שגיא חמץ
צילום: יח"צ
טור

לא אוהבים: זה מתחיל בדודה מרחובות ונגמר בצוקרברג - מה הסיפור של הדיסלייק

כפתור הדיסלייק הוא בשורה משמעותית שצוקרברג בעצמו התייחס אליה. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה?
שגיא חמץ |

נניח שאכלתם יותר מדי בחג, ונניח רק נניח שכואבת לכם מאוד הבטן. אתם מתהפכים מצד לצד ושוב מתהפכים, נושמים עמוק עושים סיבוב, שותים, אבל כלום לא עוזר, כאבי תופת. אתם טסים למיון שתיים בלילה חושך בחוץ אובך ולחות כבדה. נכנסים למיון וכמו כל אזרח טוב בפייסבוק דבר ראשון אתם מצטלמים מוסיפים סטאטוס קצר "הרגה אותי דודה שושי עם החריימה שלה!!! כאבי בטן, באסה, במיון סמיילי עצוב", ומפקידים את עצמכם בידי הרופא התורן. עכשיו הסטטוס מטייל בפייסבוק. כמה לייקים אתם מצפים לקבל? והאם בכלל כדאי לעשות לייק לכאב בטן של מישהו, אז איך בכל זאת מגיבים?

בעולם של תקשורת מהירה בו שלושה אימוג'ים יכולים להחליף שיחה של חצי שעה ולייקים הם מטבע שעובר במהירות בין מאות מיליוני אנשים מדי יום, תוספת אפשרית של כפתור דיסלייק לפייסבוק שעלתה היום (שוב) לכותרות היא בשורה משמעותית.

כפתור הדיסלייק שיעלה או לא יעלה בפייסבוק מעסיק כבר הרבה מאוד זמן את אנשי פייסבוק ולא מעט מהחברים ברשת שמעלים שוב ושוב את הבקשה - תוסיפו לנו כפתור דיסלייק. אנשי פייסבוק וצוקרברג עצמו עוסקים בסוגייה הזאת מאז 2009 השנה בה הושק כפתור הלייק.

על כובד הסוגיה מבחינתה של פייסבוק מעידה ההכרזה על הבחינה המחודשת להוספת הכפתור שבאה מפיו של לא פחות ממארק צוקרברג עצמו, "היום הוא יום מיוחד כי אני יכול להגיד אחרי פניות בנושא במשך שנים אנחנו מוכנים וקרובים לצאת לדרך עם בחינה מעשית של כפתור דיסלייק".

הניסוח הדיפלומטי והלא מחייב נוגע במורכבות של הכפתור החדש מבחינתה של פייסבוק. החשש הגדול של הרשת היא שכפתור ה"לא אוהב" יערער את האיזון העדין שיצר כפתור האוהב הכה אהוב על כולם בתוך הרשת. כי לא משנה מה תגידו, בסופו של דבר לייקים הם אחלה אבל דיסלייקים זה כבר סיפור אחר.

הם יכולים לשמש לספאם מרוכז נגד מישהו, הם יכולים להיות כלי בידי אנשים שרוצים לפגוע במישהו ובנוגע לאלגוריתם עצמו שאמור לקדם תכנים שקיבלו הרבה לייקים, גם כאן מדובר באתגר האם הקידום האורגני ייפגע.

גם בנוגע לנוכחות של מותגים ברשת החברתית, כלומר צד ההכנסות שהיום נמצא בראש מעייניה של פייסבוק הנסחרת בבורסה האמריקאית, מדובר בכאב ראש לא קטן לפייסבוק. מותג לא אהוד יכול למצוא את עצמו עם מאות או אלפי דיסלייקים לתמונת החג לדוגמה, מה שיכול לגרום למפרסמים לעצור קידומים בתשלום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האתגרים הללו גורמים לפייסבוק לנוע לאט מאוד לכיוון כפתור הדיסלייק שבסה"כ הוא כפתור מתבקש שמרחיב את יכולת הביטוי של החברים ברשת שחרתה על דגלה את יכולת הביטוי והתקשורת הבינאישית. קחו לדוגמא את יוטיוב שם כבר מזמן יש כפתור דיסלייק והעולם לא הזדעזע.

אז האם יהיה או לא יהיה כפתור דיסלייק קשה עדיין לדעת. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה, על כך לדעתי התשובה היא חד משמעית - פשוט לא. כפתור דיסלייק יהיה אולי צעד גדול לפייסבוק, אבל צעד הרבה פחות גדול למשתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.