שגיא חמץ
צילום: יח"צ
טור

לא אוהבים: זה מתחיל בדודה מרחובות ונגמר בצוקרברג - מה הסיפור של הדיסלייק

כפתור הדיסלייק הוא בשורה משמעותית שצוקרברג בעצמו התייחס אליה. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה?
שגיא חמץ |

נניח שאכלתם יותר מדי בחג, ונניח רק נניח שכואבת לכם מאוד הבטן. אתם מתהפכים מצד לצד ושוב מתהפכים, נושמים עמוק עושים סיבוב, שותים, אבל כלום לא עוזר, כאבי תופת. אתם טסים למיון שתיים בלילה חושך בחוץ אובך ולחות כבדה. נכנסים למיון וכמו כל אזרח טוב בפייסבוק דבר ראשון אתם מצטלמים מוסיפים סטאטוס קצר "הרגה אותי דודה שושי עם החריימה שלה!!! כאבי בטן, באסה, במיון סמיילי עצוב", ומפקידים את עצמכם בידי הרופא התורן. עכשיו הסטטוס מטייל בפייסבוק. כמה לייקים אתם מצפים לקבל? והאם בכלל כדאי לעשות לייק לכאב בטן של מישהו, אז איך בכל זאת מגיבים?

בעולם של תקשורת מהירה בו שלושה אימוג'ים יכולים להחליף שיחה של חצי שעה ולייקים הם מטבע שעובר במהירות בין מאות מיליוני אנשים מדי יום, תוספת אפשרית של כפתור דיסלייק לפייסבוק שעלתה היום (שוב) לכותרות היא בשורה משמעותית.

כפתור הדיסלייק שיעלה או לא יעלה בפייסבוק מעסיק כבר הרבה מאוד זמן את אנשי פייסבוק ולא מעט מהחברים ברשת שמעלים שוב ושוב את הבקשה - תוסיפו לנו כפתור דיסלייק. אנשי פייסבוק וצוקרברג עצמו עוסקים בסוגייה הזאת מאז 2009 השנה בה הושק כפתור הלייק.

על כובד הסוגיה מבחינתה של פייסבוק מעידה ההכרזה על הבחינה המחודשת להוספת הכפתור שבאה מפיו של לא פחות ממארק צוקרברג עצמו, "היום הוא יום מיוחד כי אני יכול להגיד אחרי פניות בנושא במשך שנים אנחנו מוכנים וקרובים לצאת לדרך עם בחינה מעשית של כפתור דיסלייק".

הניסוח הדיפלומטי והלא מחייב נוגע במורכבות של הכפתור החדש מבחינתה של פייסבוק. החשש הגדול של הרשת היא שכפתור ה"לא אוהב" יערער את האיזון העדין שיצר כפתור האוהב הכה אהוב על כולם בתוך הרשת. כי לא משנה מה תגידו, בסופו של דבר לייקים הם אחלה אבל דיסלייקים זה כבר סיפור אחר.

הם יכולים לשמש לספאם מרוכז נגד מישהו, הם יכולים להיות כלי בידי אנשים שרוצים לפגוע במישהו ובנוגע לאלגוריתם עצמו שאמור לקדם תכנים שקיבלו הרבה לייקים, גם כאן מדובר באתגר האם הקידום האורגני ייפגע.

גם בנוגע לנוכחות של מותגים ברשת החברתית, כלומר צד ההכנסות שהיום נמצא בראש מעייניה של פייסבוק הנסחרת בבורסה האמריקאית, מדובר בכאב ראש לא קטן לפייסבוק. מותג לא אהוד יכול למצוא את עצמו עם מאות או אלפי דיסלייקים לתמונת החג לדוגמה, מה שיכול לגרום למפרסמים לעצור קידומים בתשלום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האתגרים הללו גורמים לפייסבוק לנוע לאט מאוד לכיוון כפתור הדיסלייק שבסה"כ הוא כפתור מתבקש שמרחיב את יכולת הביטוי של החברים ברשת שחרתה על דגלה את יכולת הביטוי והתקשורת הבינאישית. קחו לדוגמא את יוטיוב שם כבר מזמן יש כפתור דיסלייק והעולם לא הזדעזע.

אז האם יהיה או לא יהיה כפתור דיסלייק קשה עדיין לדעת. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה, על כך לדעתי התשובה היא חד משמעית - פשוט לא. כפתור דיסלייק יהיה אולי צעד גדול לפייסבוק, אבל צעד הרבה פחות גדול למשתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.