אמזון
צילום: iStock
טור

אמזון בישראל: רעידת האדמה של שוק הקמעונאות ב-3 רבדים

ענף האופנה, קמעונאות המזון והפארמה והנדל"ן המסחרי של הקניונים. כניסת אמזון לישראל הולכת לשבש סקטורים רבים שיהיו חייבים למצוא לעצמם בידול ויתרון מסחרי
אבי זיתן | (2)

השבוע הבא מסתמן כאחד השבועות הדרמטיים בתולדות הקמעונאות בישראל. לפי הודעתה לסוחרים הישראלים, לאחר דחיות ועיכובים שונים - חברת אמזון צפויה להתחיל רשמית בפעילות בישראל ביום חמישי. איך שלא מסתכלים על זה, מדובר ברעידת אדמה משמעותית עבור עולם המסחר הישראלי, שאת הדיה ככל הנראה נמשיך לראות ככל שיתגבר עומק הפעילות של אמזון.קום בארץ.

 

אמזון היא לא עוד שחקן בעולם רכישות האונליין. מדובר בשחקן מפתח ברחבי העולם, כאשר בניגוד ל-eBay ו-Aliexpress הרשת הזאת כמעט שלא הייתה קיימת עד כה בישראל. כדי להבין את עצמתה של אמזון מספיק רק לציין שנכון לשנת 2017 העסיקה החברה כ-341,000 עובדים ברחבי העולם, ושווי השוק  שלה באותה שנה עמד על 542.2 מיליארד דולר (!). כניסתה של אמזון לארץ מסמנת הגברה משמעותית בתחרות על לבו ובעיקר ארנקו של הצרכן הישראלי. מותר להניח, כי מועד הכניסה, סמוך לחגים, לא נבחר במקרה.

 

בתחום האופנה הישראלית לדוגמה כניסת אמזון היא ללא ספק רעידת האדמה המשמעותית ביותר בענף כאן מאז ומעולם. זו רעידה שקדמו לה בשנתיים האחרונות רעידות משנה, שהתוצאות שלהן באו לידי ביטוי עד כדי סגירת רשתות אופנה מובילות כמו הוניגמן ואחרות.

 

הישראלים הם צרכן מתוחכם והם היטיבו לזהות את הפוטנציאל ברכישות אונליין, גם בתחום האופנה, מבעוד מועד. למצב הזה נכנסת אמזון - עם הכוח והשם האדירים שלה, עם מנגנון משלוחים שיהיה חינמי ועם מרכז לוגיסטי בישראל בעתיד. לנוכח זאת, אפשר להבין שהאתגר לרשתות הישראליות לא יהיה פשוט.

 

ההשפעה של כניסת אמזון על השוק הישראלי באופן כללי תהיה ב-3 רבדים. ענף האופנה יהיה הראשון שבהם, מהסיבות שציינו. ההשפעה ברובד השני תהיה גם כן רלוונטית לתחום האופנה והיא פעילות הקניונים בישראל. לקניונים בישראל קשה יותר ויותר להצדיק את עצמם וכשרשתות אופנה יתחילו לסגור סניפים כתוצאה מההתרחשויות, היכולת של הקניונים לגבות שכירות תהיה קשה יותר וזה משהו שיכול להשפיע על כל שוק הנדל"ן המסחרי בישראל.

 

הרובד השלישי של מהפכת אמזון בישראל יהיה בתחום קמעונאות המזון והפארמה, שאמזון מאוד מחוברת אליהם ורואה בהם תחום אסטרטגי שבו היא פועלות באופן אינטנסיבי, לרבות חנויות פיסיות במודל אמזון גו. גם כאן זה מחייב את הרשתות השונות להתחיל לחשוב יצירתית מבעוד מועד.

 

התשובה של החברות הישראליות, ולא רק הן, צריכה להיות באמצעות העברת הכוח אל האונליין וזה בדיוק מה שרובן עושות בשנתיים האחרונות. עם זאת, הערך המוסף האמיתי שלהן יבוא לידי ביטוי בסופו של דבר דווקא במידת היכולת של החברות לייצר סיפור ולבנות חוויית רכישה חדשה ומרגשת דווקא בעולמות  האופליין, שבהם אמזון לא תוכל להתחרות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

או במלים אחרות: המתחרים של אמזון יצטרכו לייצר חוויית לקוח פיסית, שתייצר לצרכנים מוטיבציה לנטוש את המקלדת לטובת תהליך רכישה בעולם האמיתי, שיסב להם סיפוק והנאה שלא ניתן לייצר בחוויית הקנייה שמציעה אמזון.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    bags_bany 17/09/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
    יש מלאה סימני שאלה ישראל זה לא ארופה
  • 1.
    יודע דבר 12/09/2019 08:08
    הגב לתגובה זו
    ענק האופנה לא יפגע משמעותית מהכניסה של אמזון לישראל, לפי ניתוח מעמיק של חברת דלוייט אמזון תהווה כ- 5 אחוז משוק האופנה בישראל בהיקף פעילות מלא. אמזון היא לא פלטפורמה שמזוהה עם אופנה, היא מובילה בקטגוריות כמו אלקטרוניקה וג'גטים, תוספי תזונה ועוד כשאופנה היא קטגוריה שנמצאת הרבה למטה בהיקפי המסחר שלה. פלטפורמות כמו אסוס ונקסט מהוות ויהוו בעתיד נתח משמעותי מהשוק האופנה בישראל יחד עם שחקנים מקומים שידעו לתת ערך זהה לפלטפורמות הבנלאומיות (כרגע לא קיים).
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.