את המקלדת לטובת תהליך רכישה בעולם האמיתי, שיסב להם סיפוק והנאה שלא ניתן לייצר בחוויית הקנייה שמציעה אמזון.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    bags_bany 17/09/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
    יש מלאה סימני שאלה ישראל זה לא ארופה
  • 1.
    יודע דבר 12/09/2019 08:08
    הגב לתגובה זו
    ענק האופנה לא יפגע משמעותית מהכניסה של אמזון לישראל, לפי ניתוח מעמיק של חברת דלוייט אמזון תהווה כ- 5 אחוז משוק האופנה בישראל בהיקף פעילות מלא. אמזון היא לא פלטפורמה שמזוהה עם אופנה, היא מובילה בקטגוריות כמו אלקטרוניקה וג'גטים, תוספי תזונה ועוד כשאופנה היא קטגוריה שנמצאת הרבה למטה בהיקפי המסחר שלה. פלטפורמות כמו אסוס ונקסט מהוות ויהוו בעתיד נתח משמעותי מהשוק האופנה בישראל יחד עם שחקנים מקומים שידעו לתת ערך זהה לפלטפורמות הבנלאומיות (כרגע לא קיים).
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.