קשת עשויה להיקנס - בגלל שילוב תוכן שיווקי ב'כוכב הבא'

הזכיינית נדרשת להסביר את שילובו המאסיבי של מותג "פיאט 500" בפרקים רבים של 'הכוכב הבא'. שוק התוכן השיווקי בישראל עומד על כ-200 מיליון ש', ורובו טרם הוסדר בחקיקה
אלכסנדר כץ | (1)

חשיפת היתר של מכונית פיאט 500 בעונה הנוכחית של הכוכב הבא, עשוי לעלות לקשת בקנס כספי גדול. כעת זכיינית ערוץ 2 נדרשת כעת להסביר את הדבר לרשות השנייה, בהליך שנחשב כבר כשימוע ועשוי לעלות לזכיינית בקנסות שונים.

 

במכתב ששלחה ראש מחלקת פרסומות ברשות השנייה אפרת לאור, למנהלת מחלקת הרגולציה בקשת, מירב שחר, צוינו מספר רב של תאריכים בהם "ניתנה חשיפה פרסומית מצטברת למותג פיאט. החשיפה באה לדיי ביטוי בחשיפת המותג הן בעת הגעת המשתתפים לאודישנים, והן בסיורים שהתבצעו עם מנחי התכנית והמתמודדים בתכנית במוכנית עצמה. כמו כן נציין כי החברה לעיל מעניקה פרסים בתכנית".

 

חשיפה כזו נוגדת את סעיפים בחוק הרשות השנייה ובכלל האתיקה בפרסומת, וכלל נוסף לכללי שיבוץ פרסומות. לדבי לאור, השידור גם מהווה שיתוף פעולה עם גופים שלא ניתן לשתף עמם פעולה, וזאת בניגוד לכלל 13 לכללי תכניות.

 

קשת נדרשת לתקן את התכנית, להפסיק לשדר פרסומות מוסווית, ולהחזיר תשובתה תוך שבוע מרגע משלוח מכתב ההתראה. לדברי לאור, "תגובתכם תהווה שימוע בכתב לעניין הטלת עיצום כספי בגיל כל אחת מן ההפרות, וכן לעניין חילוט הערבות הבנקאית או הפיקדון הכספי שהפקדתם בידי הרשות".

 

שוק התוכן השיווקי מוערך בכ-200 מיליון שקלים בשנה, כ-5% מעוגת הפרסום בישראל. חלק נכבד משוק זה נמצא בערוצים המסחריים, ובעיקר בזכייניות רשת וקשת, וזאת משום שהן שדרניות הריאליטי הגדולות. בעוד שמועצת הכבלים והלוויין החליטה לאשר החל מתחילת השנה לערוצים הייעודיים לשדר תוכן שיווקי בשידוריהן, הרגולטור של הערוצים המסחריים, הרשות השנייה, טרם עשתה צעד כזה, ומנסה לדוג פעם אחר פעם הפרות בתכניות השונות.

 

ההבדל הוא שהקלות בנושא תוכן שיווקי בפיקוח הרשות השנייה, מחייב חקיקה בכנסת. ועדת פילבר למשל, המליצה לאשר תוכן שיווקי מוסדר ומפוקח בכפוף לחובת שקיפות ויידוע הציבור, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת התוכני והיצירתי, ותוך הגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשת משתינה על הרשות (ל"ת)
    דנה 06/02/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.