לא אוהבים: זה מתחיל בדודה מרחובות ונגמר בצוקרברג - מה הסיפור של הדיסלייק
נניח שאכלתם יותר מדי בחג, ונניח רק נניח שכואבת לכם מאוד הבטן. אתם מתהפכים מצד לצד ושוב מתהפכים, נושמים עמוק עושים סיבוב, שותים, אבל כלום לא עוזר, כאבי תופת. אתם טסים למיון שתיים בלילה חושך בחוץ אובך ולחות כבדה. נכנסים למיון וכמו כל אזרח טוב בפייסבוק דבר ראשון אתם מצטלמים מוסיפים סטאטוס קצר "הרגה אותי דודה שושי עם החריימה שלה!!! כאבי בטן, באסה, במיון סמיילי עצוב", ומפקידים את עצמכם בידי הרופא התורן. עכשיו הסטטוס מטייל בפייסבוק. כמה לייקים אתם מצפים לקבל? והאם בכלל כדאי לעשות לייק לכאב בטן של מישהו, אז איך בכל זאת מגיבים?
בעולם של תקשורת מהירה בו שלושה אימוג'ים יכולים להחליף שיחה של חצי שעה ולייקים הם מטבע שעובר במהירות בין מאות מיליוני אנשים מדי יום, תוספת אפשרית של כפתור דיסלייק לפייסבוק שעלתה היום (שוב) לכותרות היא בשורה משמעותית.
כפתור הדיסלייק שיעלה או לא יעלה בפייסבוק מעסיק כבר הרבה מאוד זמן את אנשי פייסבוק ולא מעט מהחברים ברשת שמעלים שוב ושוב את הבקשה - תוסיפו לנו כפתור דיסלייק. אנשי פייסבוק וצוקרברג עצמו עוסקים בסוגייה הזאת מאז 2009 השנה בה הושק כפתור הלייק.
על כובד הסוגיה מבחינתה של פייסבוק מעידה ההכרזה על הבחינה המחודשת להוספת הכפתור שבאה מפיו של לא פחות ממארק צוקרברג עצמו, "היום הוא יום מיוחד כי אני יכול להגיד אחרי פניות בנושא במשך שנים אנחנו מוכנים וקרובים לצאת לדרך עם בחינה מעשית של כפתור דיסלייק".
- מטא תקים מרכז נתונים ב-50 מיליארד דולר
- מארק צוקרברג מציג: משנה שם משנה מזל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניסוח הדיפלומטי והלא מחייב נוגע במורכבות של הכפתור החדש מבחינתה של פייסבוק. החשש הגדול של הרשת היא שכפתור ה"לא אוהב" יערער את האיזון העדין שיצר כפתור האוהב הכה אהוב על כולם בתוך הרשת. כי לא משנה מה תגידו, בסופו של דבר לייקים הם אחלה אבל דיסלייקים זה כבר סיפור אחר.
הם יכולים לשמש לספאם מרוכז נגד מישהו, הם יכולים להיות כלי בידי אנשים שרוצים לפגוע במישהו ובנוגע לאלגוריתם עצמו שאמור לקדם תכנים שקיבלו הרבה לייקים, גם כאן מדובר באתגר האם הקידום האורגני ייפגע.
גם בנוגע לנוכחות של מותגים ברשת החברתית, כלומר צד ההכנסות שהיום נמצא בראש מעייניה של פייסבוק הנסחרת בבורסה האמריקאית, מדובר בכאב ראש לא קטן לפייסבוק. מותג לא אהוד יכול למצוא את עצמו עם מאות או אלפי דיסלייקים לתמונת החג לדוגמה, מה שיכול לגרום למפרסמים לעצור קידומים בתשלום.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף...
האתגרים הללו גורמים לפייסבוק לנוע לאט מאוד לכיוון כפתור הדיסלייק שבסה"כ הוא כפתור מתבקש שמרחיב את יכולת הביטוי של החברים ברשת שחרתה על דגלה את יכולת הביטוי והתקשורת הבינאישית. קחו לדוגמא את יוטיוב שם כבר מזמן יש כפתור דיסלייק והעולם לא הזדעזע.
אז האם יהיה או לא יהיה כפתור דיסלייק קשה עדיין לדעת. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה, על כך לדעתי התשובה היא חד משמעית - פשוט לא. כפתור דיסלייק יהיה אולי צעד גדול לפייסבוק, אבל צעד הרבה פחות גדול למשתמשים.

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של 204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים
כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג.
עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג.
בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.