לא אוהבים: זה מתחיל בדודה מרחובות ונגמר בצוקרברג - מה הסיפור של הדיסלייק
נניח שאכלתם יותר מדי בחג, ונניח רק נניח שכואבת לכם מאוד הבטן. אתם מתהפכים מצד לצד ושוב מתהפכים, נושמים עמוק עושים סיבוב, שותים, אבל כלום לא עוזר, כאבי תופת. אתם טסים למיון שתיים בלילה חושך בחוץ אובך ולחות כבדה. נכנסים למיון וכמו כל אזרח טוב בפייסבוק דבר ראשון אתם מצטלמים מוסיפים סטאטוס קצר "הרגה אותי דודה שושי עם החריימה שלה!!! כאבי בטן, באסה, במיון סמיילי עצוב", ומפקידים את עצמכם בידי הרופא התורן. עכשיו הסטטוס מטייל בפייסבוק. כמה לייקים אתם מצפים לקבל? והאם בכלל כדאי לעשות לייק לכאב בטן של מישהו, אז איך בכל זאת מגיבים?
בעולם של תקשורת מהירה בו שלושה אימוג'ים יכולים להחליף שיחה של חצי שעה ולייקים הם מטבע שעובר במהירות בין מאות מיליוני אנשים מדי יום, תוספת אפשרית של כפתור דיסלייק לפייסבוק שעלתה היום (שוב) לכותרות היא בשורה משמעותית.
כפתור הדיסלייק שיעלה או לא יעלה בפייסבוק מעסיק כבר הרבה מאוד זמן את אנשי פייסבוק ולא מעט מהחברים ברשת שמעלים שוב ושוב את הבקשה - תוסיפו לנו כפתור דיסלייק. אנשי פייסבוק וצוקרברג עצמו עוסקים בסוגייה הזאת מאז 2009 השנה בה הושק כפתור הלייק.
על כובד הסוגיה מבחינתה של פייסבוק מעידה ההכרזה על הבחינה המחודשת להוספת הכפתור שבאה מפיו של לא פחות ממארק צוקרברג עצמו, "היום הוא יום מיוחד כי אני יכול להגיד אחרי פניות בנושא במשך שנים אנחנו מוכנים וקרובים לצאת לדרך עם בחינה מעשית של כפתור דיסלייק".
- מטא משנה כיוון: נערכת לקיצוץ של עד 30% בתקציב המטא־וורס
- בית המשפט קבע - מטא איננה מונופול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניסוח הדיפלומטי והלא מחייב נוגע במורכבות של הכפתור החדש מבחינתה של פייסבוק. החשש הגדול של הרשת היא שכפתור ה"לא אוהב" יערער את האיזון העדין שיצר כפתור האוהב הכה אהוב על כולם בתוך הרשת. כי לא משנה מה תגידו, בסופו של דבר לייקים הם אחלה אבל דיסלייקים זה כבר סיפור אחר.
הם יכולים לשמש לספאם מרוכז נגד מישהו, הם יכולים להיות כלי בידי אנשים שרוצים לפגוע במישהו ובנוגע לאלגוריתם עצמו שאמור לקדם תכנים שקיבלו הרבה לייקים, גם כאן מדובר באתגר האם הקידום האורגני ייפגע.
גם בנוגע לנוכחות של מותגים ברשת החברתית, כלומר צד ההכנסות שהיום נמצא בראש מעייניה של פייסבוק הנסחרת בבורסה האמריקאית, מדובר בכאב ראש לא קטן לפייסבוק. מותג לא אהוד יכול למצוא את עצמו עם מאות או אלפי דיסלייקים לתמונת החג לדוגמה, מה שיכול לגרום למפרסמים לעצור קידומים בתשלום.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
האתגרים הללו גורמים לפייסבוק לנוע לאט מאוד לכיוון כפתור הדיסלייק שבסה"כ הוא כפתור מתבקש שמרחיב את יכולת הביטוי של החברים ברשת שחרתה על דגלה את יכולת הביטוי והתקשורת הבינאישית. קחו לדוגמא את יוטיוב שם כבר מזמן יש כפתור דיסלייק והעולם לא הזדעזע.
אז האם יהיה או לא יהיה כפתור דיסלייק קשה עדיין לדעת. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה, על כך לדעתי התשובה היא חד משמעית - פשוט לא. כפתור דיסלייק יהיה אולי צעד גדול לפייסבוק, אבל צעד הרבה פחות גדול למשתמשים.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
